aansprakelijkheid als BIGverpleegkundige die oppast
Auteur | Bericht |
---|---|
Hadewijch |
Geplaatst: woensdag 03 Augustus 2011 16:48
Ik ben geregistreerde BIGverpleegkundige en wil gaan oppassen op een waarschijnlijk autistische kleuter. Nog is er geen officiële diagnose, nog is er geen pgb (mocht die nog lukken). Vraag 1: hoe zit het met mijn aansprakelijkheid als ik oppas, ofwel zonder pgb, ofwel met? Is dat verschillend? Vraag 2: Moet ik mij, als BIGverpleegkundige, verbinden aan een oppasorganisatie, of kan dat anders? Ik woon in Overijssel. Ervaringen met organisaties, mocht dat nodig zijn: graag! Help ! :) Dankjewel, Lizzy |
Gast |
Geplaatst: woensdag 03 Augustus 2011 21:19
Je hoeft je niet te verbinden aan een oppasorganisatie. Als je een pgb arbeids overeenkomst sluit met de ouders (het kind) dan ben je verzekerd via de SVB. Als je geen pgb overeenkomst heb dan ben je zelf aansprakelijk en kun je je daarvoor verzekeren. :D |
Annet |
Geplaatst: vrijdag 19 Augustus 2011 12:55
Volgens mij zijn wij als zorgverleners nooit verzekerd via de SVB. Ik ben ook wel benieuwd hoe het dan precies zit, want helaas kwamen er weinig reacties op deze vraag. Ik heb als zelfstandige in ieder geval wel een aansprakelijkheidsverzekering. Ook voor inzittenden tijdens vervoer ben ik goed verzekerd. Uiteindelijk ben ik als zzp 'er mét BIG registratie en PGB-contract, altijd verantwoordelijk voor het kind dat aan mij toevertrouwd is. Ook voor materiele zaken ben ik verzekerd. Ik heb dan wel geen clënten met dure MINK-vazen, maar toch...als ik per ongeluk iets duurs laat vallen wil ik het wel kunnen betalen. Gelukkig heb ik zelf nog nooit zoiets meegemaakt , en is er door mijn cliënten nog nooit naar gevraagd, maar ik zou toch alle zelfstandigen ten sterkste aan willen raden om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (BAV) te nemen. m.vr.gr. Annet |
Pim |
Geplaatst: zaterdag 20 Augustus 2011 13:03
Beste Lizzy en Annet, Het is afhankelijk van op welke manier u werkzaam gaat zijn bij het betreffende gezin. Als u in loondienst gaat werken en minder dan 4 dagen per week daar werkzaam bent dan valt u automatisch onder de Regeling Dienstverlening aan Huis. U bent niet automatisch verzekerd voor werknemersverzekeringen en moet zelf, tenzij anders afgesproken, belasting en sociale lasten afdragen. U heeft ook maximaal recht op 6 weken doorbetaling bij ziekte en ook recht op doorbetaling bij vakantie tenzij anders afgesproken. Als u meer dan 4 dagen per week werkzaam bent bij dezelfde werkgever, dan heeft u een volledig dienstverband en zijn er wettelijke regelingen wat betreft vakantie, bijscholing, verzekeringen, pensioen, ontslag, enzovooort waar uw werkgever voor zorg moet dragen dat dit volgens de vereiste voorwaarden gebeurt. Bij loondienst is de werkgever in alle gevallen verantwoordelijk voor de eventuele onopzettelijke fouten of de spullen die kapotgaan. Alleen als overtuigend kan worden aangetoond dat er sprake is van opzet is de verantwoordelijkheid te verleggen naar de medewerker. Als bij een kleuter nog geen indicatie is gesteld en daarom nog geen PGB is, dan kunt u daarmee niet gebruik maken van de Sociale Verzekerings Bank voor uw verloning. Zij kunnen u wel adviseren over loonzaken. Als u als ondernemer werkt is de situatie geheel anders. U heeft een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (verplicht) en bent ook verantwoordelijk voor alle schades die u onopzettelijk of met opzet toebrengt. U dient zelf eventuele verantwoordelijkheid te beperken in uw contract of algemene voorwaarden (bijvoorbeeld dat u pas vergoed vanaf een bepaald bedrag of bij aantoonbaar verwijtbaar gedrag). In zowel loondienst als bij ondernemerschap kunt u wel uw opdrachtgever verantwoordelijk houden bij schades die u zijn toegebracht, ook mits redelijk en billijk (een zorgvrager welke bekend staat als iemand met agressieregulatie problemen zal wat dat betreft anders zijn wat billijk is dan iemand die hulp nodig heeft vanwege steunkousen; bij de eerste persoon weet u dat er sprake kan zijn van escalerend gedrag en u heeft daar rekening mee te houden in uw handelen) Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk