Hoe verwerk ik een wijziging van het uurtarief?
Auteur | Bericht |
---|---|
Wendy |
Geplaatst: maandag 05 September 2011 23:46
Ik werk sinds 2008 bij een gezin met twee kinderen. Wij hebben destijds samen een contract opgesteld van de SVB, voor werken als freelancer. Op het contract is een uurtarief van 20 euro afgesproken. Nu heb ik een afspraak dat het uurtarief met 1,50 omhoog gaat. Moeten we nu een nieuw contract invullen, of moeten we dit wijzigen in het bestaande contract? Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt, groetjes Wendy |
Geplaatst: dinsdag 06 September 2011 13:40
Er is een wijzingsformulier bij de SVB beschikbaar. Vul daarop als wijziging in: Nieuw uurtarief , bedrag en datum van ingang. Dit in tweevoud, Als budgethouder gebruik maakt van servicecentrum PGB in drievoud. |
|
Pim |
Geplaatst: dinsdag 06 September 2011 16:34
Beste Wendy, Als u werkt als freelancer bent u zelfstandig ondernemer. Dan dient u daarvoor wel ingeschreven te staan bij de KvK en ook conform de eisen van de belastingdienst te factureren en uzelf te presenteren als onderneemster, evenals ten minste 3 klanten te hebben op jaarbasis. Als u dat niet doet bent u automatisch in loondienst. U werkt, wanneer u minder dan 4 dagen per week bij deze zorgvrager werkt via de zogeheten Regeling Dienstverlening aan Huis. Daar zijn speciale voorwaarden en verplichtingen aan verbonden. U dient dan wel het juiste contract in te vullen en dus niet het contract voor freelancer. Daarbij kan uw werkgever er voor kiezen de verloning via de Sociale Verzekerings Bank te doen en is het formulier wijziging loon eenvoudig in te vullen en op te sturen. Mocht u werken als ondernemer raad ik u sterk aan uw tarief te heroverwegen en serieus werk te maken van het berekenen van kosten en baten en de verwachtte inkomsten, want met 20 euro per uur bruto zit u ruim onder wat u in loondienst zou kunnen verdienen bij een reguliere instelling. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Wendy |
Geplaatst: vrijdag 16 September 2011 12:30
Bedankt voor de reacties. Ik werk minder dan 4 dagen bij de client, dus dan ben ik geen freelancer begrijp ik. Welk contract moeten we dan invullen? Kan ik dat op de website van de SVB vinden? Groeten Wendy |
Heleen |
Geplaatst: vrijdag 16 September 2011 19:08
ja :D |
Foveo |
Geplaatst: dinsdag 04 Oktober 2011 10:24
Je kunt prima freelancer zijn, het aantal uren maakt voor een freelancer niet uit. Als je meer dan 3 klanten hebt kun je ondernemer worden (hoeft niet overigens, je mag prima onder de noemer "overige inkomsten" aangifte doen. Dat voorkomt ook het aanvragen voor vrijstelling btw en andere zaken die verplicht zijn voor een ondernemer. Als laatste: ik zou contact opnemen met een accountant en een adviesgesprek vragen. |
Matthijs |
Geplaatst: dinsdag 04 Oktober 2011 20:26
De term 'freelancer' roept nogal wat verwarring op omdat nergens duidelijk omschreven staat wat een freelancer nu eigenlijk is. Voor de belasting bestaan er geen freelancers. Je bent ondernemer of resultaatgenieter of je bent in loondienst. Het is dan ook naar mijn mening erg vreemd dat de SVB een contract voor freelancers heeft. Je wil een contract voor een zelfstandig ondernemer, eentje voor iemand die bij je werkt via de regeling dienstverlening aan huis (ook wel driedagenregeling genoemd) en eentje voor een volledig loondienstverband. Meer smaken zijn er niet. Overigens raad ik niemand aan om nu te beginnen als zelfstandig ondernemer in de zorg. De kans dat je momenteel vlot voldoende cliënten vindt is al niet groot, en er komen sowieso na 1 januari geen nieuwe cliënten meer bij. Vervolgens houden de huidige PGB's uiterlijk 31 december 2013 op en wat je dan moet als zelfstandig ondernemer in de zorg is nog altijd behoorlijk vaag. Je kans van slagen als nieuwe ondernemer is op dit moment behoorlijk klein. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk