1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

ABA

Auteur Bericht
Jacqueline Geplaatst: zondag 30 Oktober 2011 21:59
Hallo Pim,
Natuurlijk is ABA intensief en richt deze zich op het aanleren van vaardigheden. Maar zouden "gewone"begeleiders van KDC's, ZMLK scholen etc zich ook niet zo moeten opstellen en moeten werken? Het is toch overal de bedoeling ontwikkelingsgericht bezig te zijn met de kinderen?
Wat ik mis in de dagelijkse gang van zaken op bv een KDC is dat er niet met werkdoelen omtrent de ontwikkeling van een kind gewerkt word. Er word niet of nauwelijks aan toetsbare vaardigheden gewerkt, voorop staan verzorging en de dagstructuur van de groep zoals kring, fruit eten, wandelen, plassen, eten etc etc. Op weinig plekken (in mijn ervaring) word er doelgericht samen gespeeld met de kinderen, in mijn ogen zou dit wel het hoofddoel van de begeleiders moeten zijn. Dit ondesteunt door bv de visie van de ABA of Floortime, Sonrise o.i.d. Dan word ABA dus begeleiding en niet (in eerste instantie) behandeling.
Vriendelijke groeten,
Jacqueline
Pim Geplaatst: maandag 31 Oktober 2011 08:58
Beste Jacqueline,

De ABA methode is niet een 'one size fits all' benadering. Het is dus niet een op een over te zetten op een kinderdagcentrum of ZMLK school. Daar zijn andere methodieken voor die prima kunnen werken.

Zover mijn informatie strekt is de inspectie van de gezondheidszorg ook bezig om een inhaalslag te maken om de inhoud van de geboden zorg nader onder de loep te nemen. Ze zijn in ieder geval merkbaar bezig geweest in mijn regio de verpleegkundige en verzorgende zorg goed te onderzoeken bij nieuwe en bestaande aanbieders met soms verstrekkende gevolgen (ook bij grote aanbieders).

Ondanks dat zijn het de ouders en/ of verzorgers die bij gebleken gebrek aan duidelijke doelstellingen aan de bel moeten trekken en hier wat mee moeten doen. Gebundeld als groep zouden zij hiervan ook melding kunnen maken bij de IGZ, welke dan een onderzoek hiernaar kan opstarten.

Het veranderd echter niets aan het feit dat in mijn optiek de ABA methode geen begeleiding is maar behandeling.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.