1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

BTW plichtig

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 11 Januari 2007 14:41
Ben je als freelancer verplicht BTW door te berekenen ?
Betekent dat dan ook dat je ingeschrevn moet staan bij de kamer van koophandel?
Inge Geplaatst: donderdag 11 Januari 2007 15:24
Hoi Tineke,

inschrijving bij de kvk is niet verplicht, kan wel handig zijn, zeker voor de belastingdienst als je in aanmerking wilt komen voor zelfstandigondernemer/winst uit onderneming.

btw hoef je niet te heffen als je werkzaamheden verricht voor mensen die een geldige awbz indicatie hebben. zorg dus ook dat je een kopie van die indicatie in jou administratie bewaard.

groetjes,
Inge
Logeren met je PGB Geplaatst: donderdag 11 Januari 2007 20:32
hoi ingeb

i k wil toch nog even iets toevoegen aan wat je schreef. Ik heb vorige week een gesprek gehad bij de kvk en daar heb ik besproken wel of niet inschrijven. Zi j rade mij aan om me niet in te schrijven omdat dit kosten met zich meebrengt die eigenlijk geen voordelen opleveren (behalve dan natuurlijk groothandels). Ik had ondertussen mijn VAR al aangevraagd zonder kvk nummer en ik heb toch w inst uit onderneming gekregen. Volgens de kvk mag de belastindienst hier ook niet naar kijken omdat het een vrij beroep is.

groetjes sabine
Inge Geplaatst: donderdag 11 Januari 2007 20:56
Hoi sabine,

wat je schrijft klopt.. het is ook zeker niet verplicht.. maar wat ik schreef, het kan voordelen opleveren.
Als je je inschrijft bij de kvk kom je mijns inziens toch meer over als een bedrijf.. maarr dat is mijn mening, ik zeg altijd maar, zoveel mensen zoveel meningen.
Het blijft dus een persoonlijke keuze.

groetjes,
Inge
Taco Geplaatst: donderdag 11 Januari 2007 21:06
Ik heb nu net een kvk nummer om de reden die ingeb al aangaf. Zowel bij de belastingconsulent als bij de kvk krijg ik de vraag: worden pgb-hulpverleners wel vaker ondernemer?
Bij de kvk heb ik een collega-ondernemer als voorbeeld genomen waardoor de aanmelding goed verliep (er is geen beroepscode speciaal voor ons werk). Maar we voldoen aan alle punten waaraan we volgens de belastingdienst en kvk moeten voldoen. Het vereist alleen wat overtuigingsvaardigheid om je wens erdoor te krijgen.
Lot of kids Geplaatst: maandag 15 Januari 2007 13:18
Ik heb ook lang moeten discussieren met een medewerker van de KvK om toch ingeschreven te worden. Deze beste man wilde mij in eerste instantie niet inschrijven omdat ik een zogenaam "vrij beroep" zou hebben. Ik wilde wel graag ingeschreven worden, puur en alleen omdat ik het wat professioneler vind staan als je ingeschreven staat als bedrijf.
Dit komt naar mijn idee toch wat beter en betrouwbaarder over naar zorgvragers. Uiteindelijk heb ik het toch voor elkaar gekregen, in het bestand van de KvK waren weinig soortgelijke bedrijven te vinden en wist de KvK dus ook niet goed wat ze ermee aan moesten. Heb het voordeel van de twijfel gekregen. Het is dus niet noodzakelijk om je in te schrijven, maar mijn inziens straalt het niet iets meer professionaliteit uit.
Er zijn natuurlijk wel kosten aan verbonden, maar die vond ik wel te overzien.....
Gaby Geplaatst: dinsdag 27 Maart 2007 12:32
wel of niet ingeschreven, wij beoefenen een btw vrij beroep.

1e of primaire levensbehoefte = 0% bwt

Gaby
Cara Geplaatst: maandag 21 Mei 2007 22:32
Enige tijd later...ik heb eens gelezen onlangs dat met ingang van 2008 het verschil tussen vrije en niet-vrije beroepen gaat verdwijnen. Iedereen zou zich dan in moeten schrijven bij de KvK. Verder nooit meer iets van gehoord of gelezen en weet niet of dit klopt. We merken het wel.
Geplaatst: dinsdag 22 Mei 2007 19:21
Hallo, toen ik me in januari inschreef, zonder problemen overigens, vertelden ze dat ik de eerste in deze regio (Hoorn)was. Maar omdat er sprake was van een groeiende markt, zou er binnen niet al te lange tijd wel een verplichting tot inschrijving aankomen, volgens KVK.
Cara Geplaatst: donderdag 21 Juni 2007 20:24
bij de belastingdienst hebben ze naar mij toe alleen maar verwarring gecreëerd. Degene die voor mij moet bepalen of ik nu wél of níet btw-plichtig ben schrijft: "er geldt een vrijstelling voor zogenaamde thuiszorg voor mensen met een persoonsgebonden budget. Dit is gebaseerd in het Besluit van de Staatssecretaris van Financiën van 26 november 2001, nummer: CPP 2001/2187M. In de bijlage behorende bij het besluit zijn een groot aantal activieiten genoemd die onder vrijstelling vallen. De door u verrichte activiteiten (ondersteunende en activerende begeleiding!) zijn daarin niet genoemd.
Volgens mij klopt het gewoon niet!?! Zijn er PGB-hulpverleners - ondersteunend en activerend - die BTW afdragen (en berekenen dus)???
Graag reacties
Nelleke Geplaatst: donderdag 21 Juni 2007 22:38
Daar is de wet heel duidelijk over: alle geïndiceerde hulp die onder AWBZ of WMO valt is BTW-vrij sinds januari 2007.

Per Saldo heeft daar een duidelijke pagina over, met daarin de link naar de veranderde wet, schuif dat de belastingdienst maar onder de neus... Toch raar dat ze daar hun zaakjes niet kennen!

Over administratie en bemiddelingskosten moet trouwens wel BTW berekend worden!
Anne Geplaatst: donderdag 21 Juni 2007 23:53
Kan iemand mij vertellen hoeveel % BTW je moet berekenen als je administratieve hulp geeft tbv het PGB? En bereken je dan BTW over het totaal bedrag inclusief dingen als telefoonkosten, reiskosten etc of alleen over de uren dienstverlening?
Cara Geplaatst: woensdag 27 Juni 2007 17:52
Ja, bedankt! Ik was er inmiddels zelf ook al achter via persaldo inderdaad. En maar weer een brief naar de belastinginspecteur gestuurd...ben al zo'n half jaar in correspondentie met die lui :(
Geplaatst: vrijdag 21 September 2007 14:35
wat laat misschien, maar ik wil toch reageren op het ingeschreven staan voor de KvK. Waarom zou je daar ingeschreven willen staan? Het kost je geld en voor je "geloofwaardigheid" als bedrijf, kun je de clienten verwijzen naar de BIG registratie, dit geldt natuurlijk alleen als je BIG geregistreerd bent (ik ben verpleegkundige)... Daar kunnen ze zien dat je je vakkennis op peil houdt en een vakopleiding hebt afgerond.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.