vakantie opnemen
Auteur | Bericht |
---|---|
Martine |
Geplaatst: maandag 17 Oktober 2011 17:22
ik ben per 1 juli bij nieuwe klant begonnen ik heb toen direct gemeld dat ik deze week vrij wilde dit heb ik 6 weken geleden ook nog schriftelijk doorgegeven nu belt klant vanmorgen boos op dat ze van niets weet ik heb haar zeker weten de brief gegeven en ze heeft het in mijn bij zijn in haar agenda gezet nu houd zij vol dat ik het eerste jaar geen vakantie mag opnemen ik werk als zzp''er ik heb de overeenkomst direct schriftelijk opgezegt daar ik na 5 keer vragen nog geen copie van de arbeidsovereenkomst heb zij zegt dat ze die niet hoeft te geven , ik ben het daar niet mee eens iemand hier ervaring mee |
Geplaatst: maandag 17 Oktober 2011 21:08
Aangezien U geen overeenkomst heeft, heeft U zich niet gebonden. Kennelijk heeft U wel loon ontvangen, waardoor het vaststaat, dat U minimaal een mondelinge overeenkomst had. Met Uw schriftelijke opzegging heeft U die opgezegd. U kunt overwegen het zorgkantoor te melden wat U precies bij deze opdrachtgever heeft verdiend en aan Uw opdrachtgever te melden, dat U dat doet. U voorkomt zo, dat er meer wordt verantwoord dan U verdiend heeft en U vervolgens een probleem met de belastingdienst krijgt. |
|
Pim |
Geplaatst: dinsdag 18 Oktober 2011 08:01
Beste Martine, U geeft aan dat u werkt als zelfstandige zonder personeel. U heeft het daarbij ook over arbeidscontract. Dat brengt mij enigszins in verwarring. Als zelfstandig onderneemster heeft u namelijk geen arbeidscontract maar een overeenkomst van opdracht. U krijgt ook geen loon maar uw facturen worden betaald. Een wezenlijk verschil, want u maakt de overeenkomsten en laat deze ondertekenen. Een getekend exemplaar ontvangt u dan terug als het goed is. Belangrijk dus om het in tweevoud te hebben uitgereikt aan uw klant, zodat de klant ook een versie heeft voor eigen administratie. Verder is het niet zo dat u recht heeft op vakantiedagen/ uren/ periode. U geeft aan dat u enige tijd afwezig zult zijn en daarmee kunt u er voor kiezen om iemand anders in uw plaats als vervanging te sturen. Dat is niet verplicht, zoals veel zaken niet verplicht zijn voor ondernemers. Het is aan de andere kant een bijzondere eis van uw klant dat deze stelt het eerste jaar geen vakantie toe te staan. Dat is hier eenvoudigweg niet aan de orde. Uw opdrachtgever heeft dus niets om af te dwingen, te beslissen of te eisen wat vakanties aangaat. Aan de andere kant is het voor de klant wel mogelijk om het contract eenzijdig op te zeggen als deze het er niet mee eens is. Het is erg belangrijk om met de klant naar overeenkomsten te zoeken in situaties waar u vermoed dat wrijving kan ontstaan. U heeft de overeenkomst beëindigd om reden dat u op vakantie wilde. Zeker in deze tijd vind ik deze keuze bijzonder. Het lijkt mij dat u als zelfstandig ondernemer goed moet nadenken over uw contracten en deze mogelijk nog verder moet uitwerken om onduidelijkheid bij de klant te voorkomen. Mocht u behoefte voelen om hierover meer informatie te krijgen of advies, neem gerust contact op. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare Autismespecialist en ondernemerscoach. |
Martine |
Geplaatst: dinsdag 18 Oktober 2011 08:43
het is een svb overeenkomst voor freelancers . ik heb naar mijn idee goed gehandeld door vakantie schriftelijk te melden zoals ik altijd doe .ik heb al meerdere malen om kopietje gevraagd men zegt dat ze dat niet hoeft te geven ik heb van al mijn clienten een kopie en alle contracten worden altijd in 2 voud opgemaakt nu belde ze maandag waar ik bleef ik melde van dat briefje en ze zegt ijskoud dat ze van niets weet hebben 2 vd vier gewerkt periode betaald dus ik wacht het nog even af en anders meld ik het inderdaad aan zorgkantoor al hoewel dit pgb wmo is meld ik het dan ook bij gemeente ik had ook vrij gevraagd en net ruilvoorstel gedaan om dan op zaterdag te komen maar volgens haar heb je geen recht op vrij voor trouwerij van schoonzus , ik heb uitgelegd dat ik freelancer ben en dat ik ook recht hebt op vrije dag . gisteren werdt ze zo onredelijk dat ik de boel heb opgezegt |
Sarina |
Geplaatst: donderdag 20 Oktober 2011 21:38
Jee joh wat vervelend allemaal. :( Wat ik doe is in 2-voud overeenkomst meebrengen en gelijk laten tekenen 1 voor de zorgvrager en 1 voor mijzelf. Als deze mw een pgb heeft dan weet zij dat dit erbij hoort. Tijdens het 1ste gesprek kan je inderdaad aangeven of je vervang hebt of niet bij jou afwezigheid (om welke reden dan ook dat hoef je in principe niet eens te vermelden,je gaat een zakelijke overeenkomst aan).Desnoods leg je dit ook gelijk vast in je overeenkomst. Zo staan ze nooit voor verrassingen als jij 1x niet kan.Of de dag verschuiven wat je al hebt aangeboden. Een klant kan niet bepalen wanneer jij vrij mag/kan nemen. Normaal gaat dit vaak in goed overleg hoor jij hebt helaas de pech dat dit in dit geval niet zo is. Veel succes! :wink: groetjes Sarina |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk