Tarief in overleg
Auteur | Bericht |
---|---|
Linda |
Geplaatst: woensdag 18 April 2012 12:08
Het overkomt me tegenwoordig erg vaak dat ik reageer op een advertentie waarin vermeld is dat het tarief in overleg is. Dan blijkt later dat het tarief 10 euro per uur is en dat is hetgeen ze altijd al betaald per uur aan haar zorgverleners. Helaas kan ik daarvoor niet gaan rijden, wie wel? ;-) Het is dus niet de vraag wat een gangbaar tarief is, maar is het niet beter om mensen die zorgvragen te laten weten wat ze per uur willen betalen. In mijn advertentie staat ook "in overleg" en er valt ook absoluut over te overleggen, maar als je mij verteld in het eerste bericht al dat het uurtarief 10 euro is dat toch al duidelijk en kan je dat in de advertentie zetten. Hierdoor kiezen er veel zorgverleners voor om al niet te reageren op de advertentie en besparen ze zichzelf de moeite en het geld wat het kost om te reageren. Wie is het met mij eens of oneens? Vriendelijke groet Linda. |
Joke |
Geplaatst: woensdag 18 April 2012 19:04
mee eens, het is dan meteen duidelijk voor iedereen. :D |
Pim |
Geplaatst: donderdag 19 April 2012 11:35
10,05 euro per uur is bovendien voor loondienst het minimumloon. Daar komen in redelijkheid nog een vergoeding voor de sociale lasten en eventuele verzekeringen bij. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
L.C. |
Geplaatst: donderdag 19 April 2012 12:41
Beste Linda ik ben het helemaal met je eens. Dit zijn zaken waar ik ook tegenaan loop. |
Christel |
Geplaatst: donderdag 19 April 2012 18:43
Absoluut mee eens! |
Annet |
Geplaatst: donderdag 19 April 2012 21:55
Mee eens. Ook al vul je wél de tarieven in, dan nóg laten mensen je komen en geven dan aan €10,00 per uur minder te willen betalen. Ik heb de tarieven ingevuld, maar vind het wel lastig want het tarief is bij mij ook afhankelijk van de duur , zwaarte van de zorg, tijdstip (avond, weekendtarieven) of begeleiding en kilometers en reistijd. M.vr.gr. Annet |
Linda |
Geplaatst: zaterdag 21 April 2012 10:18
Ik heb een berekening gedaan, stel iemand krijgt klasse 2 toegekend dat komt neer op 2 tot 3.9 uur per week en je krijgt dan 110 euro per week van het zorgkantoor. Dan hoort het uurtarief tussen de 28 en 55 euro te liggen. Ik hoef absoluut geen hoofdprijs van 55 euro hoor, maar het zijn wel de tarieven waar het pgb op is gebaseerd. Ik vind dat hier ook wel naar gekeken mag worden door het zorgkantoor, als er een controle wordt uitgevoerd. Want als je een indicatie hebt voor hoog 3.9 uur per week en je koopt er voor dat bedrag 10 in dan kan je er al vanuit gaan dat er geen geschoolde hulpverlener aan het werk is. En daar valt ook een hoop op te bezuinigen is mijn idee. Als ik een uurtarief reken van 35 euro dan houd ik netto hetzelfde over als wanneer ik in loondienst zou werken. Hulpvragers hebben door middel van het pgb het genot dat ze altijd dezelfde persoon zien en de hulpverlening thuis wordt uitgevoerd. Het is niet de bedoeling van het pgb dat de hulpvrager goedkoper uit is of meer zorg in kan kopen dan wanneer ze bij een instelling zorg inkopen van het budget dat is toegekend. Een goede eis van het kabinet zal ik vinden dat er alleen geschoolde hulpverleners nog begeleiding/ondersteuning mogen bieden en niet iedereen dit werk op zich kan nemen die hier maar zin in heeft. Als het kabinet deze eis in zal voeren dan wordt het kaf van het koren gescheiden en krijg je hulpverlening zoals hulpverlening bedoeld is. |
Geplaatst: zaterdag 21 April 2012 15:57
En dat is nu net het fijne van het pgb Linda, wij kiezen de hulp en betalen de hulp zonder van buiten opgelegde voorwaarden. Ik vind jouw opmerkingen soms een beetje kort door de bocht. Als jij je niet kan vinden in het pgb, kun je misschien beter gaan werken voor een zorginstelling. |
|
Linda |
Geplaatst: dinsdag 24 April 2012 19:08
Hallo Saskia, Verklaar je opmerking is nader alsjeblieft? Waarin heb ik ongelijk als mensen een indicatie hebben voor 3.9 uur per week en van het budget dat ze hiervoor krijgen 10 uur zorg willen gaan inkopen met als resultaat een uurtarief van 10 euro per uur, dat niet is wat de bedoeling is van het pgb? Waarin heb ik ongelijk als mensen het vrij te besteden budget gaan gebruiken om boodschappen van te doen, want dat is wat ik vaak zie in de praktijk. Daarom zeg ik dat dit bedrag ook verantwoord zou moeten gaan worden. Als het daadwerkelijk wordt besteed aan de persoon met een indicatie vind ik dit een geweldig bedrag en ben ik blij dat dit mogelijk is. Denkend aan eventuele hulpmiddelen. Van waaruit komt uw reactie dat ik dan maar voor een instelling moet gaan werken, omdat ik het niet eens ben met het tarief dat sommige bieden van 10 euro? Want als dat zo is, vraag ik me af of u voor 5 euro per uur (netto) voor een werkgever gaat werken en of u daarvan kan rondkomen. Vr.gr. Linda |
Geplaatst: woensdag 25 April 2012 17:25
De bedoeling van het pgb is om de gebruikers vrijheid te geven. Vrijheid betekent ook dat ik het aantal uren inkoop wat ik nodig ben, tegen de door mij vastgestelde tarieven. Wil de hulpverlener hier niet voor werken, dan zoek ik een ander. |
|
Linda |
Geplaatst: donderdag 26 April 2012 23:27
De bedoeling van het pgb is dat je inderdaad de vrijheid hebt om zelf je zorgverleners in te schakelen, de vrijheid van het pgb is niet om 10 uur zorg in de kopen en zorgverleners te weinig uit te betalen van een indicatie voor 3.9 uur zorg in de week. Uw budget is namelijk afgestemd op uw indicatie. Maar ik begrijp dat u zorgvrager bent en van mening bent dat u meer zorg nodig hebt dan is toegekend door de indicatiesteller. Dus u besluit meer zorg in te kopen dan is afgegeven bij de indicatie. Het blijft een vraag en aanbod, als u genoegen neemt met een ongeschoolde zorgverlener dan is dat u keuze. Ik denk dat een geschoolde zorgverlener niet komt werken voor 10 euro per uur. Het gaat mij er niet om dat u dit uurtarief bied, het gaat mij om uw houding in uw reactie. En het bericht was dat er bij een advertenite op deze site vaak bij het uurtarief staat in overleg en dan blijkt dat het uurtarief voor die persoon al vast staat namelijk die 10 euro. Wij zorgverleners moeten betalen om een reactie op een zorgvrager te geven en als we weten wat de zorgvrager wil bieden per uur dat we dan niet reageren en dat geld in onze zak houden. Ook stond er in mijn bericht dat ik vind dat het vrij te besteden budget verantwoord moet gaan worden, omdat hier vaak prive inkopen meegedaan worden die niks met het pgb te maken hebben. Waarom bent u van mening dat ik hier de plank misslaat? Vr. gr. Linda |
Johanna |
Geplaatst: vrijdag 27 April 2012 07:37
ik heb vaste tarieven, dat staat ook duidelijk in mijn voorwaarden en in mijn zorgovereenkomst, dus als iemand dat niet wil betalen krijgen ze van mij geen begeleiding want ik ga inderdaad ook niet voor 10 euro rijden, ik heb dit aan de hand gehad toen ik net begon in een gezin en die betaalden 15 euro per uur en geen reiskosten dus werkte ik letterlijk voor mijn benzine, ik heb toen gezegd dat ik zo niet kon blijven werken want de belasting ziet het als inkomen waarover belasting betaald moet worden maar ik heb geen geld omdat ik benzine ermee moest betalen. ze wilden niet meer betalen en toen ben ik gestopt met het werken daar. Als ik nu nieuwe klanten aanneem is bij voorbaad mijn prijs duidelijk en ik merk dat de meeste het gewoon betalen ookal dachten ze eerst dat het voor minder kon. Mensen die pgb krijgen hebben geen goed beeld van wat het kost om iemand te begeleiden die zien het vaak als een makkelijke oplossing voor een oppas, en een oppas hoeft inderdaad niet zoveel betaald te worden want dat is totaal anders dan begeleiding |
Geplaatst: dinsdag 01 Mei 2012 14:20
ik snap jullie wel, je kunt niet onder een bepaalde minimumprijs werken, maar het omgekeerde komt ook voor. Met een indicatie van 2 tot 3,9 uur en een lekker hoog uurtarief (tegen het maximum aan) plus reisuren, een bureau presteerde het om daarnaast ook nog administratie-uren te rekenen, kom ik effectief uit op minder dan 1 uur per week hulp. Logisch dat men dan naar andere oplossingen zoekt met zoveel mogelijk uren hulp. |
|
Linda |
Geplaatst: dinsdag 01 Mei 2012 22:56
Nou dat kun je wel stellen zeg, schandalig hoog sommige bedragen. Heb dat ook met een nieuwe client die had ook contact met een ander persoon die vroeg voor dezelfde begeleiding die ik doe 85 euro per uur en daar kwamen de reistijden en reiskosten nog bij. En dat terwijl het maximale uurtarief 63 euro is voor begeleiding ind. ze zal het bedrag boven die 63 euro dan zelf moeten betalen. Of je hoort het verhaal, dat zorgbureau's zeggen "we schrijven dan voor 1 uur begeleiding wel anderhalf uur en dan komen we ook op ons tarief uit, maar hoeft u het niet uit eigen zak te betalen. Er is echter wel een indicatie afgegeven voor minimaal zoveel uur zorg en dat moet gehaald worden met het budget is mijn mening. Dus ben blij met deze reactie dat het ook vaak andersom gebeurt. Groetjes LInda |
