Vakantie opvang.... Welk loon kan er bij passen?
Auteur | Bericht |
---|---|
Tanja |
Geplaatst: woensdag 28 December 2011 21:57
Ik ben zzp-er en ik werk bij een alleenstaande moeder die van beide kinderen een pgb krijgt. Nu wil zij volgend jaar 8 dagen op vakantie en blijf ik bij de kinderen. Ik werk dan dus 8 dagen achter elkaar. Nu heb ik een vraag ovr de betaling .... 1. Gewoon alle uren rekenen... Ik ben immers van huis weg en werk 24 uur per dag. 2. Een bedrag overeen komen... Hoeveel procent van het totaal is gebruikelijk? Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zouden jullie doen? Alvast bedankt voor jullie reactie. Tanja |
Matthijs |
Geplaatst: donderdag 29 December 2011 00:34
De tarieven voor kortdurend verblijf (waar dit toch een verkapte vorm van is) lopen nogal uiteen. Ook afhankelijk natuurlijk van hoeveel zorg de kinderen nodig hebben. Hoeveel uur ben je daadwerkelijk bezig met zorg leveren en hoeveel uur met gewoon ontspannen bezigheden? Ik zou het denk ik ergens tussen de 120 en 300 euro per etmaal zoeken, afhankelijk van zorgbehoefte, je normale tarieven, afspraken die je maakt om zelf ook aan je rust toe te komen en beschikbare mantelzorgers die eventueel nog kleine delen van de zorg op zich kunnen nemen. Persoonlijk zou ik niet meer dan 200 euro willen vragen, omdat je dan al op 1600 euro in totaal zit, wat ik voor één week het gezin draaiende houden nogal een smak geld vind. |
Geplaatst: donderdag 29 December 2011 11:41
Het tarief voor tijdelijk verblijf is ongeveer € 100.- per etmaal. Voor twee kinderen dus € 200.- per etmaal lijkt mij niet te veel. Als er 's-nachts gewaakt moet worden mag het m.i. meer zijn. |
|
Marianne |
Geplaatst: donderdag 29 December 2011 12:25
Hallo Tanja, formeel beschouwd is dit geen tijdelijk verblijf, want de kinderen zijn in eigen huis, de verblijfskosten daarvan dragen de ouders (energiekosten, interieur, voeding etc.). Het geeft je wel een idee wat het zou kosten als de kinderen een week elders zouden zijn. Daar hoort dan naast verblijf ook nog een bedrag voor begeleiding bij... Ook formeel: een werknemer mag geen 8 x 24 uur werken (Arbowet). Maar gelukkig mag een zelfstandige zorg op maat leveren! :) Ik zou zelf eens kijken wat een gebruikelijke vergoeding voor een slaapdienst is. Ik zou bedenken wat het mij persoonlijk (immaterieel) "kost" om een hele week thuis weg te zijn. En ik zou er rekening mee houden wat het budget van de kinderen toelaat. Laat je achteraf nog eens weten wat het uiteindelijk geworden is en welke factoren moeder en jij hebben laten wegen? Marianne |
Geplaatst: donderdag 29 December 2011 19:04
In awbz zorg (natura) mag naast tijdelijk verblijf geen kosten voor begeleiding in rekening worden gebracht. |
|
Renee |
Geplaatst: donderdag 12 Januari 2012 12:51
Een slaapdienst krijg je over t algemeen voor 50% vergoed..rekenend vanaf 23:00 uur tot de volgende ochtend 07:00 uur. De uren in het weekend meestal 135- 140 % hoop dat je hier wat aan hebt groetjes Renee |
C.R. (Sjas) |
Geplaatst: donderdag 12 Januari 2012 16:34
Hallo, Voor weekendverblijf en/of vakantie, betaal ik voor mijn zwager 100 euro per etmaal. Dat is voldoende, want voor een week beurt iemand al 700 eruo. Mooi bedrag nietwaar? |
Geplaatst: donderdag 12 Januari 2012 19:22
Hallo Tanja Op gezette tijden werkt de zorgverlener een of meerdere dagen achtereenvolgens bij ons thuis. - op bepaalde tijden komt er een tweede zorgverlener, dit om de eerste zorgverlener even een time-out te geven of om alle kids even individuele aandacht te geven - we hanteren hier 2 uurlonen. Uurloon 1 van 7 tot 23 uur en daarnaast uurloon 2. Dit is een kwart van het uurloon overdag. 's Nachts slaapt iedereen hier, ook de zorgverlener - de zorgverlener wordt uit meerdere pgb's betaald (er zijn hier 3 budgethouders) wil je meer weten, stuur dan maar een pb |
|
Pim |
Geplaatst: vrijdag 13 Januari 2012 10:49
Beste Sjas (H 46), 100 euro voor een etmaal is een fooitje voor familie die dat er graag bij doet. De prijzen liggen meestal voor mensen in loondienst rond de 15 euro bruto per uur Belangrijk om te weten hierbij: Het uurloon is excl. vakantiegelden, afdracht sociale lasten, pensioen en verzekeringen; 24 uurs opvang mag namelijk niet vallen onder de Regeling Dienstverlening aan Huis De drie dagenregeling is niet van toepassing Er is sprake van volledig dienstverband als dit in loondienst plaatsvind. Voor ondernemers ligt het tarief rond de 40 euro (vanwege dat de risico's meer bij de ondernemer liggen). Er zijn echter ondernemers die hun tarief laten zakken wanneer u in eens een grote hoeveelheid uren afneemt. Het tarief dat gehanteerd wordt voor tijdelijk verblijf is echt voor de aanwezigheid. Niet voor begeleiding. Wat Saskia 23 stelt is pertinent onjuist. Bij instellingen die zorg leveren in natura word ook begeleiding volledig doorberekend. Sterker nog: er zijn daar standaard tariefstellingen voor om naast verblijf, ook kosten voor de gebouwen te declareren. Via AZR 3.0 (AWBZ registratiesysteem) is dat middels diverse codes te declareren. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Matthijs |
Geplaatst: vrijdag 13 Januari 2012 23:27
40 euro vind ik nogal overpriced hoor. 27,50 (mijn tarief) is niet heel ongebruikelijk, ik zie de meeste mensen zo rond de 30 euro per uur vragen en dat is ook gewoon genoeg. Tenzij je in een villa wil wonen en in een Mercedes S-klasse naar je cliënten rijdt natuurlijk, maar dan hoor je volgens mij niet thuis in de zorg. Jammer dat de topicstarter niets meer van zich laat horen. |
Tanja |
Geplaatst: zaterdag 14 Januari 2012 16:44
Ik ben in gesprek gegaan met de ouder en wij zijn overeengekomen dat het 75 % van het totaal wordt. Ik lever begeleiding, verzorging en verpleging. Daar zijn wij beide tevreden over. Daar gaat het om... Zij haar ontlasting en ik mijn werk...wat ik met liefde en plezier doe. Iedereen bedankt voor zijn reactie. En succes allemaal.... |
Geplaatst: zaterdag 14 Januari 2012 18:49
voor most care Dat bij tijdelijk verblijf geen dagdelen meer mogen worden gedeclareerd, werd ons medegedeeld door de zorgaanbieder. Inmiddels was er van enige begeleiding ook bijna geen sprake meer, en is het logeerhuis opgeheven, omdat het niet meer kostendekkend is. |
|
Pim |
Geplaatst: zaterdag 14 Januari 2012 22:15
Beste Saskia, Het is mij niet bekend dat begeleiding in groepsvorm niet mag worden gedeclareerd als zijnde begeleiding in dagdelen. Dit naast het verblijf. Dat er veel mensen niet voldoende op de hoogte zijn van de gewijzigde regels en wat er niet is gewijzigd is mij wel duidelijk. Dat er heel veel 'ondernemers' gestopt zijn met hun hobby is mij wel ondertussen duidelijk. Volgens mij voor zowel ondernemer als zorgvrager alleen maar gunstig, omdat de kaf van het koren gescheiden wordt. U heeft namelijk recht op kwaliteit in begeleiding. Beste Mattijs, Is het echt zo dat je het duur vind als een ondernemer een hoofdinkomen eruit moet halen? Ik weet dat je zelf in loondienst bent en daarmee dus automatisch al voor allerlei zaken verzekerd bent. Ik kan je daarbij ook vertellen dat heel veel 'ondernemers' in de zorg vooral dit als een bijbaantje zien. Als je echter serieus een bedrijf wilt runnen en niet het slechts als bijbaantje ziet heb je eenmaal te maken met fikse kosten. De verzekeringen zijn al niet mals, de promotie en presentatiekosten moeten ook ergens weer terugverdiend worden. Het is wat mij betreft prima als je tevreden bent met onderbetaald worden (in loondienst verdien je namelijk bruto met ORT meer dan je met 27,50 euro krijgt voor indivuele begeleiding), maar kom niet aan met het verhaal dat het over de top duur is. Het gemiddelde PGB tarief (gemiddeld tussen min en max aantal uren) is niet voor niets 38 euro voor begeleiding, 50 euro voor verpleging. Dat zijn uitonderhandelde tarieven welke scherp zijn te noemen. Dat er op dit moment grote mate van concurrentie is en dat bovendien er veel mensen niet als ondernemer zich profileren maar als hobbyist/ bijverdienste/ student/ huismoeder, doet daar niets aan af. Ik heb je er in het verleden al meermalen op gewezen dat ik vooral van ondernemers verwacht dat ze enigszins terughoudend zijn om een waardeoordeel te vellen over tarieven die een ander hanteert. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Matthijs |
Geplaatst: zaterdag 14 Januari 2012 23:05
Mja, mijn ondernemerschap is mijn rode draad, en ik heb er een klein bijbaantje (16 uur per week) naast, dat ik inmiddels heb opgezegd per 1 april om mijn handen vrij te hebben voor de transitie naar de WMO (daarmee neem ik best een groot risico, maar die keuze is goed overdacht en bewust genomen, het risico is afgedekt). In de periode dat ik dat bijbaantje heb heb ik als ondernemer nog een inkomen weten te behalen waarmee ik prima kon rondkomen. Het loon van mijn bijbaantje is dus luxe. Had ik dat bijbaantje niet gehad, dan had ik een aantal cliënten niet doorverwezen naar collega's en dus zelf meer inkomsten uit mijn bedrijfje gehad. Nu werk ik in praktijk dus wel 45-50 uur per week, dat moet gezegd. Maar daar staat een behoorlijke buffer tegenover die ik heb kunnen opbouwen voor slechtere tijden. Daarmee wil ik maar zeggen dat mijn uurtarief gewoon voldoende is om normaal van te kunnen leven. Nee, het is geen vetpot, maar als je rijk wil worden moet je niet in de zorg gaan werken. Iedereen moet een eigen tarief kiezen, daar zal je mij niet over horen. Ik kan hooguit zeggen dat ik van mijn tarief dat volgens jou nogal laag is dus prima mijn kosten kan dekken en kan rondkomen. Mijn primaire reactie dat ik 40 euro 'over the top' vind had ik zeker netter kunnen verwoorden, maar geeft mijn gevoel bij dat tarief prima weer. |
Star Counseling |
Geplaatst: donderdag 19 Januari 2012 21:54
Ik sluit me bij Matthijs aan. Mijn tarief (voor ambulante begeleiding) ligt zelfs nog iets lager. Dat ik daarnaast ook therapie en counseling geef (tegen een hoger tarief) compenseert het dan wel ietwat, maar ik kan er verder prima van rondkomen en ik ben de enige kostwinner in mijn gezin met drie opgroeiende pubers. ik hoef niet rijk te worden en doe dit werk vooral ook, omdat mijn passie daar ligt. Ik heb daarnaast geen andere bronnen van inkomsten, krijg zelfs geen kinderalimentatie voor de kinderen. En als ondernemer heb je best veel belastingvoordeeltjes en mogelijkheden om kosten op te voeren, die je als niet ondernemer niet hebt! Ik heb de afgelopen 5 jaar en buffer op kunnen bouwen waarmee ik meer dan 9 maanden volledig zonder werk en inkomsten zou kunnen overbruggen! Daarentegen kan ik dan als chronisch zieke zelfstandige geen arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten, dus ik moet ook wel zelf iets regelen. Maar wat ik daarmee wil zeggen is dat je zeker van een tarief dat aanzienlijk lager ligt dan de door Pim genoemde 40 euro per uur, ook prima rond kunt komen en dat je jezelf dan ook nog steeds serieus neemt als ondernemer! |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 20 Januari 2012 09:26
Beste Mattijs (Zorg voor Geluk) en Anne (StarCounseling), Kijk, daar zit hem de crux. Jullie kunnen er van rondkomen en vinden het prima, nemen een aantal kosten die er eigenlijk ook bijhoren niet mee in je berekening en vinden dus dat zo'n tarief prima is. Dat snap ik, vind ik ook heel begrijpelijk vanuit jullie redenatie. Je neemt echter genoegen met minder dan je zou kunnen verdienen in loondienst met weinig risico, gegarandeerd aantal uren en veel zekerheden. Je berekend de kosten voor arbeidsongeschiktheidsverzekering niet door omdat je dit niet zelf af hebt gesloten. Als je fair bent geef je daarbij dus aan dat je door de concurrentieslag dus genoegen bent gaan nemen met minder en dat als maatstaf hebt genomen. Ik ken ondertussen heel veel ondernemers. Er zijn grote verschillen tussen de een en de ander. Sommigen rekenen 60 euro en kunnen dit prima verantwoorden en hebben veel klanten, anderen rekenen 25 euro en kunnen dit prima verantwoorden en hebben voldoende klanten. En er zijn er velen die er mee worstelen, vaak niet gerelateerd aan de tarieven die ze vragen. Ik denk heel eerlijk dat als ik een gemiddeld loon van een HBO opgeleid persoon zie welke 15 euro per uur verdient (zelf verdiende ik enige jaren geleden in loondienst overigens meer), er bovendien gemiddeld 15% ORT bij krijgt (uitgaande van onregelmatige diensten), en er rond de 8% vakantiegeld, 5% ziektegeld (gemiddeld in Nederland), en 35% overige werkgeverslasten (gemiddeld bij meerdere werknemers) bij optel dat jullie dan minder verdienen. Dat je er prima van kan rondkomen is mooi. Dat je er tevreden mee bent is mooi. Dat je er niet rijk van wilt worden is ook mooi. Maar dat anderen wel betaald willen worden voor de risico's die ze lopen en ook iets meer willen overhouden voor de extra kosten die ze als ondernemer wel moeten betalen die een werknemer niet heeft, lijkt mij evident. En dan is rond de 40 euro nog niet eens riant betaald, als je ziet hoeveel uren er in de zaak gaan zitten die je niet betaald krijgt. Kun je 40 euro veel vinden. Dat mag. Realistisch is het in mijn ogen echter niet. En aangezien veel zorgvragers ook niet heel veel kijk hebben op de werkelijke kosten die komen kijken bij ondernemen, de risico's en de tijdsinvestering, dan denk ik dat het duidelijk mag zijn dat ik vind dat je als ondernemer erg terughoudend moet zijn om een ander duur te noemen als je hem een iets hoger uurtarief ziet vragen. Maar genoeg nu van mijn irritatie over de 'eeuwigdurende strijd' over de tarieven. Ik hoop dat dit na 2014 iets is dat weer een stuk minder zal gaan worden. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk