1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

pgb aanvraag vertraagd en drie maanden later uitbetaald

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 15 Maart 2012 17:29
Ik vroeg mijn pgb aan op 6 juni en toen ontbrak mijn kopie van mijn paspoort en dus kreeg ik bericht of ik die wilde opsturen. Dat deed ik, vanwege de vakentie bleef de aanvraag toen liggen en kreeg ik 6 September pas het budget toegekend met terugwerkende kracht. Dat is drie maanden langer, maar wel uitbetaald met terugwerkende kracht vanaf 6 juni dus. Met dat geld kon ik wel niets doen volgens de gemeente, want ik moest het kunnen verantwoorden!! In de drie maanden waarin ik heb zitten wachten heb ik natuurlijk niemand aangenomen, maar had ik natuurlijk wel hulp nodig. Dit is krom> Ik heb een klacht ingediend bij de gemeente en de excuses gekreegen. Wat kan ik nou nog doen hieraan? Moet ik het hele ongebruikte budget terugbetalen, ook als ik kan bewijzen dat de aanvraag op 6 juni plaatsvond?
Geplaatst: vrijdag 16 Maart 2012 12:11
Wellicht kunt U de gemeente vragen of U ( een deel van) het budget mag besteden voor achterstallig onderhoud, dat in die periode ontstaan is.
Ik geef U weinig kans, daar het inmiddels 2012 is en de verantwoording over 2011 achter de rug behoort te zijn;
Budget uit 2011 in 2012 besteden levert nieuwe ambtelijke hobbels op.
Geplaatst: maandag 19 Maart 2012 12:34
Bedankt voor het antwoord. het is idd te laat, ik heb het gevraagd. Weet u wanneer de gemeete meestal gaat terugvorderen en controleren? Er is mij over 2012 nog niets gevraagd.
Geplaatst: maandag 19 Maart 2012 13:28
Dat weet ik niet. Dat kan per gemeente anders zijn.
Geplaatst: zondag 25 Maart 2012 11:15
Ik heb ooit ook het budget veel te laat, maar wel met terugwerkende kracht toegekend gekregen. Heb toen in de resterende maanden extra hulp ingezet en betaald van het totaal toegekende bedrag. Die vrijheid heb je dan. Voor u omdat het vorig jaar betrof kan dit helaas niet meer. Toch mijn antwoord omdat ik verwacht dat dit anderen in 2012 ook kan overkomen. Mari
J. Geplaatst: vrijdag 30 Maart 2012 16:12
Dit echt pech hebben. Het boekjaar 2011 is al afgesloten en de verantwoordingen heb je waarschijnlijk ook al gedaan. Alleen als je bezwaar hebt aangetekend bij het zorgkantoor tegen de late toekenningsbeschikking, kun je met terugwerkende kracht wel budget (die van 6 juni tot sept 2011) en die je hebt besteed in de periode sept tot jan, verantwoorden. Daar werkt het zorgkantoor wel aan mee. Immers je toegekende budget mag je vrij besteden in het jaar waarvoor het geïndiceerd is.
En ja het is wrang, wanneer zorg te laat wordt geïndiceerd. Zo heb ik voor mijn zoon drie jaar na dato (dus met terugwerkende kracht tot sept. 2009) zorg geïndiceerd gekregen (middels bezwaar en beroepsprocedures). Maar omdat de boekjaren al waren afgesloten en ik geen tienduizende euro's voor heb kunnen schieten (ben een alleenstaand ouder) voor noodzakelijke zorg, is mijn zoon zorg(gelden) misgelopen. Ik heb BJZ daar juridisch aansprakelijk voor gesteld. De rechtbank buigt zich daar nu over.
Veel succes!!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.