1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Zorgaanbieder ook PGB-beheerder

Auteur Bericht
Arjan Rietbergen Geplaatst: woensdag 14 September 2011 15:03
In mijn werk als Persoonlijk Begeleider ben ik de volgende situatie/casus tegengekomen.
Een persoon (X) heeft een PGB ontvangen.
Het PGB wordt beheerd door een stichting. Maar doordat X niet goed heeft begrepen dat hij geen geld van de rekening mag halen waarop het bedrag voor PGB is gestort, heft hij het contact met deze stichting op. Hij laat het bedrag naar een andere rekening overmaken van een andere persoon. Deze persoon beheert nu dus het PGB van X. Maar doet ook de zorg van X. Mag dat? Dit vraag ik omdat ik de combinatie van PGB-beheerder en Zorgaanbieder in dezelfde persoon naar fraude vind ruiken. Kan iemand mij hier duidelijkheid over geven?
Geplaatst: woensdag 14 September 2011 20:31
Ja dit mag nog.
Overigens behoort het PGB op een rekening van de PGB-houder zelf gestort te worden. Hij blijft zelf aansprakelijk voor het (wan)beheer.
PGB is voor mensen, die zelf regie willen en kunnen voeren.
Bij de door U beschreven constructie kun je daar je twijfels bij hebben:
bij hulpverlening en PGB in dezelfde handen is het gevaar groot, dat er weinig hulp tegenover een mega-tarief komt te staan, hetgeen formeel nog steeds geen fraude is.
Heleen Geplaatst: woensdag 14 September 2011 22:25
Fraude is hier een zwaar woord. Ouders beheren ook het pgb van hun kind en nemen zichzelf in dienst. :D
Arjan Rietbergen Geplaatst: donderdag 15 September 2011 11:07
Het woord fraude is misschien een zwaar woord, maar in deze situatie lijkt het hier heel erg op. Dat ouders voor hun kinderen het PGB beheren en hun kinderen ook zorg bieden is een totaal andere situatie.
Wie schoen past,.....
Geplaatst: donderdag 15 September 2011 12:12
Ouders zijn dan aansprakelijk voor het beheer en bevoegd.
De vraagsteller schetst de situatie, dat de PGB houder verantwoordelijk is en dat de zorgverlener zich de bevoegdheden toe-eigent.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.