1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

uurloon

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 08 Augustus 2011 12:04
Over het uurloon heb ik ook een vraagje:
Ik heb sinds 2006 een vast dienstverband (voor ondersteunende begeleiding en persoonlijke verzorging met af en toe verpleegkundige handelingen waar ik overigens geen diploma voor heb) voor een MCG-kind maar sinds een aantal maanden werk ik op verzoek van de wettelijk vertegenwoordiger van de budgethouder minder dan vier dagen p/w. (budgethouder maakt gebruik van meer logeeropvang in logeerhuis) Alle premies voor WIA/WAO, WW en ziekteuitkering langer dan 6 weken moet ik nu dus zelf gaan betalen terwijl het bruto uurloon voor mij hetzelfde is gebleven. De loonbelasting loopt nu wel via de opting-in regeling. Deze verzekeringen kosten mij, na een rekensommetje via een tabelletje van het UWV, nu ongeveer 20% extra van mijn brutoloon. Mijn uurloon is €22,00 bruto, op zich voor mij prima, hier zit wel alles bij in, zoals opgebouwde vakantie-uren, vakantiegeld, reiskosten (50km per werkdag) , ook de reiskosten die ik maak onder werktijd, levensonderhoud voor budgethouder als deze 1x per maand een weekend bij ons logeert maar ook alle kosten als wij de budgethouder zelf meenemen voor een langere vakantieperiode (zoals campinggeld etc en krijg dan 10 uur per etmaal =€220,00 uitbetaald bij weekendopvang en vakanties.) Ook gemaakte kosten als entreegelden voor zwembad etc komt voor mijn rekening. Als ik daar dan ook nog meer dan 20% werknemerslasten van moet betalen wordt de soep aardig dun in mijn ogen. Hoe hebben anderen dit opgelost?
Geplaatst: maandag 08 Augustus 2011 12:48
U heeft alle financiele werknemersrechten ingeleverd bij hetzelfde uurloon.
Als het goed is moet U nu een nieuw contract krijgen volgens de Regeling Dienstverlening aan Huis en m.i. hoort daar een hoger uurtarief bij.
Uw werkgever is dan duurder uit, vooral omdat die niet meer gratis vervanging kan inhuren als U langdurig ziek zou worden.

Toegangsgelden en campingkosten van de budgethouder behoren niet uit het PGB betaald te worden.
Voor tijdelijk verblijf kunt U per dag een apart tarief afspreken, naast een uurloon voor feitelijk verleende zorg..
De verwervingskosten kunt U dan voor de belasting aftrekken.
Geplaatst: maandag 08 Augustus 2011 13:20
Bedankt voor uw antwoord, ik zag dat u het uitgebreider heeft gemaakt, fijn! :-)
Ik ben niet op de hoogte van alles wat er zoal mogelijk is maar zal onderzoeken wat u nu precies bedoeld met de twee alinia.

Ik had trouwens in mij uitleg oa nog toegevoegd dat ik ook verpleegkundige handelingen verricht maar hiervoor geen diploma heb, maar dit terzijde. Ik hoop ook op reacties van andere hulpverleners die op dezelfde basis werken als ik.
Geplaatst: maandag 08 Augustus 2011 20:12
P.S.:

"budgethouder maakt gebruik van meer logeeropvang in logeerhuis"

Als deze opvang uit ZIN wordt betaald, kunt U geen contract voor tijdelijk verblijf sluiten op basis van PGB. Voor één zorgsoort mag je niet zowel ZIN als PGB afnemen.
Indien het logeerhuis uit PGB betaald wordt terwijl U ook logeeropvang biedt kan Uw logeeropvang ook uit PGB betaald worden. Budgethouder kan dit dan betalen uit het PGB budget voor persoonlijke verzorging en ondersteunende begeleiding; dat heet nog steeds bestedingsvrijheid.

Voor wat betreft de verpleegkundige handelingen: Als de budgethouder dit weet en U wel hierin bekwaam acht is er in de praktijk weinig aan de hand en heeft hij in geval van falen boter op zijn hoofd.:Volgens de PGB voorwaarden is budgethouder verplicht verantwoorde hulp in te huren.
Als budgethouder dit niet weet heeft U zeker een probleem.
Voor grove fouten blijft U aansprakelijk; met of zonder diploma.
Geplaatst: dinsdag 09 Augustus 2011 12:05
Bedankt voor jullie antwoorden! *top*

Die verpleegkundige handelingen gaat prima en maak ik me helemaal geen zorgen over!

Het ging in deze alleen om het vaststellen van wat nu een normaal uurloon is op basis van de gegeven zorg, rekening houdende met het nu zelf betalen van loonheffingen, premies, vakantiegeld/uren, oudedagvoorziening, km-vergoeding en bijkomende kosten die ik maak.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.