BTW heffing op individuele begeleiding zonder PGB?
Auteur | Bericht |
---|---|
Lisette |
Geplaatst: maandag 02 Januari 2012 21:56
Geachte allemaal, Ik lever individuele begeleiding en Remedial Teaching. Nu weet ik dat de RT die ik geef BTW is vrijgesteld. Nu vraag ik mij af: is individuele begeleiding ook vrijgesteld? De begeleidingen worden soms vanuit een PGB betaald maar ook zonder PGB. Als dit ook wordt vrijgesteld: waar kan ik dit dan vinden? Op de site van de belastingdienst wordt vermeld dat vanuit de AWBZ, begeleiding is vrijgesteld maar ik kan niks vinden over wanneer men geen PGB heeft.. Wie heeft hier ervaring mee? Alvast bedankt! Lisette |
Rensje |
Geplaatst: dinsdag 03 Januari 2012 16:52
Wij hebben hier ervaring mee. Begeleiding zonder PGB doet 19% btw. |
Lisette |
Geplaatst: dinsdag 03 Januari 2012 17:50
Bedankt voor zo'n snel antwoord! Maar nu heb ik een vervolg vraag..hihi Wanneer jullie kinderen begeleiden zonder PGB rekenen jullie dus BTW. Is het dan ook zo dat wanneer jullie begeleiden met PGB je dus geen BTW heft? Ik weet namelijk niet of de belastingdienst je of indeelt als zijnde btw-plichtige of btw vrijstelt. Of is hierin een combi ook mogelijk? Nogmaals bedankt! Lisette |
Geplaatst: donderdag 05 Januari 2012 12:57
Beste Lisette, Vooraf opgeven wat het verwacht % is van de inkomsten met en zonder BTW. Dus combi is mogelijk, maar vergt wel nauwgezette administratie om achteraf zelf niet met verassingen te zitten dat je extra moet nabetalen.... mvg, christien iliano |
|
Pim |
Geplaatst: vrijdag 06 Januari 2012 08:56
Hoe bijzonder is het te veronderstellen dat zorg die geleverd word BTW plichtig is, afhankelijk van het potje waaruit het word betaald. Zorg is noodzakelijk en daarmee heeft de overheid deze vrijgesteld van BTW afdracht. Als u wel hier BTW voor rekent bent u verkeerd bezig. Het is namelijk onterecht. U heeft dit ook indertijd bij uw aanvraag bij de belastingdienst door gekregen dat u voor het zorggedeelte vrijgesteld bent voor BTW aangifte en/ of afdracht. U mag het dus ook niet verrekenen met eventueel door u betaalde zakelijke BTW. Remedial Teaching is ook BTW vrijgesteld inderdaad vanwege het feit dat dit zorg betreft en geen luxe product. Ik zou u bovendien aanraden om zulke vragen te verifieren bij de belastingtelefoon mocht u hier mee zitten. Het is gratis en heeft zeer lange bereikbaarheidstijden: 0800 - 0543. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Marianne |
Geplaatst: donderdag 12 Januari 2012 12:32
Beste Lisette en Pim, begeleiding geleverd vanuit PGB is vrijgesteld van zorg, begeleiding/zorg die ik lever die door de cliënt zelf wordt betaald moet ik van de belastingdienst belasten met btw... Als er geen indicatie is voor zorg, dus ja, afhankelijk van het potje, wordt wel/geen btw geheven. Ik heb ooit een brief gekregen van de belastingdienst waarin ze aangaven dat ik moet kunnen aantonen dat mijn cliënt een indicatie voor zorg heeft. Oftewel, ik zou in mijn administratie een kopie moeten bewaren van de indicatie van de klant. Als ik ingehuurd wordt door iemand met PGB, vind ik eigenlijk dat het mij niet aangaat welke indicatie hij/zij gekregen heeft. Veel mensen vertellen het, laten de indicatie zien, maar in principe vind ik het een kwestie van eigen regie van de klant hoe zij met hun PGB omgaan. Ben hiervoor misschien wat extra gevoelig omdat ik ervaring heb met PGB-bureaus die proberen het geld van de hele indicatie binnen te slepen. Ik vind dat een klant voor zichzelf mag houden welk budget er is. Over wel/geen btw afhankelijk van de potjes: als ik iemand begeleid om werk te vinden dan hoeft voor deze begeleiding vanuit PGB geen btw afgedragen te worden, maar vanuit IRO (UWV) weer wel... |
Astrid |
Geplaatst: donderdag 12 Januari 2012 14:53
Ook ik heb van de belastingdient een verklaring dat ik btw moet heffen bij individuele begeleiding. dit geldt ook voor bijvoorbeeld groepslessen in sociale vaardigheden die ik verzorg. Echter als een school mij inhuurt en de school dus de opdrachtgever is dan hoef ik geen btw te berekenen omdat het onder "onderwijs' valt..... groetjes Astrid Millenaar |
Pim |
Geplaatst: donderdag 12 Januari 2012 15:45
