PGB fraude?
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: maandag 23 Januari 2012 19:33
Ik heb ass en 'ik' krijg sinds eind 2006 een eigen PGB. Maar mijn moeder wou gelijk dat ik mijn handtekening zette zodat zij wettelijke vertegenwoordiger werdt. en zij het PGB op der rekening kreeg.En dat terwijl ik boven de 18 was. Nou zag ik dat ze al die tijd 'gewerkte' uren had opgegeven van 62 euro per uur. En zelf een zorgovereenkomst met familielid kon ondertekenen. Terwijl ze me helemaal niet persoonlijk begeleid had. Er waren bedragen goedgekeurt van ongeveer 2000 euro per half jaar periode. Zonder dat ik dat wist. Zij opende namelijk steeds de brieven die op mijn naam was. En verstopte de jaarafschriften. Sinds 2010 kreeg ik eidenlijk mijn PGB op mijn eigen rekening omdat ze er achter kwamen. Maar ik vind het niet terecht dat mijn moeder duizenden euro's van mijn PGB ontvangen heeft waar ze niet werkelijk voor gewerkt heeft. Al die jaren. Ik wil dat ze dit terug moet betalen ik vind dit niet eerlijk. |
|
Geplaatst: dinsdag 24 Januari 2012 10:18
Als je in die periode nog bij je moeder woonde heeft ze wel voor je gezorgd. Heb je bijv. na je 18e ook kostgeld betaald? Ik begrijp, dat het zorgkantoor de verantwoordingen heeft goedgekeurd. Je vindt, dat je moeder moet terugbetalen; Dat is onjuist: Jij moet terugbetalen als het zorgkantoor geld terug wil. Vervolgens moet je maar zien, dat jij dat geld van je moeder terug krijgt. Bedenk, dat er bruto moet worden terugbetaald en niet netto. De betaalde belasting zijn jullie dus sowieso kwijt, als je er werk van maakt. Ook als je iemand gemachtigd hebt blijf je voor het zorgkantoor uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor het beheer en de besteding. Dat is alleen anders bij een Onderbewindstelling/curatele en die is er blijkbaar niet. Je hebt, zo begrijp ik, je moeder gemachtigd om namens jou op te treden en daar heb je nu spijt van; gedane zaken nemen geen keer en na je 18e ben je daar zelf verantwoordelijk voor. Ik zou zeggen laat het zo, je komt van de regen in de drup. Verder is het nog maar de vraag of dit fraude is: een beheerder mag in principe zichzelf inhuren. Volgens mij kwamen "ze" er niet achter. Sinds twee jaar moet een PGB gestort worden op rekening van de PGB-houder en kan dat niet meer op rekening van een ander, ook niet mét machtiging. Alleen bij OBS/curatele kan dat nog. Wat hier gebeurd is, is overigens wel in strijd met het idee van een PGB: Het is een hulpmiddel om regie te voeren over je eigen leven, ondanks je handicap. Door te machtigen heb je die regie uit handen gegegeven en dat hoort m.i. niet. Of je doet het zelf of je zegt je PGB op. Je kunt niet van twee walletjes eten. Uit niets blijkt, dat er gesproken is over de wijze waarop je die regie inhoud kunt geven en ook dat is in strijd met het idee PGB. Er is overigens nog wel werk aan de winkel: In jouw ogen heeft je moeder je vertrouwen beschaamd. Ik denk, dat daarover het gesprek moet gaan en dat zal niet gemakkelijk zijn. Succes! |
|
Betty |
Geplaatst: donderdag 26 Januari 2012 13:20
Wat een onzin om te zeggen dat de briefschrijver van twee walletjes eet. Iemand kan wel degelijk een pgb nodig hebben maar juist door het ziektebeeld niet instaat zijn deze zelf te beheren en het dan aan een wettelijk vertegenwoordiger over moeten laten. Zijn moeder is bewust niet goed omgegaan met het besteden van het pgb geld, anders verstop je de afschriften en degelijke niet! Maar hoe zit het met de controle van het zorgkantoor? De gewerkte uren moeten toch verantwoord worden.er moet toch een rekening overlegd kunnen worden? Mijns inziens heeeft het totaal geen nut om er werk van te maken en het zijn moeder terug te laten betalen omdat jaren ikzelf een dergelijke situatie bij de hand heb gehad maar dan met een instelling die mijn te besteden budget leeggeroofd had.Dit is zelfs een rechtzaak geworden en de svb bank wist ervan ,het zorgkantoor en uiteindelijk heb ik de zaak verloren. Dus niet doen maar probeer met je moeder in het reine te komen en verder te denken "' het is zoals het is! "'. |
Ahm |
Geplaatst: woensdag 01 Februari 2012 00:14
de reactie op het bericht van de jonge dame. waarvan haar moeder het beheer had. ben ik van geschrokken. hoe kan je zulke conclusies trekken terwijl je niet weet wat er gespeeld heeft. je reactie doet me vermoeden dat u iets met deze zaak te maken heeft. of indirectl wat een onprofessioneel lomp antwoord wat een onzin verhaal. de moeder moet gewoonweg haar werk doen. en dient daarbij kwaliteiten te hebben en er voor zorgen dat deze jonge dame hulp krijgt die ze nodig heeft ik kan niet erover oordelen of dit al dan niet gebeurd is echter dan nog is uw conclusie ver onder de maat van communiceren als het waar is dat deze moeder 62 euro aan uurloon krijgt is belachelijk kom nou, hier gaat het dus fout in pgb tenkoste van vele mensen als het waar is wat geschreven is is hier fors misbruik gemaakt van het systeem je dient een uurloon te vragen en geven naar gelang kwaliteit en deskundgheid en ik denk dat daar in het gehele systeem iets in moet veranderen belachelijk mijn moeder heeft nog nooit 62 euro betaald gekregen. en niemand krijgt bij mij 62 euro. het systeem is voor mensen die ziek zijn. en bedoeld voor hulp als ik bovenstaande begrijp en veel om me heen zie vragen ouders een pgb aan zodat ze geld krijgen voor de zorg van hun kind dat kan zeker wel maar dan een gewoon uurloon en kwalitatief goede zorg. en volgens wensen van de client en daarbij vindt ik dat iedereen recht heeft op een pgb. zeker ook deze jonge dame. het is erg genoeg dat het pgb zo moeijlijk in elkaar zit. zodat mensen zoals deze jonge dame en vele anderen vaak besodemietert worden als dit beter geregeld zou zijn zou zij en vele anderen meer kunnen genieten van hun zorg |
Geplaatst: donderdag 02 Februari 2012 11:24
"de reactie op het bericht van de jonge dame. waarvan haar moeder het beheer had ben ik van geschrokken." Ik weet niet op wie U precies reageert. De kern van mijn reactie is, dat het principieel fout is als derden het beheer aan zich trekken, zonder inhoudelijk te overleggen over wat de PGB-houder wenst én dat vanuit de Pgb-regeling de budgethouder verantwoordelijk blijft, ook als hij de regie uitbesteedt. Uit het verhaal van betrokkene blijkt, dat dit aan de hand is. Daarmee geeft de Pgb-houder de regie uit handen en dat is in strijd met de grondgedachte van het Pgb, ook al biedt de regeling, m.i. ten onrechte, de mogelijkheid de regiefunctie te omzeilen. Dat Pgb-houder dit niet wist doet daar in principe niets aan af, ook al voelt zij zichzelf terecht door haar moeder op het verkeerde been gezet. Wel een harde les, zo bij de overstap naar de wereld van de volwassenen. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk