1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Ik wil mijn kind weer thuis laten wonen

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 25 Oktober 2011 19:24
Hallo,
Ik ben nieuw hier en ik heb wat vragen.
Mijn dochter heeft een zorgzwaartepakket 4 met behandeling en verblijf en woont momenteel in een instelling. Nu wil ik haar weer in huis nemen omdat het niet goed met haar gaat daar. Ik wil haar dan af en toe in de weekenden nog wel laten logeren in de instelling.

Ik wil ook de indicatie omzetten van ZIN naar PGB. De instelling stelt voor om het verblijf van klasse 7 om te zetten in klasse 3 en dat ik dit beter ZIN kan laten.
Begeleiding indivueel is nu klasse 5 ZIN, PV is klasse 3, en dit kan dan omgezet worden van ZIN naar PGB.

Ik vraag advies hierover want ik weet niet precies welke onderdelen v/d indicatie ik moet omzetten naar pgb. Ik wil namelijk mijn baan opzeggen en volledig voor mijn dochter zorgen. Mijn inkomsten vallen dan weg en ik wil nu dus mezelf opgeven voor het gedeelte pers.verzorging om zo toch een inkomen te hebben. Kan dat? En zo ja hoe regel ik dat? Moet ik dan mezelf gaan uitbetalen?

Wat erbij komt kijken is ook dat mijn dochter volgend jaar 18 wordt. Ik heb begrepen dat ik dan bewindvoering moet aanvragen over mijn dochter.
Kan ik dit nu al doen? Of moet ik wachten tot zij 18 is? En kan een bewindvoerder die dus over de financieen van haar dochter gaat zichzelf dan nog uitbetalen uit de pgb?

Help aub, ik heb advies nodig.

Alvast bedankt.
Geplaatst: dinsdag 25 Oktober 2011 19:54
Ik ben dit vergeten te vragen.
Als mijn dochter weer thuis komt wonen, betekent dit dan dat haar indicatie voor verblijf vervalt? Zij zal dan alleen in de weekenden naar een logeerhuis gaan en wordt het dan 'tijdelijk verblijf? De indicatie is nog een paar jaar geldig en het zorgkantoor zegt dat ik niks hoef te veranderen eraan.
Geplaatst: woensdag 26 Oktober 2011 15:12
Bij een ZZP blijft de aanspraak op verblijf bestaan, maar kan niet worden uitbetaald in PGB.
Van belang is dus of de huidige instelling met tijdelijk verblijf van deze indicatie gebruik kan blijven maken op basis van de indicatie verblijf. Dit is echter een zaak tussen de instelling en het zorgkantoor.
Het stukje behandeling kan eveneens alleen als ZIN betaald worden.
Persoonlijke verzorging, verpleging, huishoudelijke hulp ,begeleiding groep en individueel kunnen wel als PGB verstrekt worden. Of dat handig is, is de vraag, omdat Uw dochter wellicht buitenshuis een dagbesteding nodig heeft.
De begeleiding individueel en groep gaan naar het zich nu laat aanzien naar de gemeente en verdwijnen daarmee uit de AWBZ, dus uit Uw indicatie.
Er wordt gedicussieerd om de dagbesteding als behandeling groep te gaan aanmerken, waarmee deze zorgvorm wel in de Awbz zou blijven.
Dit kan m.i. gaan leiden tot een herindicatie, waarmee Uw hele indicatie ter discussie komt.

Ik ken de gezondheidssituatie van Uw dochter niet, maar als zij langdurig moet worden opgenomen en/of overlijdt vervalt haar PGB.
U komt dan zonder inkomen te zitten. U moet dus voor Uzelf afwegen, waar U dan van gaat leven. U zult dan Uw financiële reserve moeten aanspreken of van de bijstand moeten leven.

U kunt nu al bewindvoering aanvragen. Die gaat dan op haar 18e verjaardag in.
De griffierechten gaan volgend jaar flink omhoog. Nu kan het nog voor € 72.-
Geplaatst: woensdag 26 Oktober 2011 20:02
@ qwehkamp
Bedankt voor uw snelle reactie.
Ik begrijp uit uw reactie dat behandeling en kortdurend verblijf niet in pgb omgezet kan worden. Op het omzettingsformulier ZIN naar PGB staat dit echter wel aangegeven. De instelling waar mijn dochter nu nog verblijft biedt ook logeeropvang.

PV, VP en begeleiding indiv. en begeleiding groep ben ik van plan om te zetten in pgb. Mijn dochter blijft dan dagelijks naar de dagbesteding gaan (waar zij nu ook naar toe gaat) ik lees dat dit dus niet onder begeleiding groep valt, maar waar valt het dan wel onder?

Waar kan ik info vinden over de verwachte veranderingen omtrent begeleiding indiv. en groep? Want als dit gedeelte overgeheveld wordt naar gemeentes zal ik dan via WMO deze onderdelen kunnen aanvragen? Huishoudelijke hulp moet nu ook via de gemeente begreep ik.

De gezondheid van mijn dochter is gelukkig goed. Zij heeft een zzp op basis van haar verst.handicap en lichamelijke beperking en epilepsie. U heeft gelijk dat ik goed moet overwegen waar ik (we) van zal leven mocht mijn dochter langdurig opgenomen worden. Ik heb hier uiteraard goed en lang over nagedacht en ik heb een prima oplossing hiervoor gevonden dus dat komt goed. Bedankt voor uw bezorgdheid in deze.

Met het ciz heb ik gebeld en deze zegt dat een herindicatie niet nodig is, maar dat was een paar maanden geleden dus ik zal nog eens bellen om te vragen of dit nog klopt.

Ik zal dit jaar nog bewindvoering aanvragen. Heel erg bedankt voor uw hulp.
Geplaatst: donderdag 27 Oktober 2011 10:48
U schrijft, dat Uw dochter een ZZP heeft. Een ZZP kent alleen een aanspraak verblijf, geen tijdelijk verblijf. Het laatste komt alleen voor bij een indicatie in klassen.
In een ZZP zit ook huishoudelijke hulp. In dat geval hoef je dus niet naar de gemeente.
Als Uw dochter straks naar de dagbesteding van de instelling gaat, wordt daar de indicatie begeleiding groep voor aangewend. Ik denk, dat U fors meer moet betalen, als U de instelling daarvoor uit haar PGB moet betalen.
U mag voor één zorgsoort geen PGB en ZIN ontvangen/accepteren. Dat wordt als fraude beschouwd. Let erop, dat als U dagbesteding uit PGB gaat betalen, de huidige instelling dit niet daarnaast als ZIN opgeeft aan het zorgkantoor.
Wij hebben meegemaakt, dat een instelling dat toch deed, al dan niet per ongeluk.
De bewijslast ligt bij U.

Tot slot: Vraag tijdig WAJONG en tegemoetkoming ziektekosten bij de belastingdienst aan. Die zal Uw dochter nodig hebben om haar ziektekostenpremie en eigen bijdrage AWBZ te kunnen betalen.
Heleen Geplaatst: donderdag 27 Oktober 2011 11:35
De indicatie van het CIZ vermeldt tot wanneer de indicatie geldt en wanneer u een nieuwe indicatie moet aanvragen. U hoeft dat niet tussentijds nog na te vragen bij het CIZ. Als uw dochter een ZZP heeft, kan deze ook omgezet worden in PGB als zij thuis komt te wonen. Voor ZZP GGZ kan dit echter alleen met een ZZP C-pakket en niet meer met een ZZP-B pakket. De indicatiebrief geeft ook aan hoeveel dagdelen dagbesteding zij krijgt en dit kunt u ook met het PGB inkopen, vaak nog in dezelfde instelling waar uw dochter verblijft of elders naar keuze. Behandeling kunt u niet betalen met het PGB. Tijdelijk verblijf kan wel uit het PGB. Ik adviseer u wel een cursus te volgen bij Per Saldo. Ook kunt u eventueel voor ondersteuning terecht bij MEE, ook voor hulp bij het aanvragen van bewindvoering.
Ik zou als ik u was het ZZP om laten zetten per 1 januari 2012 omdat mij dit administratief gemakkelijker lijkt.
Heleen Geplaatst: donderdag 27 Oktober 2011 12:20
Dus nog even resumerend. U kunt het ZZP ZIN omzetten naar ZZP PGB. Als u dit per 1 januari 2012 doet, krijgt u van het Zorgkantoor de beschikking die per 1 januari ingaat. In deze beschikking staat welk bedrag er uitbetaald wordt dat jaar en volgens welke termijnen. De voorlopige eigen bijdrage van uw dochter (als uw dochter 18 jaar is) werd alvast van het budget ingehouden. Dit verandert in 2012. De nota komt dan rechtstreeks van het CAK.. U heeft met het PGB bestedingsvrijheid (uiteraard binnen de beleidsregels!). Dat wil zeggen, u kunt hier dagbesteding en eventueel ook tijdelijk verblijf mee inkopen. U kunt ook een mix doen van ZIN en PGB zoals bv dagbesteding in ZIN en begeleiding ind. in PGB.U maakt dat van tevoren kenbaar aan het Zorgkantoor en die betaalt het ZINgedeelte uit aan de instelling. Soms is dit voordeliger. U krijgt dan een PGBbeschikking van het zorkantoor zonder dagbesteding. In 2012 gaan de PGBtarieven weer terug naar de tarieven zoals in 2010 en dat betekent dat het PGB zo'n 10.000 euro hoger uitvalt. Een PGB is eveneens niet mogelijk voor een ZZP LVG 4 of 5, ZZP GGZ B pakketten en voor ZZP SGLVG 1. Behandeling kan niet betaald worden uit het PGB.
Als u uw baan opzegt om voor uw dochter te zorgen, realiseer u dan dat u arbeidsrechtelijk niets opbouwt. Mocht het PGB om een of andere reden komen te vervallen, rest u de 'bijstand' als u kostwinner bent.
Nogmaals een cursus volgen over het PGB is heel verstandig.
Pim Geplaatst: donderdag 27 Oktober 2011 14:45
Als ik de reacties hier doorlees dan realiseer ik me temeer dat het net een cursus boekhouden voor zeer onderlegde mensen is.

Termen die hier voorbijkomen zijn voor iemand die net begint echt niet te volgen.
Want er is naast de bovenstaande opmerkingen ook nog de bepaling dat wanneer een deel van de indicatie gebruikt word in Zorg in Natura deze niet gelijktijdig in PGB mag worden ingezet.

Is dat wel gebeurd, zal er geld worden teruggevorderd.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Heleen Geplaatst: donderdag 27 Oktober 2011 17:21
Dat klopt dat een funktie niet gelijktijdig in ZIN of PGB kan.. Dagbesteding oftewel BG groep kan in ZIN en daarnaast BG ind. als PGB. Dat kan dus wel gelijktijdig.. Iemand moet wel bereid zijn zich te verdiepen in het PGB en dan valt het reuze mee. Als mevrouw via de SVB een vast maandbedrag als loon krijgt, hoeft ze praktisch niets te doen aan administratie m.u.v. de verantwoording.. Als ze een vast bedrag afspreekt met, wanneer mogelijk, andere zorgverleners die ze vanuit PGB betaalt, is het idem fluitje van een cent, zeker via de SVB. Lastiger vind ik het besteden conform de beleidsregels: wat mag wel en wat niet uit PGB. Daarnaast ook het vinden van goede betrouwbare zorgverleners en het kunnen omgaan met de rol als werkgever.
Geplaatst: zaterdag 29 Oktober 2011 12:54
Het is natuurlijk ook mogelijk om hulp van MEE te vragen, zij kunnen u door het hele veranderingsproces begeleiden en weten ook waar u rekening mee moet houden. Als dan alles na het omzettingstraject goed loopt dan kunt u de regie weer, zelfstandig zonder hulp van MEE, in eigen hand nemen.
Jolanda
Geplaatst: woensdag 02 November 2011 12:58
ik heb pgb van mijn zoon die betaal ik me zelf uit mag dat.
maar ik krijg ook pgb van wmo voor huishoudelijk hulp die besteedt ik uit.
om dat ik chronisch ziekte heb ik kan de zware huishoudelijke taak niet aan.
mag ik het pgb van mijn zoon wel me zelf uit betalen om hem te begleiden
Marianne Geplaatst: maandag 05 December 2011 19:28
Beste Monique,
naast het aanvrager van bewindvoering is mentorschap ook een optie. Onderzoek maar eens.

Groeten,
Marianne

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.