Beste Marianne, Het is bovendien beroepsgeheim wat je bespreekt met je klanten, dus hoe zou een belastingdienst erachter moeten komen uit welk potje het komt? Het is een broodje aap verhaal dat je voor begeleiding thuis BTW zou moeten heffen. Ook zorg op school is vrijgesteld. Ik zou het echt navragen en goed uitvragen want als je zelf 'niet weet' waar het vandaan komt, kan je dat ook niet worden kwalijk genomen. @Astrid: Groepslessen is een hele andere tak van sport. Dat valt niet onder individuele begeleiding of groepsbegeleiding maar is lesgeven. Ik zou ook u aanraden nogmaals contact op te nemen hierover met de belastingdienst als u dat doet met als doelgroep zorgbehoeftige kinderen. Kan me niet voorstellen dat u BTW moet heffen. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Annelies |
Geplaatst: zondag 15 Januari 2012 11:50
Zover ik geïnformeerd ben, heeft een belastingambtenaar bij een controle inzage in de gehele ( zakelijke ) administratie. De belastingambtenaar heeft over op zijn beurt weer zwijgplicht over zaken waarover hij inzage heeft gehad, naar derden toe, die niet geïnformeerd dienen te worden. Wat Mw of Dhr van Cadzand zegt lijkt mij wel te kloppen. Op zich mag je de cliënt ook een kopie van het indicatieformulier vragen, waarbij de financiële gegevens onleesbaar zijn gemaakt ( maar niet de persoonsgegevens en mededeling dat er een positieve indicatie is afgegeven.) Dan is toch zichtbaar voor een belastingambtenaar, bij controle, dat het geïndiceerde zorg of begeleiding betreft. Dat lijkt mij dan voldoende informatie voor hem, om het als BTW vrijgestelde diensten te beoordelen. Maar ik kan me voorstellen, dat de meningen hierover verdeeld zijn. Begrijpelijk, omdat de BTW-materie heel lastig is in de praktijk, ook voor boekhouders en accountants. met vriendelijke groet, Annelies Blekman Thuisverpleegkundige te Nieuwegein |
Star Counseling |
Geplaatst: dinsdag 17 Januari 2012 21:35
Ik ben afgegaan op wat de belastingdienst zelf aan mij heeft aangegeven toen ik mij meldde als ondernemer en dat is dat ik voor administratieve hulp wel BTW in rekening moet brengen en voor de rest van mijn werkzaamheden niet. In mijn omschrijving werkzaamheden voor de VAR heb ik naast PGB begeleiding ook therapie en kunstzinnige counseling staan, ondanks dat is er dus nooit door de belastingdienst aangegeven dat ik daarover BTW zou moeten berekenen en dus heb ik dat nooit gedaan. Mijn belastingaangifte en aangifte omzetbelasting worden door een accountant gedaan en ook hij heeft nooit aangegeven dat wat ik doe niet klopt. (terwijl ik dus naast begeleiding aan PGB houders ook therapie geef aan niet PGB houders). Als je belt met de belastingtelefoon dan weten ze het daar meestal ook niet! |
Marcel |
Geplaatst: donderdag 25 Oktober 2012 14:10
Zover ik weet zit op dit moment nog steeds geen BTW op zorg. Wat ik wel weet is dat de ene niet weet wat de andere doet. Maar activiteiten die buiten de zorg vallen zijn bv. creative cursussen daar dient gewoon BTW over te worden betaald, maar dat is ook geen zorg. Een VAR verklaring is van belang om je Freelance statisch te behouden en dien ook iedere keer dat het wordt verlengt en een kopie bij de budget houder te worden ingediend. Dit omdat er dan de mogelijkheid ontstaat dat je een beperkte aantal uren mag draaien drie dagen en max 9 uren per dag mag worden ingezet anders dien de budget houden loonbelasting in te houden. Dit strikt gezien. |
Geplaatst: zondag 24 November 2013 13:04
het is niet meer te volgen. ik ben zzp- er die senioren ondersteunt en begeleidt. ook werk ik aan zelfredzaamheid. de antwoorden van de belastingdienst zijn heel verschillend. ook collega zzp- ers weten het niet meer. de een zegt; begeleiding is ten alle tijden btw vrij... art 6 vd belastingdienst bij vrijstellingen btw dit zou ongeacht indicatie zijn. wie weet precies hoe het zit. ik word door de cliente zelf ingehuurd of door fam leden. |
|
Geplaatst: donderdag 28 November 2013 12:22
Zie site belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/gezondheidszorg/vrijstelling_voor_zorg_huishoudelijke_hulp_en_kraamzorg |
|
Marianne |
Geplaatst: zondag 01 December 2013 20:06
Hallo natuurmens, er hoeft geen btw geheven te worden bij GEINDICEERDE zorg. Over begeleiding zonder indicatie moet wel btw worden gerekend. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk