1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Freelancer of..????

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 07 Januari 2007 12:23
Hallo,
Ik ben bezig van het werken met PGB mijn werk te maken!
Dat wil zeggen, ik moet er van gaan leven!

Nu heb ik inmiddels een aantal adressen, maar hoe nu verder????

Ik lees allerlei opties: wel of geen freelancer, loondienst???
Zelf belasting betalen of juist niet???
Wat moet ik nu als eerste doen en afspreken met mijn clienten???
Wat is belangrijk???
Ik heb formulieren gedounload van deze site, maar welke moet ik gebruiken???

Wie kan mij helpen???
Nelleke Geplaatst: zondag 07 Januari 2007 14:16
Ga eerst eens bij jezelf te rade: je wilt er je werk van maken. Wil je echt ondernemer/freelancer zijn? Kijk eens op verschillende websites (belastingdienst, KvK) naar wat een freelancer precies is en welke risico's je loopt. Aan de andere kant geeft het freelancerschap ook veel vrijheid! Voor freelancerschap moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen, je kunt via de bealstingdienst een VAR aanvragen om te zien of de bel.dienst jou als freelancer ziet met winst uit onderneming.

Lees gewoon eerst eens alle info op deze website en op bv www.pgb.nl
Wat voor de een heel goed werkt is voor een ander weer risicovol.
Pluis na wat het voor jou betekent om freelancer te zijn, of via de driedagenregeling te werken, of helemaal in loondienst te zijn. Die keuze trouwens niet alleen aan jou, maar ook aan de cliënt!
Geplaatst: zondag 07 Januari 2007 22:35
in de laatste reactie staat: dat bepaal jezelf maar ook de client:
Dat is niet helemaal waar. jij als aanbieder bied jou zorg aan.
Voor jou prijs, jou voorwaarden. Dat je door te zeggen; dat je bijvoorbeeld alleen voor een 3 dagen regeling wil werken kan mogelijk zorgvragers naar een andere aanbieder over halen.
Maar je moet gewoon goed weten wat je wilt, wil ik wel of niet met de 3 dagen regeling werken. en dat bied je aan! Jij bied iets aan, jou talenten, jou inzet, jouw zorgfunctie, op jou manier. En als dat in het meest extreme geval :totaal niet werkt ,moet je overwegen om dingen aan te passen. maar je mag voor jezelf, je voorwaarden stellen,daarvoor werk je als zelfstandige.
Nelleke Geplaatst: maandag 08 Januari 2007 10:05
Maar veel budgethouders willen liever niet iemand in loondienst hebben en premies afdragen, dus dan kun je als zorgverlener wel zeggen: ik wil persé in loondienst bij mijn klanten, maar als niemand je dan aanneemt zul je toch een andere optie moeten kiezen...
Geplaatst: woensdag 10 Januari 2007 15:44
Freelance bestaat niet. Wat je in eerste instatie uit moet zoeken is wat je zelf wilt. Je kan eigenlijk maar twee kanten op, en de consequenties zijn voornamelijk fiscaal van aard.
Enerzijds kun je aan de slag als Zelfstandig Ondernemer. Je hebt dan een eenmanszaak, en dan kom je aan allerlei fiscale regelingen zoals aftrekposten enzo.
Anderzijds kun je aan de slag in loondienst van je cliënten. Je cliënten kunnen dan bijvoorbeeld de SVB (kosteloos) je salarisuitbetaling laten doen. Het voordeel si dan dat je als werknemer aan verschillende regelingen kunt komen, zoals loondoorbetaling bij ziekte en dergelijke.

Beide mogelijkheden hebben voor- en nadelen. En in beide mogelijkheden zijn vele variaties aan te brengen. Zo is er de tweedagenregeling, loon uit bijverdienste en dat soort zaken. We hebben het er zelfs een keer op het forum over gehad dat je een BV op kunt richten.
De meeste cliënten zijn denk ik vooral geïnterreseerd in de diensten die je biedt en de kosten en risico's die er aan verbonden zijn. Maar individuele ervaringen zullen varieëren.
Marij Geplaatst: vrijdag 12 Januari 2007 15:55
Hallo Wybrand,

Wat bedoel je als je zegt: freelance bestaat niet!!!!
Nelleke Geplaatst: vrijdag 12 Januari 2007 17:27
:shock: Ja, want ik heb allemaal freelancecontracten!

Een freelancer is volgens mij hetzelfde als een zelfstandig zorgverlener die winst uit onderneming maakt en dan ook een VAR heeft waaruit blijkt dat de belastingdienst dat ook zo ziet...

En de rest is in loondienst, waarvan de meesten via de (tegenwoordig) driedagenregeling werken, waarbij de budgethouder geen premies hoeft af te dragen en de zorgverlener zelf zijn belastingaangifte doet.
Taco Geplaatst: vrijdag 12 Januari 2007 21:29
http://nl.wikipedia.org/wiki/Freelance

;)
Geplaatst: woensdag 17 Januari 2007 13:15
Ja precies, Taco beantwoord 'm al. Maar aangezien de vraag aan mij gericht was zal ik een kleine verklaring afleggen ;)

Freelancer kan verschillende dingen betekenen. Het is een term die we in de praktijk gebruiken omdat we allemaal een beeld hebben van wat het zou moeten zijn. Echter, het is een paraplubegrip, en als zodanig wekt het verwarring als je specifieke vragen hebt van fiscaal-juridische aard.

Vandaar dus dat ik zeg dat Freelancer niet bestaat. Of, het bestaat wel, maar in zoveel verschillende vormen dat het allemaal niets meer zegt over de fiscaal-juridische kant van de zaak dat ik er voor pleit het beestje bij het naampje te noemen. Hebben we het over Zelfstandig Ondernemer, Overige Werkzaamheden, of al wat dies meer zij?

Vergelijk bijvoorbeeld:
- Heb ik als Freelancer recht op Startersaftrek?
- Moet ik als Freelancer BTW afdragen?
- Krijg ik als Freelancer doorbetaald bij ziekte?
- Welke verzekeringen moet ik afsluiten als Freelancer?
- Wat heb ik nodig om als Freelancer te beginnen?

Allemaal vragen die niet te beantwoorden zijn zonder aanvullende informatie over wat in die specifieke gevallen bedoelt wordt met het begrip 'Freelancer'.
Nelleke Geplaatst: donderdag 18 Januari 2007 14:10
Op de voorbeeldcontracten die je bij de SVB kunt downloaden is een contract met een freelancer een contract met iemand die een VAR-WUO heeft... daar hou ik het dan maar op... :roll:
Geplaatst: donderdag 18 Januari 2007 15:32
En daar heeft Nelleke weer gelijk. Op het formulier van de SVB wordt een definitie gegeven van wat zij verstaan onder 'Freelancer'. Dat geeft het begrip binnen het kader van het formulier duidelijkheid. Maar dat neemt niet weg dat in andere situaties andere definities gehanteerd kunnen worden, en 'Freelancer' dus weer andere dingen kan betekenen.

Neem ik mijzelf als voorbeeld. Ik werk naast mijn PGB-klanten nog deeltijd in loondienst. De Belastingdienst ziet mij niet als Zelfstandig Ondernemer. Echter, iedereen die ik spreek beschouwt mij als Freelancer voor waar het mijn PGB-klanten aangaat. Dat komt dus omdat de term een veel bredere connotatie heeft voor veel mensen dan puur het ZZP-schap.

Evenzo, de begripsbepaling terzijde. Het was niet Marleen haar vraag wat Freelancer nu werkelijk betekend. Mijn excuses voor dat uitstapje, discussiëren over definities is een valkuil van mij ;)
Ik ben eigenlijk wel benieuwt naar hoe het Marleen is vergaan. Ze heeft hier een aantal vragen gesteld, en we hebben vragen teruggesteld. Ik weet uit eigen ervaring dat het erg ingewikkeld is, en af en toe ook wel erg 'alleen' :cry: En toch de moeite waard.

Dus... Hoe'st gegaan?
Ellen Geplaatst: woensdag 06 Oktober 2010 15:00
Hoi allen

Ik ben een freelancer, Is het voor mij beter om mijn PGB client een factuur te sturen vanuit mijn onderneming(kje) , of om het gewoon per uur op persoonlijke naam uit betaald te krijgen. Kortom,moet ik extra inkomstenbelasting betalen op mijn inkomsten uit PGB via een zakelijke factuur . (wel vrijgesteld van BTW)
ik hoor het graag!
groet
Ellen
Pim Geplaatst: woensdag 06 Oktober 2010 18:56
Beste Ellen,

U reageert in een onderwerp dat meer dan 3 jaar oud is. Een volgende keer is het wijs om een apart onderwerp op te starten als u uw vraag denkt onvoldoende beantwoord te krijgen.

Als u een onderneming heeft dat zich richt op zorg en/ of dienstverlening bij mensen met een handicap of ziekte in het werkingsgebied van PGB dan snap ik eigenlijk niet zo goed uw vraag.

Een ondernemer zal toch altijd zijn facturen sturen voor geleverde diensten?
Het lijkt mij duidelijk dat u belasting betaald over de winst uit de onderneming als u aan de voorwaarden voldoet, waarvan de belangrijkste de urencriteria, ondernemersrisico lopen en profileren als ondernemer zijn.

Voldoet u niet aan deze voorwaarden, bijvoorbeeld omdat u minder dan 1225 uur op jaarbasis werkt dit jaar, wordt u gezien als resultaatgenieter en valt u onder iets andere voorwaarden.
Meer informatie hierover:
:arrow: (voorwaarden voor ondernemen)
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html#P24_3496
:arrow: (niet voldoen aan de voorwaarden en dus resultaatgenieter zijn)
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-03.html#P44_6547

http://www.belastingdienst.nl/particulier/aangifte2009/inkomsten/inkomsten-23.html#P475_31556

Gaat u echter in loondienst bij een zorgvrager dan komt de situatie anders te liggen. U krijgt dan te maken met de regeling dienstverlening aan huis. Dit is een vereenvoudigde loondienst constructie.
Het is echter in Nederland zeker flink gunstiger om als ondernemer uw inkomsten bij elkaar te vergaren dan in loondienst omdat een ondernemer veel minder belasting betaald (onder andere door regelingen als de kleine ondernemersregeling, enkel de belasting van de winst, enzovoort).
Aan de andere kant is het werken in loondienst veel minder risicovol en vergt veel minder administratie.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Judith Geplaatst: dinsdag 19 April 2011 20:58
Pim, wat ben ik toch blij met je waardevolle informatie! Waar ik ook lees kom ik je antwoorden tegen en ze zijn helder en duidelijk! Bedankt daarvoor, groeten Judith
Pim Geplaatst: dinsdag 19 April 2011 21:45
Beste Judith,

Fijn dat u er veel aan heeft.
Het is ook de manier waarop ik graag werk als ondernemerscoach.
Duidelijk, heldere informatie uit de praktijk waar mensen echt verder mee kunnen.
Steeds meer ondernemers ervaren de zeer gunstige effecten hiervan op hun eigen onderneming.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.