1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

uurtarief

Auteur Bericht
Sarani Geplaatst: zondag 23 Oktober 2011 13:49
Hallo, Ik heb nog geen ervaring in het vragen van uurtarief voor huishoudelijke en administratieve hulp. Ik ben zzp-er. Wat raad u mij aan?
Joyce Geplaatst: maandag 24 Oktober 2011 14:29
hallo, om een uurtarief te vragen moet je een kleine berekening maken, bijv, 19% btw, verzekeringen, benzine, je eigen maandloon enz. kijk wat je kosten zijn aan de hand hiervan kun je een uurtarief vragen meestal voor huishouden kom je ongeveer op een 23 euro bruto waar jezelf 18 euro netto aan overhoud let wel op van de 18 euro gaat ook nog je verzekering maandelijks vanaf mits je een verzekering hebt afgesloten.

groetjes
Star Counseling Geplaatst: maandag 24 Oktober 2011 22:38
Ik denk dat je hier toch een beetje de plank misslaat Joyce. Over PGB werkzaamheden wordt als eerste al geen BTW geheven, dat is BTW vrijgesteld, je mag en kan dus geen BTW tarief doorrekenen in je uurtarief. Verder is er in bijna heel Nederland NIEMAND te vinden die 23 euro bruto kan betalen voor huishoudelijke hulp, ik ken nagenoeg geen enkele gemeente die dergelijke tarieven hanteert.
Voor HH1 hanteren de meeste gemeenten een tarief van tussen de 12 en 15 euro en voor HH2 een tarief tussen de 14 en 18 euro. De meeste mensen die afhankelijk zijn van deze huishoudelijke hulp wegens ziekte, handicap of ouderdom hebben niet veel vermogen, moeten al een eigen bijdrage over deze zorg betalen en kunnen dus ook niet uit eigen zak bijbetalen (een enkeling nagelaten, maar waarom zou je dan gebruik maken van de WMO, dan kun je beter zelf zwart een hulp inhuren, dan ben je goedkoper uit, gezien de tarieven voor de eigen bijdrage, die oploopt naarmate je een hoger inkomen hebt).
Ik denk dus dat het vooral erg realistisch is om eerst eens na te gaan welke tarieven de WMO in jouw gemeente voor huishoudelijke zorg hanteert en dan eens te gaan berekenen wat je minimaal wilt verdienen en daar een soort tussenweg in te bewandelen. Anders prijs je je zelf onmiddelijk uit de markt als zorgverlener die huishoudelijke hulp aanbiedt.
Pim Geplaatst: maandag 24 Oktober 2011 23:13
Beste Anne,

Het uurtarief wat genoemd word van 23 euro is voor ondernemers echt geen raar tarief. Er is een vrij groot onderzoek geweest in 2009 en daar kwam uit dat gemiddeld 23 euro voor ondernemers een kostendekkend tarief is.

In de regio waar ik werkzaam in ben (Alphen aan de Rijn, Zoetermeer, Gouda) word voor HH1 een tarief gehanteerd tussen de 17,50 en 20 euro, voor HH2 20 en 25 en voor HH3 zelfs 35 euro voor Zorg in Natura. Ik ben niet geheel op de hoogte van de tarieven van PGB.

Dat er in deze sector zeer veel zwart gewerkt word voor 10 tot 12,50 euro is een bekend feit overigens.
De concurrentie is daarmee heel fors en vooral te duchten uit de kant van mensen die het niet als broodwinning zien maar een leuk extraatje.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Gast Geplaatst: maandag 24 Oktober 2011 23:40
Je zegt het zelf al Pim, de tarieven die jij noemt zijn voor zorg in natura, die voor PGB liggen toch zeker minstens 75% lager, Daarbij zijn er veel gemeenten die hun tarieven voor PGB baseren op de tarieven voor ZIN, maar die ZIN tarieven hebben ze zo ontzettend dooronderhandeld, waarbij er nog steeds organisaties zijn die ver onder de marktprijs gaan zitten om hun opdracht bij de WMO maar binnen te halen (aanbestedingen) dat als je daarna de tarieven voor PGB op basis van 75% van ZIN gaat baseren je erg laag uitkomt.. Even als voorbeeld mijn gemeente: Amersfoort. PGB tarief HH1 12,50, HH2 17,45. Dat maakt het dus eigenlijk al onmogelijk hier een ZZPér voor in te huren, zeker als er ook nog reiskostenvergoeding vanaf zou moeten. Ik neem dus zelf alleen nog maar mensen in loondienst aan, waarbij het voordeel is dat mijn gemeente een overeenkomst heeft met de SVB en bij ziekte dus doorbetaald kan worden. Dan nog is het volgens mij vrijwel onmogelijk om nog iemand te vinden voor HH1 (ik heb zelf indicatie HH2) want er zijn mensen die een dergelijk bedrag zwart verdienen, waardoor je gewoonweg niemand meer kan vinden die dat wit wil doen.
Maar goed, een ZZP'er die 23 euro per uur vraagt krijgt bij mij dus geen enkele kans op werk, ik ben met mijn minimuminkomen niet in staat om naast de eigen bijdrage die ik iedere 4 weken al moet betalen ook nog eens bijna 6 euro per uur bij te leggen op de 10 uur in de week (= dus 60 euro per week!) dat ik hulp nodig heb! En nee, minder uren inkopen tegen een hoger tarief mag niet! De WMO hier heeft als regel dat je het geindiceerde aantal uren MOET inzetten, ieder uur dat je niet inzet moet je terugbetalen, ongeacht wat je daadwerkelijk aan de zorgverlener betaald hebt. Dus ook als je 8 uur tegen een hoger tarief zou inkopen kun je 2 uur gaan terugbetalen uit eigen zak!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.