"overheads"
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: vrijdag 19 Augustus 2011 16:20
Ik heb een zoon met ADHD en dyslexie en een PGB... omdat zijn oude begeleidster ermee ophoudt waren (en zijn) we op zoek naar iemand die hem kan helpen. Het bureau waar we al een aantal jaar mee samenwerken, heeft nu opeens een reiskostenregeling ingevoerd voor eventuele begeleiders. Een gesprek met de coördinator levert dan iets op in de trant van: "Ik heb er alle begrip voor, maar hier heeft hij/zij recht op". Alleen komen nu alles bij elkaar de kosten voor andere zaken dan begeleiding nu neer op ruim 50% van het PGB. Ben ik de enige die dit te gek voor woorden vindt? |
|
Pim |
Geplaatst: zaterdag 20 Augustus 2011 13:27
Beste Annelies, Helaas is een onderneming gebonden aan de CAO en allerhande regels wat betreft arbeid in Nederland. Het is voor u waarschijnlijk niet nodig, maar een werknemer moet door een werkgever minimaal 3 uur aaneengesloten werken en heeft anders recht op doorbetaling tot een minimum van 3 uur loon per werkmoment. Daarnaast is een werkgever verplicht een reiskostenvergoeding te geven volgens CAO vanaf werk naar huis en terug en tussen werkplek en werkplek, opleidingsmogelijkheden te bieden, pensioen, verzekeringen en andere zaken te betalen en heeft vaak ook een kantoor nodig om administratie, telefonische bereikbaarheid en dergelijke vanuit te kunnen regelen alsmede de mogelijkheid te bieden aan personeel om dossiers bij te kunnen houden (denk dus aan computers, bureau's, printers, kantine, stoelen, kasten enz.). De overhead is daarmee geschapen en bij kleine afname is die overhead logischerwijs fors. Reiskosten moeten nu eenmaal gemaakt worden ongeacht de uren die daarna worden gebruikt. Vaak is voor communicatie onderling ook nog een mobiele telefoon nodig en zie daar de vele kostenposten die een onderneming heeft. U kunt er daarmee voor kiezen om zelf iemand te gaan zoeken en zodoende de administratie en andere zaken zelf te regelen, of dit uit te besteden waardoor u hiervoor geld moet betalen. Als u het zelf regelt kunt u uiteraard ook zoeken naar iemand die dichtbij woont zodat u de minimale reiskosten niet hoeft te betalen (onder de 10 kilometer enkele reis hoeft u het niet te betalen). De verloning kunt u ook gratis laten doen bij de Sociale VerzekeringsBank. Let wel dat iemand die u onder contract heeft in loondienst 3 uur moet worden uitbetaald per werkmoment ook al is deze slecht 1 uur nodig. Bij ondernemers zonder personeel kunt u wel terecht voor kleine afnames, maar kan het zijn dat deze hogere tarieven vragen. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Star Counseling |
Geplaatst: zaterdag 20 Augustus 2011 14:24
Ik zou zeggen: bureau waar u nu zaken mee doet er tussenuit halen en zelf iemand rechtstreeks in dienst nemen of een ZZP'er zoeken. Ook dan zullen er wellicht reiskosten betaald moeten worden, maar ik kan mij niet voorstellen dat die dan 50% van het budget opslurpen. Voordeel is dat u ook zelf (mede) het tarief kunt bepalen, nadeel is dat u zelf actief op zoek zult moeten gaan naar een zorgverlener, sollicitatie c.q. kennismakingsgesprekken zult moeten voeren etc. |
Geplaatst: zaterdag 20 Augustus 2011 17:04
Beste Pim, Ik begrijp dat er kosten moeten worden gemaakt door een bureau. Echter, dit bureau verlangt van mij dat ik niet de reiskosten, maar de reisTIJD ga vergoeden en dat deze tijd afgaat van de zorg die aan onze zoon wordt besteed. Daar is een PGB niet voor bedoeld, en in de echte wereld wordt nergens reisTIJD vergoed van en naar werk. reiskosten heeft deze studente niet, want ze heeft een OV Jaarkaart. Verder wordt bovenop het uurloon (en dat is netto al meer dan 3 netto uurlonen!!) dat voor de begeleiding wordt betaald al ten minste 25% in rekening gebracht... en weet dit bureau ook bij het schrijven van rapportages (veel knippen en plakken) ook forse nota's uit te schrijven. Dit bureau heeft zich bewust gestort op een markt waar veel kleine baantjes zijn. dat weet men van tevoren. Overheads zijn prima, maar 50% is echt te gek voor woorden! Ik kan me niet aan het gevoel onttrekken dat veel bureaus zoiets hebben van : het is toch hun eigen geld niet, dus we rekenen even fors door. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk