logeerhuis Heldendom in Helden
Auteur | Bericht |
---|---|
Heldendom |
Geplaatst: woensdag 25 Januari 2012 15:22
Logeerhuis Heldendom is een kleinschalig logeerhuis, gelegen in een woonwijk in Helden. Onze logés zijn kinderen met autisme die ogv PGB's (tijdelijk Verblijf) kunnen komen logeren. Deze indicatie zou geleidelijk verminderen, begreep ik. Echter, tot onze schrik zijn er nu, begin 2012, nog slechts 3 kinderen 'over', die deze herindicatie behouden tot 2014. De anderen zijn niet langer geïndiceerd. Als dit de boodschap is, heb ik daar vrede mee, maar helaas blijkt er sprake van willekeur, daar met 2 maten gemeten wordt. Het Centraal indicatieOrgaan en Bureau Jeugdzorg hanteren andere computerprogramma's (zouden op elkaar afgestemd worden, dacht ik) en hierdoor blijkt dat gelijkluidende problematiek in vergelijkbare omstandigheden, anders beoordeeld wordt. Erg jammer voor een ieder die het betreft en ook voor ons logeerhuis, dat binnenkort de deuren zal moeten sluiten, tenzij er nog een 'verborgen bestand logés staat aan te komen'. Ben benieuwd naar ervaringen, reacties. Logeerhuis Heldendom, Ria Notermans. |
Star Counseling |
Geplaatst: woensdag 25 Januari 2012 21:25
Ik heb inderdaad dezelfde geluiden gehoord. Het logeerhuis waar mijn zoon logeert krijgt er juist steeds meer kinderen bij, omdat ze onder een regio vallen waarin BJZ vrij makkelijk en ruim indiceert, daarbij weten ze hoe ze een zorgplan moeten formuleren om de indicatie rond te kunnen krijgen. Op basis van de aangeleverde informatie wordt er geïndiceerd, vaak niet op basis van eigen onderzoek en observatie van BJZ (hoe het met CIZ zit weet ik niet, deze kinderen vallen allen onder BJZ). Er wordt geen gesprek met ouders en/of kind aangegaan, er wordt geen huisbezoek afgelegd. Wij vallen onder een andere regio (BJZ utrecht) en daar moet je een uitgebreide gedragsvragenlijst invullen, maar bij die andere BJZ gaan ze echt alleen af op de informatie van de ouders en de zorgplannen van de zorgverleners. Nu wil ik hiermee niet zeggen dat er kinderen daar in de logeeropvang zitten die dit niet nodig zouden hebben, ik vind vooral de 24-uurs toezicht regel echt KUL, logeeropvang was eerst en vooral toch ook bedoeld om ouders te ontlasten en ik geloof echt dat de kinderen die bij mijn zoon in de logeeropvang zitten daar niet zitten vanwege hun zweetvoeten, maar vanwege van ernstige problematiek door ASS, dus die ouders verdienen het zeker om een stukje ontlast te worden, maar als je sec kijkt naar de sinds 2011 ingevoerde 24-uurs toezicht regel kijkt dat veel kinderen dan eigenlijk op basis daarvan geen recht meer zouden hebben op de indicatie kortdurend verblijf. Mijn zoon valt in die logeeropvang echt heel erg op door de extreme begeleiding die hij nodig heeft t.o.v. de andere kinderen. |
Pim |
Geplaatst: woensdag 25 Januari 2012 22:17
Geachte mevrouw Notermans, Het is inderdaad een gegeven dat er heel wisselend omgegaan word met het nieuwe beleid ten opzichte van kort verblijf. Het is inderdaad zo dat het daardoor zo is dat sommigen minder budget hebben gekregen en keuzes moeten maken (ze blijven overigens nog steeds de bestedingsvrijheid houden en dus kunnen ze nog steeds gebruik maken van uw diensten). Ik snap alleen niet zo goed dat u als u een onderneming runt bij de eerste tegenslag al gaat denken aan opgeven. Dat u serieus (overigens bent u daar niet alleen in, er zijn er honderden gestopt) overweegt om uw onderneming stop te zetten omdat het niet lukt op een eenvoudige manier. Nu komt het er juist op aan. Bent u ondernemer of hobbyist? Bent u iemand die volhard en keihard knokt voor uw zaak of bent u iemand die bij een wat stevig briesje direct maar terug gaat naar de haven. Overigens zullen uw concurrenten het uiterst plezierig vinden als u opgeeft. Minder concurrentie betekent meer brood op de plank. Heeft u vragen over kansen, mogelijkheden, promotie, presentatie of een toekomstbestendige visie op wat uw onderneming met al deze uitmuntende kansen kan? Neem gerust contact op. Via zoekmachines uitstekend vindbaar. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Marianne |
Geplaatst: donderdag 26 Januari 2012 12:24
Beste Ria, de willekeur herken ik. Indiceren is mensenwerk en gaat ook over interpreteren van regels. Het taalgebruik van de aanvrager speelt helaas ook een rol. Ik werk zelf in Zuidoost Brabant èn in Midden Limburg, en er zit altijd verschil in de wijze waarop geindiceerd wordt, en ook bij goedkeuring van verantwoording. Als ouders herindicatie aanvragen is up to date begeleiding daarbij raadzaam. Helaas, want eigenlijk zou dat niet nodig hoeven te zijn. Al gedacht aan het invullen van "begeleiding groep"? Ik merk dat BJZ's dat nu meer indiceren. Groet van een Limburgse collega, Marianne |
Heldendom |
Geplaatst: donderdag 26 Januari 2012 13:36
Dag Pim, dank voor de reactie. Ik ben een keihard knokker die alle denkbare promotie/reclame, aanbevelingen e.d. heeft geaan/ondernomen tbv het logeerhuis: eigen website, verspreiding eigen folders (officieel drukwerk!) HaH, op scholen, huisartsen, tandartsen, (kinder)fysiotherapeuten, arbo-artsen (vanwege de gesprekken met ouders), speelvoorzieningen, pretparken, dierentuinen e.d. Tevens wekelijkse advertentie in HaH-blad. 3-Maandelijkse advertentie in Dagbladen, aanmeldingen bij MEE, aanmelding bij NVA, actief geworven via collega's, sponsoren gezocht, MoM-reclame etc. Dus, graag hulp bij het 'vinden' van onze doelgroep kinderen. De (vaak telefonisch) afgedane willekeur maakt ons echt brodeloos. Heel erg jammer! BJZ schijnt zelfs af te wegen dat uithuisplaatsing, zo ouders dat al dan niet terecht telefonisch aangeven, duurder is dan de TV-indicatie. Met als gevolg dat dan de indicatie TV gewoon verdubbeld wordt!!!! En dit zónder onderliggende stukken. Overigens beweren ouders dat ze altijd rekening houden met een 'intensieve controle' en daardoor dan geen gebruik kunnen maken van logeren indien hun kind geïndiceerd is voor BG. Nogmaals, ik ben erg blij met alle mogelijke hulp, opdat we niet de deuren hoeven sluiten!! |
Heldendom |
Geplaatst: donderdag 26 Januari 2012 13:40
Dag Marianne, BG durven veel ouders niet 'aan', omdat ze steeds vrezen voor een mogelijke intensieve controle, waarbij zij dan van TV gebruik gemaakt zouden hebben terwijl hun kind daarvoor niet geïndiceerd is. Bovendien moeten er dan heel wat dagdelen bijeen gesprokkeld worden om de kosten van een volledig weekend verantwoord te krijgen. Niet iedereen is bereid daartoe, merk ik. Ik heb het zeker toegepast, dank voor de tip, maar als ouders dat niet willen, heb ik me te schikken. Ria Notermans |
Heldendom |
Geplaatst: donderdag 26 Januari 2012 13:46
Dank voor de reactie. TV is zeer zeker ook bedoeld vanwege de overbelaste thuissituatie en de broodnodige adempauzes voor ouders en brusjes. Ons logeerhuis speelt daar helemaal op in. Met maximaal 4 kinderen per groepje en per weekend zorgen wij voor veiligheid, vertrouwdheid, rust en gezelligheid. Iedereen dik tevreden, juist vanwege onze bijna 1 op 1 begeleiding. ( Vaker 3 begeleidsters op 4 kinderen). Wij geven begeleiding op maat en dit dreigt nu dus zo goed als volledig weg te vallen, in elk geval zeker in ons logeerhuis door het uitblijven van logés. En dat dan weer omdat de indicaties niet meer worden afgegeven. Echt heel jammer! Ria Notermans |
Star Counseling |
Geplaatst: donderdag 26 Januari 2012 16:24
Beste Ria, Het PGB kent bestedingsvrijheid. Dat houdt in dat men ook logeeropvang (kortdurend verblijf) mag bekostigen uit het toegekende PGB, wanneer er geen indicatie is voor kortdurend verblijf. Ouders kunnen er dus voor kiezen om het PGB van hun kind voor de geindiceerde begeleiding (individueel of groep) in te zetten, maar kunnen er ook voor kiezen om hun kind er alsnog van te laten logeren en dan minder/geen begeleiding in te zetten. Ik ken zelfs BJZ's die nu in plaats van kortdurend verblijf wel meerdere dagdelen begeleiding indiceren, zodat ouders alsnog gebruik kunnen blijven maken van de logeeropvang voor hun kind. Hiermee ontduiken/verbuigen ze de nieuwe indicatieregels een beetje, omdat het dan evident is dat een kind niet voldoet aan de nieuwe regels voor kortdurend verblijf, maar begeleiding groep nog wel geindiceerd kan worden. Je kunt ouders dus gewoon adviseren om de geindiceerde begeleiding (zowel groep als individueel) in te zetten voor logeeropvang, ze kunnen hiermee NIET in de problemen komen bij een intensieve controle, omdat ze zich dan kunnen beroepen op de bestedingsvrijheid! Zolang het maar AWBZ functies betreft en vooralsnog is kortdurend verblijf een AWBZ functie. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk