1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Terminal client

Auteur Bericht
VITA Thuiszorg Geplaatst: zaterdag 22 Oktober 2011 11:07
Een client van mij is terminaal en komt hoorwaarschijnlijk binnen 2 a 3 weken te overlijden. Client heeft geen familie en zou nu dus graag meer zorg gaan inzetten.
Wordt het jaarbudget berekend tot de overlijdingsdatum of over het heel jaar?
Pim Geplaatst: zaterdag 22 Oktober 2011 11:23
Geachte mevrouw Van der Wijst, beste Anita,

U kunt een spoedaanvraag terminale zorg bij het CIZ doen waardoor u binnen zeer korte tijd een heel ruim budget toegewezen kunt krijgen om zorg in te zetten. Dit kan voldoende zijn om 24 uurs zorg in te gaan zetten in de thuissituatie, zeker als duidelijk is gemaakt dat er hier geen familie, noch sociaal netwerk in beeld is.
Het is een risico om te nemen, maar zover mijn informatie strekt kan een indicatie voor terminale zorg ook met terugwerkende kracht worden verstrekt zodat nu reeds begonnen kan worden met de intensieve zorg. Verstandig is hier direct maandag contact over op te nemen met CIZ.

Het is ook verstandig om budgetbeheer en zorglevering te scheiden en daarbij dus iemand te zoeken die de beheerverantwoordelijkheid kan nemen en dit in goede banen kan leiden. Het verdient de voorkeur dat het iemand is die reeds bekend is met de situatie en zou ideaal zijn als deze gecontroleerd zou worden door bijvoorbeeld een kantonrechter (bijvoorbeeld middels bewindvoering) maar gezien de terminale fase is dat waarschijnlijk geen optie meer.

Als u als thuiszorgorganisatie een inlog heeft bij het CIZ voor aanvragen indicaties kunt u reeds nu al een spoedaanvraag doen via internet.

Het is wel noodzakelijk dat u zorgt voor een doktersverklaring om de terminale fase aan te tonen en dat het CIZ en zorgkantoor de juiste gegevens krijgen aangeleverd.

Op het moment van overlijden blijft het budget nog een of twee maanden doorlopen om lopende kosten, nette afhandeling en contractuele verplichtingen na te kunnen komen. Vraag naar de voorwaarden daarvan bij het CIZ.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zaterdag 22 Oktober 2011 15:39
"Op het moment van overlijden blijft het budget nog een of twee maanden doorlopen om lopende kosten, nette afhandeling en contractuele verplichtingen na te kunnen komen. Vraag naar de voorwaarden daarvan bij het CIZ. "

Weet U dat zeker? Het zorgkantoor weet dat. Bij mijn weten stopt het budget bij overlijden. Voor zover het budget nog niet was aangewend kan het worden aangewend om lopende contracten te beeinidigen. ( Indien er nog wat over is, zo heb ik indertijd van de SVB begrepen) .

Uw tip om beheer en hulp te scheiden is een goede. Het zou niet de eerste keer zijn, dat familie zich achteraf meldt. Daardoor kunt U zich als, overigens goed bedoelende, hulpverlener flink in de nesten werken.
VITA Thuiszorg Geplaatst: zaterdag 22 Oktober 2011 16:12
De client heeft nog een partner, en deze heeft het budget in eigen beheer dus niet wij.
Alleen is mijn vraag of het zorgkantoor het budget berekend tot het overlijden of niet ?
Pim Geplaatst: zaterdag 22 Oktober 2011 23:03
Beste mevrouw Wehkamp,

De SVB heeft op haar website toch een duidelijke melding in deze trant gezet
http://www.svb.nl/int/nl/ssp/rechten_en_plichten/welke_wijzigingen_geef_ik_door/wat_te_doen_in_het_geval_van_overlijden/

Ook is mij in diverse situaties duidelijk geworden dat er wel degelijk een maand uitloop mogelijk is van een PGB om lopende contracten af te kunnen handelen en soms zelfs twee. De exacte voorwaarden ervan zult u moeten verkrijgen bij het CIZ danwel zorgkantoor.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Bernadette Geplaatst: vrijdag 28 Oktober 2011 11:23
Beste Anita,

Misschien ben ik wat laat met mijn reactie, en heb je hopelijk de extra zorg al kunnen regelen voor je client. Maar mijn eigen ervaring is ( schoonvader en vader 2 mnd na elkaar overleden in voorjaar) dat het budget echt stopt op dag van overlijden ( zorg voor client is dan niet meer nodig) Wel is het zo dat budget wat al op rekening gestort is, nog aangewend kan worden om de zorguren te betalen die tot overlijden gegeven zijn. Na ongeveer 6 weken moet de eindafrekening ingediend worden, dus de lopende rekeningen moeten dan betaald zijn. Wanneer er voldoende budget over is en er zijn zorgverleners in loondienst kan er bijde SVB een verzoek ingediend worden tot een eenmalige uitkering. Wanneer hier sprake van is ontvang je vanzelf een schrijven hierover van de SVB. Deze regeling is niet toegestaan voor zelfstandigen. Het een en ander houdt dus verband met tijdstip van overlijden, binnen de uitbetalingstermijn. Omdat niet duidelijk is wanneer iemand komt te overlijden, moet je dus toch creatief om weten te gaan met het budget van lopende maand, kwartaal e.d., om achteraf niet voor een tekort te staan. Wel kan achteraf eventueel nog aanspraak gemaakt worden op geld van een nieuwe indicatie afgegeven door het CIZ voor extra zorg, wat het zorgkantoor nog niet had overgemaakt. Maar ook alleen voor uren gewerkt tot overlijden, en gedeclareerd voor eind verantwoording.

Heel veel sterkte.

Mvg Bernadette
Geplaatst: vrijdag 28 Oktober 2011 11:58
"Wanneer er voldoende budget over is en er zijn zorgverleners in loondienst kan er bij de SVB een verzoek ingediend worden tot een eenmalige uitkering"

M.i. moet je bij het zorgkantoor zijn, want die betaalt het budget en stopt daarmee m.i.v. de dag van overlijden.

Uit niets blijkt, dat de SVB extra geld ter beschikking stelt.
Bij mijn weten, betaalt de SVB uit eigen mddelen alleen iets als de via de SVB ingeschakelde hulpverlener ziek wordt en vervangende hulp wordt ingehuurd.
Bernadette Geplaatst: vrijdag 28 Oktober 2011 13:07
Daar heb je helemaal gelijk in, natuurlijk betaalt SVB niet uit eigen middelen.Het zorgkantoor trouwens ook niet.
Ik ging er vanuit dat een ieder op dit forum wel op de hoogte is van de service die de SVB biedt om de salarisadministratie voor mensen in loondienst te doen.
Dan verzorgen zij, nadrukkelijk mits er voldoende eigen budget over is een eenmalige uitkering aan de zorgverleners op verzoek van nabestaanden
Daarom kunnen zelfstandigen na overlijden, geen aanspraak hierop maken zoals ik al schreef omdat zij niet in loondienst zijn en dus voor betaling geen gebruik mogen maken van deze service
Geplaatst: vrijdag 28 Oktober 2011 19:38
Uit sommige bijdragen kan de indruk ontstaan, dat na overlijden of het beeindigen van het PGB er nog even door betaald kan worden.
Het budget stopt op de dag van overlijden en alleen als er onbesteed budget van de periode daarvoor over is, kunnen daaruit nog uitkeringen gedaan worden om lopende contracten af te ronden.
Als iemand weet van een zorgkantoor, dat na overlijden nog budget heeft uitgekeerd zou ik dat graag vernemen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.