Advies gevraagd bij conflict!
Auteur | Bericht |
---|---|
Carmen |
Geplaatst: woensdag 07 Maart 2012 15:07
Op advies van dhr. van de most heb ik het verhaal verwijderd. Het komt in kort lijnen hierop neer: Mijn contract is mondeling opgezegd. Na veel na bellen kwam ik erachter dat vader van mijn client niet eerlijk is geweest over een aantal zaken en ben ik onder valse voorwendselen ontslagen. Nu heb ik de man, op aanraden van rechtshulp, een aangetekende brief gestuurd met daarin het verzoek tot schriftelijke opzegging, met daarin de mededeling dat ik een maand opzegtermijn, uren tot schriftelijke opzegging en vakantie uren zal factureren. Eerst wilde hij niet betalen en zei hij dat ik nergens recht op heb en nu wilde hij mij een tegemoet komen, door 2 weken loon over te maken. Wat dus maar 1/3 is van het geen ik nog tegoed heb van deze client. Omdat ik zelf aan de ene kant hard kan zijn, maar aan de andere kant ook wel weer snel medelijden heb met iemand, was mijn vraag: Voet bij stuk houden, of toegeven en van het gezeur af zijn. Groetjes Carmen |
Pim |
Geplaatst: woensdag 07 Maart 2012 15:49
Beste Carmen, Met de gedetailleerdheid van uw verhaal raad ik u zeer sterk aan dit van het forum te verwijderen. Het is zeer gedetailleerd en daardoor herleidbaar naar personen. Daarmee schendt u beroepsgeheim. Dat u sterk overvraagd werd door dit gezin gezien het feit dat u er kwam om schoon te maken en uiteindelijk als volwaardig professioneel begeleider ingezet word lijkt ook evident. Dat u tevens taken gaat uitvoeren die niet horen bij het takenpakket van een begeleider (zoals overnemen van administratie) is ook iets waar u alerter op had kunnen zijn. Tevens vind ik zelf het twijfelachtig of een cliënt in de privésfeer van de professional hoort te komen, laat staan hier veelvuldig mee in contact komt. Zoals ik u eerder al adviseerde zult u hier zakelijk moeten zijn en de familie moeten wijzen op hun contractuele verplichtingen (heeft u reeds gedaan) en daarmee zorgen dat het netjes word afgesloten. Als zij een maand opzegtermijn hebben gaat dit pas in nadat zij schriftelijk (via e-mail of brief) hebben opgezegd. Dat heeft u gedaan, daarmee kan de vader niets anders dan het volledige bedrag betalen. Toegeven aan het schikkingsvoorstel is in dit opzicht ook een test in hoeverre u uw grenzen kan aangeven en vasthouden. Ik zou u willen aanraden professioneler op te gaan stellen en beter grenzen te bewaken van uzelf en van uw cliënt. Misschien is het ook verstandig een (opfris-) cursus te doen over professioneel handelen in afhankelijkheidsrelaties. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Carmen |
Geplaatst: woensdag 07 Maart 2012 16:27
Peste Pim, Mijn excuus voor de gedetailleerdheid van het verhaal. Ik dacht dat ik, als ik zoveel mogelijk vertelde, zonder namen te noemen, een beter advies zou kunnen krijgen. Ik ben ook tamelijk nieuw in PGB land en heb al wel veel gelezen op praktisch elke site die er te vinden is, maar dit is voor mij een moeilijke situatie. En ondanks dat ik heb laten weten er niet van gediend te zijn om zo behandeld te worden, is er toch een klein stemmetje in mij die het dan ook weer zielig vind. Noem het onprofessioneel of menselijk, zo zit ik nu eenmaal in elkaar en dat maakte wat ik mij verhaal zo heb opgeschreven. Dat ik zakelijker had moeten zijn, ook tijdens de begeleiding is me nu wel duidelijk, maar je verwacht niet zo behandeld te worden als je je goed inzet. Ook de administratie werd mij gevraagd te doen, omdat de vorige begeleider dit ook altijd deed en zij niet wisten hoe het moest. Dus dat was van mijn kant uit misschien niet goed, maar ik deed het om hun te ontlasten en helpen. 'Misschien is het ook verstandig een (opfris-) cursus te doen over professioneel handelen in afhankelijkheidsrelaties.' Nu krijg ik het idee dat je mij alleen maar wijst op de fouten die ik heb gemaakt, terwijl ik volgens mij alleen de fout heb gemaakt om deze mensen te willen helpen en begeleiden om het hun zo makkelijk mogelijk te maken. Ik ben dit werk gaan doen, omdat ik hulpbehoevende mensen wil helpen en niet bezig was met een zakelijke transactie, of mensen behandel als een nummer. Misschien is het idd mijn fout dat ik snel een emotionele binding heb met mensen, maar dat neemt niet weg dat ik niet professioneel kan handelen. Ik zal vanaf nu iig proberen om minder emotioneel bij een client betrokken te raken, wat iig voor mij beter is. Met vriendelijke groet, Carmen |
Pim |
Geplaatst: woensdag 07 Maart 2012 19:50
Beste Carmen, Het werk dat u gedaan heeft is een vak, een beroep waar mensen lang voor studeren en veel inspanning voor leveren om hoogstaande kwaliteit te leveren. Het is niet iets wat je 'zomaar' even doet. Professioneel begeleiden is echt iets wat je moet leren, afstand en nabijheid zijn daarbij ook heel erg belangrijk. Maar er zijn veel meer zaken belangrijk voor een professional. Zoals het spiegelen van gedrag, reflecteren op eigen handelen, luisteren zonder eigen ruis in het verhaal in te brengen, nauw betrokken zijn zonder als het ware meegezogen te worden zijn allen dingen die echt niet eenvoudig zijn. Daarbij komt ook nog de zakelijke kant van het ondernemen. Een zelfstandige professional is daarom ook echt een waar kunstenaar van alle belangen die meespelen. Het was geenszins bedoeld als belerend vingertje. Wel als constatering van zaken die ik zie waar u nog aan kunt werken om uw handelen in de toekomst te verbeteren en zo van meer waarde te zijn voor uw cliënten. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Carmen |
Geplaatst: donderdag 08 Maart 2012 16:02
Beste Pim, Bedankt voor al je adviezen. Ik zal er in de toekomst zeker op letten. Wellicht was het van mijn kant beter te zeggen dat het ging om activiteiten begeleiding. Mijn excuses hiervoor. De vader heeft inmiddels een beëindiging van contract verstuurd, maar heeft daarin gezet dat hij mij 15 februari???? al te kennen heeft gegeven niet meer met mij verder te willen, dat 22 februari mijn laatste werkdag was en dat hij het contract beëindigd per 14 maart, waardoor hij in de veronderstelling is dat hij mij nu dus to 14 maart moet uitbetalen, want mijn laatste factuur was van 29 februari. Nu kan ik hem dus weer een brief gaan sturen en uitleggen dat mijn laatste werkdag 29 februari was en de officiële beëindiging dus op 14 maart is en hij door moet betalen tot 14 april (zucht). Ik denk dat ik mezelf nog 1 keer van mijn goede kant laat zien en 29 februari als einde contract aan hou, waardoor hij dus tot 29 maart moet doorbetalen. En mijn vakantie uren in ga zetten om niet meer terug te hoeven, want dat wil ik dus niet meer, na al dit gezeur. Ik hoop dat hij hiermee akkoord zal gaan en anders zal het hele dossier naar mijn rechtsbijstand gaan ben ik bang. Dit lijkt mij het meest redelijke om de boel zo rustig en beschaafd mogelijk op te lossen, aangezien deze man er niet van bewust is wat zijn plichten zijn als werkgever zijnde. |
Gast |
Geplaatst: donderdag 19 April 2012 12:55
Hallo Pim, Wat een wijze woorden dat je als hulpverlener in het bezit moet zijn van diploma's en moet weten waar je mee bezig bent. Helaas is mijn ervaring dat iedere jandoedel zichzelf uitgeeft voor hulpverlener ( en dat gebeurt ook heel veel op deze site, ik heb dit aangegeven maar er wordt niets mee gedaan, ze gaan blijkbaar toch voor het geld ipv de professionaliteit) Ook het uitbetalen van een moeder die een kind met PDD-NOS of ADHD heeft stuit bij mij op veel onbegrip. Als moeder ben je gewoon verplicht om je kind te verzorgen en ik vind het belachelijk als een moeder die een kind heeft met een, lichte tot matige, beperking hier extra geld voor krijgt van de overheid ( dat gebeurt al via het CAK e.d.). Kan hier nou niets aan gedaan worden, gewoon verplicht diploma's overleggen en anders niet adverteren? Naar mijn idee zou dat de sociale sector een boel schorrum besparen en dat draagt weer bij aan betere resultaten m.b.t. de hulpverlening via PGB. Vriendelijke groet, Maaike |
Marcel |
Geplaatst: vrijdag 22 Juni 2012 14:30
Zorg verlenen moet je kunnen, je moet ook om kunnen omgaan met de cliënt's beperking. Met mijn beperking heb ik verschillende vak bekwamen mensen met papieren zien vertrekken. In de thuiszorg situatie ben ik na 300 gestopt met tellen. Ik spreek over jaren. Omdat ze emotioneel niet aan kunnen. Het uit elkaar gaan was geen leuk proces, omdat je een vrok bij de ander voelt en zoveel mogelijk probeert hen gelijk te halen, terwijl er twee gelijken zijn. Ik heb geluk dat ik mijn zorg samen nu regel met adviesbureau. Dus daar zijn we wel uitgekomen. Maar de pijn die het bij mij achter laat. Terwijl we beiden partijen hierin hun eigen een rol spelen. Ik vermoed dat men het wel eens onderschat en ja er moet een klik zijn, die is belangrijk. En er is tijd van komen en gaan, dus ik hou gewoon verloop in mijn zorgteam omdat autisme toch iets is, waar je een band mee moet kunnen hebben en ja begrijpen waar je mee omgaat. Soms doet iemand het zonder opleiding nog wel goed ook. Ik ben er achter dat het moeilijk is. Juiste mensen te vinden die met mijn problematiek uit de voeten kunnen. |
Linda |
Geplaatst: donderdag 28 Juni 2012 13:47
Hihi ik kan hier ook over meepraten hoor. Laatste was ik bij een eventuele nieuwe client en hij vroeg mij naar zijn administratie te kijken of alles klopte met de huidige contracten. De administratie was een zooitje wat betreft facturen die er niet waren maar alleen wat kladjes. Zomaar zonder pardon krijg ik ineens een hand op mijn knie en vroeg meneer hier gelijk mee te stoppen. Hij was zeer verbaasd dat ik dit vroeg, want zijn andere zorgverleners vonden dit nooit een probleem. Tja, daar komt de proffesional om de hoek kijken, de zorgvrager kan hier niks aan doen, de zorgverlener hoort zich hier anders op te stellen. Groetjes Linda |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk