Onvoorstelbaar...De Zonnehuizen
Auteur | Bericht |
---|---|
Annet |
Geplaatst: zondag 01 Januari 2012 15:06
De Zonnehuizen zijn failliet. Volgens onze staatssecretaris Marlies Veldhuizen van Zanten blijven de cliënten verzekerd van zorg. Duizenden zorgverleners worden ontslagen. Wie zorgt er dan voor de cliënten? De medewerkers krijgen allemaal een uitkering. Dat vind ik terecht, want zij kunnen er immers niets aan doen, maar wat ik wel vreemd vind is dat daar dus wél geld voor. Dat is niet het potje van Mw. Veldhuizen maar komt uit een ander potje. Zo gaat dat in de politiek. Wéér een voorbeeld van management dat niet functioneert zoals het hoort. En wat mij nog meer verbaast: Hoe kan het zover zijn gekomen? Er werken toch accountants en boekhouders bij zo'n organisatie? Wordt er weleens gecontroleerd door de overheid? En schuld van 18 tot 20 miljoen euro ontstaat niet van de een op de andere dag, maar bouw je op in jaren, dunkt me. De PGB's worden voor een groot deel afgeschaft in jan. 2014 omdat het te fraudegevoelig zou zijn. Maar zo'n organisatie kan blijkbaar doorgaan tot er een schuld is van zo'n 18 tot 20 miljoen? Snap ik het nog en wil ik het nog wel snappen? Ik wens de ouders die hun kind op de Zonnehuizen hebben geplaatst heel veel sterkte toe in deze voor hun zo onzekere tijd. Ook de medewerkers en cliënten wens ik veel sterkte toe.. Met vriendelijke groet, Annet Mos |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 06 Januari 2012 09:27
Beste Annet, Volgens mij haalt u hier een heel aardig aantal zaken volledig door elkaar. :arrow: Ik ga ze stuk voor stuk langs: De Zonnehuizen zijn failliet. Volgens onze staatssecretaris Marlies Veldhuizen van Zanten blijven de cliënten verzekerd van zorg. Duizenden zorgverleners worden ontslagen. Wie zorgt er dan voor de cliënten? :!: Dat de zorgvragers gewoon recht hebben op zorg blijft ook bestaan als onderneming X of Y geen geld meer heeft om zijn medewerkers te betalen. Dat bij gebrek aan middelen je dus in financiële problemen komt en dat daar op een gegeven moment door de rechter een eind aan gemaakt word door een faillissement is gewoon de gang van zaken zoals in Nederland afgesproken. :arrow: De medewerkers krijgen allemaal een uitkering. Dat vind ik terecht, want zij kunnen er immers niets aan doen, maar wat ik wel vreemd vind is dat daar dus wél geld voor. :!: Het gepamper van medewerkers is in Nederland inderdaad prachtig geregeld. Meestal komt zoiets uit de WW uitkering en daarmee van de landelijke overheid. Erg mooi voor medewerkers maar als je enigszins om je heen kijkt is het meestal wel ruim van te voren aan te zien komen. Meestal gaat er voorafgaand aan een faillissement al het nodige niet goed. :arrow: Dat is niet het potje van Mw. Veldhuizen maar komt uit een ander potje. Zo gaat dat in de politiek. :!: Volgens mij werkt dat inderdaad altijd al zo dat mensen die ontslagen worden of een uitkering krijgen of zelf naar ander werk gaan zoeken. Of dat veel met politiek te maken heeft is mij om het even. Het is de manier waarop we in Nederland zaken geregeld hebben. :arrow: Wéér een voorbeeld van management dat niet functioneert zoals het hoort. :!: Tsja, je hoort inderdaad voornamelijk over bedrijven en instellingen die failliet gaan. Niet over de honderden die prima functioneren, met uitzondering van een enkele. Daarmee is het erg verleidelijk te denken dat het erg slecht gaat in de zorg. :arrow: En wat mij nog meer verbaast: Hoe kan het zover zijn gekomen? :!: Is dat echt een vraag of gewoon een opmerking? :arrow: Er werken toch accountants en boekhouders bij zo'n organisatie? :!: Ik heb echt nog geen accountant in vaste dienst bij instellingen zien werken. Boekhouders daarentegen zouden er kunnen werken. Die kunnen dan van alles aangeven maar er moet wel iets mee worden gedaan. Bovendien kan het speelveld soms in korte tijd sterk veranderen door negatieve berichten of door bijvoorbeeld een budgetstop. Geen idee wat de reden precies is geweest bij deze instelling. :arrow: Wordt er weleens gecontroleerd door de overheid? En schuld van 18 tot 20 miljoen euro ontstaat niet van de een op de andere dag, maar bouw je op in jaren, dunkt me. :!: Er wordt veelvuldig gecontroleerd door de overheid in de vorm van zorgkantoren en IGZ, alsmede diverse andere organisaties. Maar vaak slechts achteraf of in kleine stukjes. Even een gebouw laten plaatsen of wat opknapwerkzaamheden doen is tegenwoordig iets wat al snel fors in de papieren loopt. Met 2300 medewerkers is een budgetoverschrijding van enkele miljoenen slechts kwestie van een maand of drie verkeerde beslissingen nemen. In zo'n organisatie gaat heel veel geld om. Het kan zijn dat dit al langer speelde en dat er veel gedaan is om de neerwaartse spiraal te doorbreken. Wat ik uit diverse berichten begrijp is dat er al langere tijd problemen waren. :arrow: De PGB's worden voor een groot deel afgeschaft in jan. 2014 omdat het te fraudegevoelig zou zijn. Maar zo'n organisatie kan blijkbaar doorgaan tot er een schuld is van zo'n 18 tot 20 miljoen? Snap ik het nog en wil ik het nog wel snappen? :!: Hier maakt u serieus een flinke denkfout. Het totaalbudget voor de AWBZ in 2011 was 24,3 miljard euro. Het totaalbudget voor PGB was in 2011 2,4 miljard euro. Slechts een klein deel ervan gaat mis (ongeveer 0,15% volgens cijfers over 2010). Of er sprake is van fraude (bewust zaken verkeerd voorstellen of verkeerd declareren danwel bewust zaken mis laten lopen) is misschien helemaal niet aan de orde. Iemand die niet capabel is kan ook zo een aantal steken laten vallen in zo'n organisatie wat forse gevolgen heeft. Wat betreft het PGB was het voornamelijk de controle die mensen te kort vonden schieten die het beleid maken. De controle en daarmee de grip op de uitgaven waren onvoldoende alsmede dat er naar de indruk van deze mensen al jarenlang en sterke stijging was (wat overigens niet op realiteit was gebaseerd, want de stijging zwakte fors af). Bovendien vinden mensen het moeilijk als het met weinig regels allemaal is afgedicht want er komt dan meer aan op eigen verantwoordelijkheid en er is misschien mogelijk om bewuste misleiding te gebruiken om er zelf voordeel van te hebben (wat fraude is). Dat dit bij het PGB maar erg beperkt gebeurde en ook dus niet echt een issue was, heeft in tegenstelling tot wat de verwachting was, niet geleid tot een koerswijziging. Het is dus vooral het beeld dat het PGB fraudegevoelig zou zijn dat uiteindelijk deze regeling de kop heeft gekost. Daarmee komt er iets voor in de plaats dat veel meer regels bevat en veel sterker gecontroleerd gaat worden. Of dat minder fraude zal veroorzaken is maar zeer de vraag. Dat het veel extra geld kost om het over te zetten is al heel erg zeker. Het gaat vele tientallen miljoenen kosten om van AWBZ naar WMO over te gaan voor de begeleiding en naar zorgverzekeraars voor de verzorging en verpleging. Overigens is de roep van mensen over meer controle wel iets dat op zeer gespannen voet staat met het geven van vertrouwen aan medewerkers om hun eigen werk goed te doen. Hoe meer je controleert, hoe minder je vertrouwt. Uiteraard is een juiste balans tussen vertrouwen en controle wel belangrijk en soms best lastig. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Annet |
Geplaatst: zaterdag 07 Januari 2012 18:18
Beste Pim, Nou nou Pim, dat is wel een heel belerend toontje van jou. Je gaat er zomaar vanuit dat ik die dingen niet weet. Je hebt niets begrepen van mijn reactie. Je gaat volkomen voorbij aan de emotionele aspecten en de gevolgen zowel voor cliënten als medewerkers. Uiteraard hebben de cliënten recht op zorg, maar als er geen doorstart wordt gemaakt dan zal dat voor cliënten en hun familie veel problemen opleveren. Dit had voorkomen kunnen worden door een betere controle op het management en ingrijpen door de overheid. De schuld die door mismanagement is ontstaan is geen kwestie van een paar maanden, maar ontstaat pas na het interen op eigen vermogen. Het “gepamper van medewerkers” wat je schrijft vind ik ronduit beledigend. Iedereen die ontslagen wordt gaat er financieel op achteruit, om nog maar te zwijgen van de emotionele problemen die met ontslag gepaard gaan. Annet Mos |
Geplaatst: zaterdag 07 Januari 2012 18:58
Annet, Ik onderschrijf je reactie volledig; wij zitten (bijna) in de zelfde situatie. De organisatietop houd maar weining rekening met clienten en medewerkers, en wij vragen ons ook wel eens af, waar de controle blijft. |
|
Geplaatst: zondag 08 Januari 2012 12:09
Het meest stuitend is nog, dat de Zonnehuizen pretendeerden te werken op basis van een antroposofische visie. Nu blijkt, dat de top al jaren daarmee niet bezig is geweest. Zij hebben zich druk gemaakt over nieuw onroerend goed i.p.v. hun bestaande onroerend goed te onderhouden. 18 jaar geleden was alles in staat van nieuw, nu is de staat van onderhoud deplorabel. Hierdoor werden de doelen van de "Antroposofische bouw" niet gehaald. Zeist werd wel "Het Vaticaan" van de antroposofie genoemd. Ook dit idee is door het bestuur door wanbeleid verkwanseld. |
|
Matthijs |
Geplaatst: dinsdag 10 Januari 2012 23:59
Doorstart Zonnehuizen een feit. Rentray en de Groep Winter nemen de boel over. http://www.zonnehuizen.nl/Portals/1/120110%20persbericht%20doorstart_website.pdf |
Geplaatst: dinsdag 24 Januari 2012 17:28
Beste Pim, Ik wil even iets rechtzetten. Er werkten wel degelijk accountants bij de Zonnehuizen. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk