1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Wat regel je met zorgaanbieder

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 01 September 2011 17:31
Hoi !

Sinds begin dit jaar ontvangen we pgb voor onze dochter. Na de eerste verantwoording vroeg het zorgkantoor om een begeleidingsplan. Dit was er niet, althans niet op papier. Het was mij niet duidelijk dat dus kennelijk moest?
Geen probleem, wordt geregeld probleem opgelost en les geleerd.

Op dit moment zijn we bezig met een andere zorgaanbieder. Tot mijn verbazing krijg ik van hen te horen. (groepbegeleiding) Dat ze eigenlijk nooit vooraf een begeleidingsplan/plan van aanpak maken, maar dat alleen maken als de pgb verlengd moet worden. Ik snap het dus nu echt niet meer.

Is normaal gesproken de zorgovereenkomst voldoende en heeft het zorgkantoor om een begeleidingsplan gevraagd vanwege twijfels over geboden zorg heeft. Of is het altijd gebruikelijk dat er een begeleidingsplan op papier komt en klopt het verhaal van zorgaanbieder 2 niet...

Inmiddels is mij dus niet echt meer duidelijk WAT ik nu wel of niet moet regelen, afspreken en vooral op papier laten zetten met een zorgaanbieder. (In ons geval gaat het om 2 kvk ingeschreven aanbieders).

alvast bedankt voor jullie reacties.
Judith Geplaatst: donderdag 01 September 2011 19:18
Dag Yolanda,

Je verbazing is terecht.

Begeleiding behoort doelen te hebben. En dus ook een plan van aanpak.
En na een vooraf afgesproken tijd moet je kijken of die doelen wel bereikt kunnen worden met het plan van aanpak dat je gebruikt. Of misschien moeten de doelen bijgesteld worden, omdat het plan van aanpak wel goed is, maar de gestelde doelen niet haalbaar zijn. Of misschien zijn die doelen bereikt en moeten er nieuwe doelen gesteld worden.

Doelen stellen is essentieel, want een situatie krijgt betekenis in het licht van het doel dat gesteld is.
Hoe kun je weten of iets goed of slecht gaat als er geen doel gesteld is?

Iedereen kan inschrijven bij de K.v.K., dat zegt niets over de kwaliteit van de geboden zorg.

Met vriendelijke groet,
Spoedprocedure
Judith de Vries
Geplaatst: donderdag 01 September 2011 19:42
Bedankt voor je snelle reactie. Je antwoord over het stellen van doelen is me duidelijk.

Blijft mijn vraag of het voor het PGB noodzakelijk is of niet. Vraagt een zorgkantoor altijd om het begeleidingsplan?

Met de zorgaanbieder(s) is gesproken over de geboden zorg, verwachtingen en doelen, aanpak. Maar is het noodzakelijk dit ook op papier te zetten?
Het is niet zo zeer dat ze niet willen, maar meer dat zij verbaasd zijn dat ik er om vraag zeg maar.. waardoor ik ga twijfelen.

Ik zou het ook nooit gevraagd hebben, als het zorgkantoor niet gevraagd zou hebben om het plan van zorgaanbieder1. Ik was in de veronderstelling dat het niet noodzakelijk was.. maar nu weet ik het niet meer..
Judith Geplaatst: donderdag 01 September 2011 21:21
Yolanda,

De noodzakelijkheid hangt niet af van het zorgkantoor.
Als je niets op papier zet, weten jij en je zorgverlener over een half jaar niet meer exact wat er besproken is.

Voor kwaliteitszorg is het daarom noodzakelijk een plan op papier te zetten.

Het zorgkantoor vraagt niet altijd naar een plan, maar de kans dat ze er naar vragen is altijd aanwezig.

Met vriendelijke groet,
Spoedprocedure
Judith de Vries
Mariëtte Geplaatst: zondag 04 September 2011 09:54
http://www.thuiszorgnieuws.nl/heksenjacht-geopend-op-pgb-houder/

lees ook dit blog.
Ook ik heb het nu,opeens worden kosten afgewezen die jaren goedgekeurd zijn en als je vraagt waarom ze afgwezen zijn krijg je geen antwoord

burgertje pesten

Daarbij wil ik opmerken dat je wel doelen kunt stellen in een zorgplan maar wordt er ook gedacht aan situaties waar condities altijd hetzelfde zijn. en dus stabiel en waar dus geen doelen te behalen vallen.Wat vooor doelen wil je dan in gods naam stellen.Het lijkt steeds meer alsof ziek zijn een schande is

Het ciz indiceerd by the way.Dat gaat niet over 1 nacht ijs.Ik vind het schandelijk dat zorgkantoren dus nu vrij spel hebben om al geindiceerde zorg in twijfel te gaan trekken achteraf.Mensen die al genoeg gezeur hebben met ziek en zeer dreigen zo ook in de financiele problemen te komen

En als je dan kijkt naar al die grote pgb fraudezaken..daar moeten wij nu voor bloeden.In 1 van die zaken is de helmondse psychiater die daarvoor verantwoordelijk is ,gewoon weer aan het werk
onder een ander naam.Dat mag en kan allemaal in ons land
Mariëtte Geplaatst: zondag 04 September 2011 10:51
http://www.zorgvisie.nl/Nieuws/Verdachte-pgbfraude-maakt-doorstart-praktijk.htm

http://www.josgerards.com/
Geplaatst: maandag 05 September 2011 10:23
U heeft het over begeleiding en niet over behandeling of therapie.
Begeleiding uit PGB houdt een aantal taken in, die met/voor betrokkene gedaan moeten worden.
Die kun je inventariseren en opschrijven. Het doel hoeft dus niet te zijn, dat betrokkene taken blijvend beter doet, maar kan ook betrekking hebben op hulp bij het uitvoeren van taken, die betrokkene niet alleen kan verrichten, voor zover dat geen persoonlijke verzorging is.

Kernpunt bij begeleiding is: Samen kom je verder.
Het gaat om activeren en in beperkte mate om compenseren.
Dat laatste betekent, dat iemand iets niet kan, het waarschijnlijk nooit zal kunnen, maar dat hij/zij met hulp toch tot een bevredigend resultaat komt.
Met name resultaten op het gebied van het sociaal meedoen zijn van belang.
Dat wordt ook het kernbegrip als begeleiding onder de WMO komt te vallen.
Bij kinderen moet je daarbij opletten, dat je geen taken noemt, die eigen zijn aan opvoeding, behalve als die taken "de normale opvoedingstaken" te boven gaan.

Hopelijk heb je iets aan dit gedachtenspoor.
Judith Geplaatst: maandag 05 September 2011 22:01
Het is niet zo dat als een situatie stabiel is en er geen verbetering te verwachten is, er geen doelen geformuleerd kunnen worden.

Je kunt de doelen dan formuleren in termen van "behoud van".

Met vriendelijke groet,
Spoedprocedure
Judith de Vries
Geplaatst: woensdag 07 September 2011 12:36
Wat voor aandoening heeft jullie dochter? Ik vind het vreemd dat het zorgkantoor om een begeleidingsplan vraagt.
Is jullie dochter overdag in een dagcentrum?, of heeft jullie dochter een lichtere handicap en gaat zij "gewoon" naar school?

Groet,

Ron :?: :roll:
Star Counseling Geplaatst: woensdag 07 September 2011 14:27
Beste Ron,

Ik begrijp niet wat er zo vreemd aan is dat het zorgkantoor vraagt om zorgplannen. Dit doen ze sinds 2010 regelmatig. Blijkbaar is ze dat opgelegd door hogerhand als extra tool om te controleren of het PGB geld rechtmatig ingezet wordt. Sinds die tijd hanteren de zorgkantoren ook de lijsten met wat er wel en niet mag m.b.t. begeleiding. Voor die tijd kon 'alles" the sky was the limit. Er werden paardrijlessen, zwemlessen, muzieklessen en pretparkuitjes van het PGB betaald. M.i. is het goed dat daar paal en perk aan gesteld werd. Om goed te controleren wat er gedaan wordt vanuit het PGB in relatie tot de indicatie die er gesteld is, vraagt men nu om zorgplannen. In een zorgplan kun je prima verantwoorden wat er aan hulp is ingezet en hoe effectief die hulp is. Ik vind het vooral erg vreemd dat dit nu pas gebeurt. Als ik therapie geef aan een cliënt (voor de duidelijkheid: niet bekostigd uit het PGB) dan moet ik daar ook verslagen van maken, werken met doelstellingen, evalueren hoe effectief de ingezette therapie is etc. Nu wordt dat ook gevraagd van begeleiders die iemand met een PGB begeleiden. Een richtlijn daarbij kan het indicatiebesluit zijn, daar staat in op welke grondslag(en) het PGB is toegekend en aan welke problemen er gewerkt dient te worden (de zgn. 'beperkingen'). Hiermee geef je een duidelijk beeld van de ingezette zorg en kan het zorgkantoor zonder veel moeite zien of de ingezette zorg ook zorg is die binnen de AWBZ thuishoort.
Dat het voor PGB houders lastig is en extra werk kan ik beamen (ik ben zelf naast zorgverlener ook PGB houder en moeder van een PGB houder) toch ben en blijf ik voorstander van het zorgplan, omdat het je als PGB houder ook veel meer houvast geeft over wat de zorg/begeleiding nu inhoudt en het gerommel in de marges hiermee van de baan is. Het geeft je als PGB houder ook de garantie dat je zorgverlener weet wat hij/zij doet, een zekere mate van professionaliteit en je kunt als PGB houder daar zelf ook in meedenken, want je hebt en houdt altijd zeggenschap over je eigen zorg.
Tegenwoordig maak ik samen met iedere nieuwe cliënt al meteen een zorgplan, de cliënt tekent voor akkoord, ik teken voor akkoord (geeft ook duidelijkheid in de verwachtingen naar elkaar!) en het ligt alvast klaar voor als het zorgkantoor ernaar vraagt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.