1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Help! Kan ik PGB krijgen binnen 24 uu en zo ja, waar en hoe?

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 17 April 2012 21:55
Mijn vrouw is geopereerd aan de buikwand en mag minimaal
2 weken niet tillen. We hebben 2 kinderen, waaronder 1 baby
van 7 maand. Om die kleine van een schone luier te voorzien
en de fles te geven moet ik dus vrij nemen van mijn werk.
Mijn werkgever vind dit natuurlijk helemaal niet leuk en het
kost mij vakantiedagen (oftewel ik krijg minder loon).
Volgens hem kon ik PGB aanvragen zodat iemand van
6.00 - 18.00 kon komen om voor de kinderen te zorgen.
Hoe en waar vraga ik dit aan en wat gaat het mij allemaal
extra kosten? En kan dit ook binnen 24 uur geregeld worden?
Heleen Geplaatst: dinsdag 17 April 2012 22:44
Binnen 24 uur is wel erg snel om een pgb te regelen.
U zou voor de eerste dagen zelf zorgverlof op kunnen nemen. Dan heeft u meer tijd om zorg regelen voor de overige dagen. Een pgb is doorgaans niet voor een paar weken, maar voor langere tijd. :D
Geplaatst: donderdag 19 April 2012 13:43
Probeer eens de dichtst bijzijnde thuiszorginstelling.
Buurtzorg bijv. Als zij hulp hebben kunnen ze ook rechtstreeks een indicatie met het CIZ regelen.
Overigens een probleem van twee weken valt onder calamiteitenverlof.
Dat zou Uw baas moeten weten.

Bovendien wordt er door het zorgkantoor per 1-1-2012 geen PGB meer verstrekt, zonder noodzaak tot verblijf.
Annet Geplaatst: donderdag 19 April 2012 15:21
Voor dat een patiiënt het ziekenhuis verlaat, wordt er altijd gekeken hoe de thuissituatie eruit ziet en of er hulp geregeld moet worden voor de patiënt. Zonodig wordt hulp vanuit het Ziekenhuis door een Transferbureau geregeld.

Annet
L.C. Geplaatst: donderdag 19 April 2012 15:25
Beste Roeld 1,

Zoals ik uit uw bericht opmaak heeft het gezin nog geen PGB. Om een PGB te krijgen heeft u een geldig indicatiebesluit van het CIZ nodig. Als er nog geen geldig indicatiebesluit aanwezig is dient deze bij het CIZ aangevraagd te worden waarvoor de nodige diagnoses/rapportages nodig zijn. Zelfs als de nodige rapportages aanwezig zijn hanteert het CIZ voor de aanvraag een behandelingsperiode van 6 weken.

Tevens maak ik uit uw mail op dat het gaat om tijdelijke hulp, in dit geval kunt u terecht bij de WMO van de gemeente. Bij de gemeente zijn de doorloopperioden korter waardoor het willicht mogelijk is de zorg binnen 24 uur rond te krijgen. Ik raad u aan om zelf even contact op te nemen via onderstaande gegevens met bureau WMO-voorzieningen en hen de situatie voor te leggen.

Bureau Wmo-voorzieningen
Archipelweg 111
8921 TH Leeuwarden
ma. t/m vr. 08.30 - 17.00 uur
088 1011700
[email protected]

P.s. mocht de gemeente u niet of niet tijdig kunnen helpen kunt ook contact opnemen met Humanitas een vrijwilligers organisatie die het gezin wellicht kan ondersteunen.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet
Geplaatst: maandag 23 April 2012 11:45
Hallo Roelff,

Ik zag je berichtje en dacht wie niet waagt die niet wint.. Misschien kunnen we wat voor elkaar betekenen. Indien je de komende weken nog hulp zoekt, ik ben op het moment fulltime beschikbaar omdat ik net terug kom uit het buitenland en kom jullie als gezin graag helpen. Ik heb heel veel ervaring met baby's en kinderen. Neem gerust een kijkje op mijn profiel, mocht je interesse hebben dan hoor ik graag van je.

Mvg,
Ruth
Johanna Geplaatst: vrijdag 27 April 2012 07:39
Je hebt daarvoor helemaal geen pgb nodig, je vrouw kan gewoon thuiszorg krijgen voor deze periode en dat gaat buiten pgb om, en thuiszorg zorgt ook voor boodschappen, huishouden, verzorging kinderen enzo, maar dat moet je normaal wel regelen voordat de operatie plaats vind, eigenlijk kun je het vergelijken met kraamzorg dat regel je ook voordat het kind geboren is en niet pas erna als je tegen problemen aan loopt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.