1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

moeder als begeleider

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 20 Oktober 2011 15:22
hallo.

bedankt voor het uitleg. Ik heb nog een andere vraag. Mijn zoon heeft ook begeleiding voor groep. Is dat groepsverband activiteiten zoals gymclub of volleybal. Graag uitleg en ik heb al iemand in dienst voor 2 uren per week voor begeleiding individueel kan ik daarnaast ook mijzelf aangeven als begeleider moet ik wel aanhouden aan de uren per week die ik heb gekregen als indicatie .

Graag uitleg bedankt alvast hierdoor leer ik veel.
Pim Geplaatst: vrijdag 21 Oktober 2011 20:56
Beste 'Sema',

Het PGB heeft als basis principe dat het vrij besteedbaar is. U mag alle indicaties gebruiken naar eigen inzicht, mits het valt binnen de mogelijke indicaties (Persoonlijke verzorging, begeleiding, kortdurend verblijf buiten het ouderlijk huis; dus niet voor huishoudelijke hulp inzetten als u een budget heeft voor begeleiding, daar huishoudelijke hulp aangevraagd moet worden bij de gemeente).

Begeleiding groep heeft als doel een begeleidingsvorm te vinden die in groepsverband kan. Sport, spel, dagbesteding; veel gaat in groepsverband. Als er speciale begeleiders bij zijn dan kunt u dit uit PGB betalen. De contributie voor een sportclub is echter niet betaalbaar van het PGB.
Via bijgaande weblink kunt u een overzicht inzien waarin helder uiteengezet is wat u wel en niet mag betalen uit een PGB.
http://pgb.nl/per_saldo/up1/ZwcufrlII_Vergoedingenlijst_PGB_2_0_januari_20111.pdf

Overigens is zoals eerder in het andere onderwerp werd beweerd de lunch of ander eten/ drinken van de hulpverlener of van budgethouder niet inbegrepen bij de mogelijkheden om te betalen uit PGB.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Angelique Geplaatst: vrijdag 02 Maart 2012 12:22
even voor de duidelijk heid ik heb 2 kinderen met adhd de een heeft er nog odd en een laag iq bij voor deze 2 heb ik nooit iets gekregen of aan gevraagt nu heb ik een zoontje van inmiddels 6 wat is geboren met een open rug hij zit in een rolstoel omdat hij niet kan lopen hij moet 6 keer per dag gecatheterizeerd worden omdat hij niet kan plassen hij moet iedere dag gedarmspoeld worden omdat poepen eveneens niet gaat daarbij heeft hij spasme aan zijn benen en spitsvoeten hij heeft veel begelijding en hulp nodig ook zijn rechter hand funtioneerd niet voldoende voor de verpleging krijg ik pgb (plassen poepen) wat ik in moet kopen zelf krijg ik niets ik voel me verpleger ik ben een fisio ik ben een begelijder noem maar op ik kan in deze situaty helaas niet werken waardoor mijn man alleen verdiener is en ik kan je vertellen dat het water aan de lippen staat ik krijg zelf helaas niets van de pgb omdat ik de ouder ben en het mijn verplichting is maar ik kan u vertellen dat het waterprappelen bijna voorbij is en ik aan het verzuipen ben
Pim Geplaatst: vrijdag 02 Maart 2012 13:06
Beste Angelique 144,

Ik weet niet wie u verteld dat het niet is toegestaan om als ouder uzelf een vergoeding te geven, maar dat is wel degelijk mogelijk.

Omdat u aantoonbaar meer zorg voor uw kind nodig heeft dan gebruikelijk kunt u uzelf een vergoeding geven voor het geven van deze meerzorg aan uw kind.
Als uw PGB bedoeld is om u als ouder te ontlasten is het noodzakelijk om duidelijk te maken waarom u dit toch inzet om zelf te helpen (omdat u bijvoorbeeld niet de juiste hulpverleners kan vinden).
U kunt ook contact opnemen met Per Saldo om hier eventueel advies in te krijgen. De Sociale Verzekerings Bank kan u gratis volledig bijstaan in het volgens de regels uitbetalen van het loon.

Verder kan de organisatie MEE u eventueel bijstaan bij het aanvragen van meer PGB mocht dat nodig zijn.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.