1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

loondienst in cobi met zzper zijn?

Auteur Bericht
Mies Geplaatst: zaterdag 13 Augustus 2011 01:32
Is het mogelijk om langs mijn aanstelling in loondienst in een verzorgingstehuis (20 uur per week) aangemerkt te worden als zzper door de belastingdienst indien ik aan de voorwaarden hiervoor voldoe (1225 uur per jaar, 3 verschillende clienten) en gelden de 1225 uur per jaar per kalenderjaar, of vanaf het moment dat je opstart (bv van juni tot juni?)
Geplaatst: zaterdag 13 Augustus 2011 14:08
Als U naast Uw werk in loondienst ruim 1200 uur per jaar als ZZPer wilt werken, bent U m.i. nog weinig thuis.Bovendien nauwelijks vakantie en helemaal niet ziek worden.
Belinda Geplaatst: zondag 14 Augustus 2011 18:57
Hi
de uren hebben mijns inziens geen invloed op het wel of niet zzp er zijn.met die die norm uren1225 heb je als zzp er of ondernemer recht op startersaftrek,
ik ben nu zelf ondernemer en heb ook nog een baan. ik kom nooit aan die uren waardoor ik geen recht heb op startersaftrek.

gr Belinda
Matthijs Geplaatst: zondag 14 Augustus 2011 22:32
Ja. Dat is mogelijk. Het maakt niet uit wat je doet buiten die 1225 uren.

Zelf heb ik het andersom aangepakt; ik ben als zorgverlener een eenmanszaak begonnen maar wil dat werk niet fulltime doen, dus heb ik ervoor gekozen om daarnaast nog een baantje te zoeken. Dat is een baantje geworden van 16 uur per week. Het zijn niet weinig uren alles bij elkaar, maar ik vind het goed vol te houden. Meer dan dit zou ik niet willen, dan wordt het wel echt teveel. Maar die 16 uur erbij geven me wel een hoop extra stabiliteit, dwingen mij om niet teveel werk aan te nemen en geven me natuurlijk extra inkomen.
Geplaatst: maandag 15 Augustus 2011 12:15
Als je naast je loondienst ook als zzp aan de slag wil is het wel belangrijk om dit met je loondienstwerkgever te bespreken en zijn toestemming zwart op wit te krijgen. Deze werkgever mag je namelijk ontslaan als je door nevenactiviteiten het bedrijfsbelang in gevaar brengt. Dit is een heel ruim begrip binnen het arbeidsrecht dus ik zou het risico niet nemen.
Mijn collega werkt ook zowel in loondienst als, als zzp zijn werkgever vondt het eerder leuk dan een probleem maar wij mogen geen cliënten aannemen die bij deze instelling behandeld zijn of worden. Er werd dus heel redelijk gereageerd.
Jolanda
Pim Geplaatst: maandag 15 Augustus 2011 12:18
Beste Mies,

Er zijn verschillende zaken die u uit elkaar moet halen.
- U kunt onderneemster worden en daar moet u minimaal 3 klanten voor hebben om als onderneemster aangemerkt te worden, evenals dat u zich als onderneemster moet presenteren, facturen moet maken, een administratie bij moet houden.

- U kunt voldoen aan de eisen gesteld door de belastingdienst om in aanmerking te komen voor de kleine ondernemersregelingen. Daarvoor dient u 1225 uur op jaarbasis (niet naar rato) aan bezigheden voor uw onderneming te besteden waar u aantoonbaar kunt maken dat dit noodzakelijk is voor een goede bedrijfsvoering (ook acquisitie, administratie, netwerken, promotie). Ook dient u minimaal 3 klanten te hebben, mag geen van deze klanten meer dan 70% van de totale omzet op jaarbasis opbrengen (spreiding is noodzaak) en moet u ondernemersrisico lopen, evenals dat u geen leidinggevende heeft die u dwingend zaken kan opdragen (dan is er sprake van loondienst).

Het voordeel van de kleine ondernemersregeling is dat er naast starterskorting (max. 12.000 euro op jaarbasis) en kleine zelfstandigen korting (max. ongeveer 9.500 euro) ook nog enkele andere fiscale voordelen zijn bijvoorbeeld: willekeurige afschrijving, (deels) belastingvrije reiskosten en aftrek pensioenvoorziening. Dat maakt het interessant om aan de voorwaarden daarvoor te voldoen. Het is zeer goed mogelijk om in de eerste jaren op nul euro te betalen belasting uit te komen. Let wel dat er ook een eis is dat u minimaal 50% van uw arbeid werkzaam bent in uw onderneming. Het staat u dan ook vrij om naast uw onderneming een loondienstbetrekking te hebben. U dient dan wel als privé persoon en als onderneming een belastingaangifte in te dienen.

- Voldoet u niet aan de uren voorwaarden voor de kleine ondernemersregeling, bent u wel ingeschreven bij de KvK en heeft u minimaal 3 klanten op jaarbasis dan bent u automatisch een resultaatgenieter en dient u belasting en sociale lasten af te dragen zoals gebruikelijk. U dient dan een belastingaangifte in als privé persoon en geeft het op als inkomsten uit overige werkzaamheden.
U heeft dan ook een fors mindere administratieplicht.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Mies Geplaatst: donderdag 18 Augustus 2011 01:34
Allemaal heel erg bedankt voor de antwoorden! :)

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.