1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Huur betalen uit PGB?

Auteur Bericht
Servet Geplaatst: woensdag 03 Augustus 2011 19:46
ik heb op basis van een PGB een jongeman in zorg gehad die uit detentie kwam. Omdat er nog geen uitkering was , met ouders afgesproken dat zij de huur van het speciaal voor deze jongeman gehuurde huis zouden voorschieten. Vanaf het moment dat de uitkering en bewindvoering geregeld was zou dit aan ouders terugbetaald worden. Voordat alles rond was is deze jongeman echter weer in de gevangenis terecht gekomen. PGb geld is op rekening van vader terechtgekomen in afwachting van bewindvoering zodat de jongeman er zelf niet mee aan de haal zou gaan. Nu weigeren ouders mijn facturen te betalen. Ze zijn niet tevreden over de geleverde zorg, want ik had maar moeten voorkomen dat de jongen opnieuw een delict pleegt (hij is mij te lijf gegaan met een mes en ik heb daarvan aangifte gedaan, dit had ik volgens ouders niet moeten doen) Indien ik de door hen betaalde huur aan hen terugbetaal willen zij evt wel de facturen betalen! Dit ben ik echter niet van plan. Wat nu te doen?
Ad Geplaatst: woensdag 03 Augustus 2011 20:42
Volgens mij handelen de ouders juist.
Ik kan het mis hebben maar een persoon die in een justitiele inrichting verblijft heeft geen recht op een PGB.
Daarnaast moet eerst de ontwikkeling in de kwestie van de bewindvoering voltooid worden. Ook dat geeft de nodige onzekerheid.
Vervolgens mag geld uit een PGB budget NIET worden gebruikt voor een HUUR, doch UITSLUITEND voor inkoop van ZORG.
Ik geef je de raad zeer voorzichtig te zijn want een terugvordering van het gehele of gedeeltelijke PGB budget door het zorgkantoor ligt op de loer. Hoe wil je de gelden verantwoorden....???
Al bij al hebben de ouders er dus goed aan gedaan het PGB geld te behouden tot nadere ontwikkelingen.
Dus uitkijken geblazen...
Gast Geplaatst: woensdag 03 Augustus 2011 20:53
volgens mij ben ik niet duidelijk genoeg geweest. De jongeman was bij mij in zorg nadat hij uit detentie kwam. Hij heeft acht weken zorg gehad. In die periode heb ik een aanvraag voor een Wajong via de UWV gedaan en een aanvraag voor een bewindvoeder via een bewindvoerderskantoor. Nog voordat deze aanvragen gehonoreerd werden heeft de jongeman een poging tot doodslag gedaan en kwam daardoor opnieuw vast te zitten. Dit heb ik meteen gemeld bij het zorgkantoor en zijn PGB is stopgezet.Hij heeft dus geen PGb gehad terwijl hij gedetineerd was. De facturen betreffen slechts de periode dat hij niet gedetineerd was en zorg van mij gekregen heeft. Ik heb zijn huur niet uit het PGB betaald , uiteraard weet ik dat het PGB alleen voor het inkopen van zorg bedoeld is. Ouders hebben zijn huur betaald en menen nu dat zij dit bedrag in mogen houden op de factuur die zijn mij dienen te betalen. Ik heb hen er uiteraard op gewezen dat zij de huur uit eigen zak hebben betaald en deze niet uit het PGB vergoed kunnen krijgen. Zij hebben inmiddels de verantwoording ingevuld alsof zij het gehele bedrag aan mij hebben betaald , terwijl ik nog niets van hen heb ontvangen
Gast Geplaatst: woensdag 03 Augustus 2011 21:11
Je hebt gewoon die maanden pgb geleverde zorg tegoed. Maak dat die ouders nog maar eens duidelijk. :D
schoonmaakbedrijf Woudenberg B.V. Geplaatst: donderdag 04 Augustus 2011 12:55
Ik zou de ouders een brief sturen waarin je sommeert om te betalen en dat je anders genoodzaakt bent om het zorgkantoor in te lichten dat het PGB niet op de juiste manier is gebruikt. PGB is bedoeld voor zorg (die jij hebt geleverd).
Zij zullen dan de PGB ook moeten terug betalen, terwijl jouw vordering ook nog open blijft staan, dus dubbel kosten voor hun.

Ik heb het ook kort geleden meegemaakt dat iemand een automatische incasso aan ons had afgegeven (na verschillende herinneringen) dus we konden pas na 2 maanden incasseren en 50 dagen later ging ze alles door de bank laten storneren en had dus ook de verantwoording opgestuurd (naar de WMO)
Ik heb op dezelfde manier gehandeld als hierboven en heb de WMO op de hoogte gebracht hiervan en nu heeft ze een brief ontvangen van de WMO dat ze of ons moet betalen of het geld moet terug storten naar de gemeente (maar ik heb inmiddels ook al een incasso bureau ingeschakeld, dus ze heeft het er alleen maar duurder op gemaakt voor zich zelf. Misschien kun je dit de ouders vertellen. Succes
Ad Geplaatst: donderdag 04 Augustus 2011 20:39
Dit is wederom één van de voorbeelden die het gebruik en toepassing van het PGB in een verkeerd daglicht zetten. Als ik lees wat er allemaal aan "problemen" hier op deze site voorbij komen kan ik mij volledig indenken dat de Staatsecretaris in het hele PGB gebeuren ingrijpt en de hele regelgeving hopelijk gaat "ordenen". Het schijnt dat zorgvragers in dit land alsmede diverse zorgverleners niet weten om te gaan met een PGB indicatie en de juiste wijze van toepassing van het PGB budget in de praktijk.
Ikzelf (PGB-zzp budgethouder die veel tijd besteed aan mijn PGB budget) begin langzamerhand steeds meer begrip te tonen voor de maatregelen van dit kabinet in de zorg.... Het blijkt één grote warboel van situaties en "verkeerde" toepassing van de budgetten te worden.
Jammer maar het zal nodig zijn...(blijkt weer eens hieruit). :?
Pim Geplaatst: donderdag 04 Augustus 2011 20:53
Geachte heer/ mevrouw Servet,

U kunt aantonen dat u de zorg heeft geleverd. U kunt middels contracten ook aantonen dat de huurovereenkomst apart is geregeld.
U heeft ouders in kennis gesteld van het feit dat u verwacht alsnog betaald te worden.
U heeft daarbij bovendien een betalingsherinnering doen uitgaan waar van u zeker weet dat deze is aangekomen.

In dit geval zult u nog een laatste betaalherinnering moeten sturen met de mededeling dat het geld voldaan dient te worden en dat anders een deurwaarder met daarmee verbonden kosten voor rekening van deze ouders zijn.
U kunt dit bij uitblijvende betalingen aan een kantonrechter voorleggen en deze zal waarschijnlijk u een vordering toekennen waarmee u uiteindelijk zo ver kan gaan dat er executieverkoop kan worden gedaan bij uitblijvende betalingen.
Het is een vrij lang traject wat meestal ook niet geheel kosteloos is voor u. U heeft echter overduidelijk recht op de betaling van de facturen en dient deze dus ook zorgvuldig en correct af te handelen, hopend dat alsnog betaald wordt. Het helpt vaak bij betaalherinneringen ook na te bellen omdat dit vaak net even beter binnenkomt.
Een tip voor de volgende keer is wel om eerder achter achterstallige betalingen aan te gaan en uw betalingstermijn uiterlijk twee weken te laten zijn, waarna u er bovenop blijft zitten wat betalingen en aanmaningen betreft.
Het is per slot van rekening uw inkomen en gezien het feit dat de tarieven in de zorg over het algemeen al erg scherp zijn is er weinig ruimte om lang op geld te wachten.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.