Johanna |
Geplaatst: woensdag 02 Mei 2012 09:05
Ik ben het eens dat collega's vaak absurd hoge bedragen rekenen ikzelf doe het ook voor veel minder dan de meeste van mijn collega's maar er moet wel een reëel beeld blijven bestaan, want voor 10 euro of 15 euro kan ik niet werken, er moet 1/3 van het bedrag af voor de belasting, dan moet ik er mijn verzekeringen van betalen dus dan blijft er niets over en moet ik erop toeleggen, met het bedrag wat ik nu vraag 25 euro per uur houd ik netto rond de 10 euro over en dat is nog erg weinig aangezien in in loondienst 22 euro netto verdiende, dus ik ben er al flink op achteruit gegaan en dat is wat mensen die PGB hebben en hulp zoeken vaak over het hoofd zien die denken gewoon ach toch leuk verdient die 10 euro maar die weten niet of willen niet weten dat er nog flink wat aftrekposten zijn voordat je daadwerkelijk op het bedrag zit wat je overhoudt als zijnde je loon. Ik heb er ook over gedacht om wat hoger te gaan zitten met mijn tarieven, maar als ik zie hoe moeilijk het nu al is om klanten te krijgen voor 25 euro per uur laat staan als ik meer ga vragen. en dan ben ik aan de andere kant weer heel verbaasd dat juist die mensen die 50 euro of meer per uur vragen en reiskosten vragen en administratiekosten vragen juist wel zoveel klanten hebben dat er wachtlijsten ontstaan, dus ik snap het soms ook niet dat mensen wel klagen over een hoog bedrag maar dat uiteindelijk liever uit schijnen te geven dan voor dezelfde begeleiding en zorg een wat lager bedrag betalen waarbij je met je budget beter uitkomt. |
Pim |
Geplaatst: woensdag 02 Mei 2012 21:56
Beste Johanna, Het heeft te maken met presentatie en uitstraling. Niet zozeer met inhoud en kunde. Dat komt later pas. Mocht u behoefte hebben aan advies over presentatie en uitstraling, neem dan eens contact op. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare Ondernemerscoach voor zorgondernemers. |
Johanna |
Geplaatst: donderdag 03 Mei 2012 14:08
Denk niet dat het altijd alleen met presentatie enzo te maken heeft, ben nu al enige tijd hier actief maar waar ik meer tegenaan loop is het feit dat mensen een advertentie voor hulp zetten en als je daarop reageert ze of nooit terug reageren of dat ze al voorzien zijn terwijl de advertentie er net een paar uur op staat. maar wil best eens in contact komen hoor ben wel benieuwd wat jij ervan vind en welke tips je dan eventueel nog kunt geven. |
Raymond |
Geplaatst: zondag 06 Mei 2012 14:29
geen |
Johanna |
Geplaatst: zondag 06 Mei 2012 14:42
ik weet niet of je op die manier naar het uurloon moet kijken wat gevraagd word. want het uurloon dat je vraagt is toch bruto, je moet er zelf nog van alles afhalen zoals de verplichte eigen bijdrage zorgverzekeringswet, bedrag voor loonheffing en indien iemand dat heeft voor pensioenopbouw en verzekering als werkeloosheid. dan houd je niet veel meer over netto. Daarbij komt nog dat bij mij bijvoorbeeld in dat uurloon ook de bedragen zitten voor eten en drinken en eventueel toegang voor een uitje. Als je dat ook nog eraf haalt en je haalt de benzinekosten of ov kosten eraf, wat hou je dan nog over. dat bedoel ik dat mensen vaak heel verkeerd kijken naar wat ze willen betalen, die denken al snel dat 10 euro snel verdient geld is maar dat is het niet. er komt zoveel meer bij kijken dat als je zoals ik 25 euro per uur vraagt je echt nog minder dan 10 euro netto per uur overhoud en je dus onder het minimum loon werkt wat je zou verdienen in vaste dienst. Nu ben ik toch een van de goedkopere qua uurloon want de meeste mensen zitten ver boven wat ik per uur vraag voor begeleiding maar ik vind wel dat bij de mensen die pgb krijgen om uit te geven aan begeleiding, logeeropvang etc. er meer duidelijkheid moet komen over de echte kosten, en ze zomaar ervan uit moeten gaan dat 10 euro per uur heel veel is om te verdienen. daarbij willen veel mensen ook nog eens als ze 3 uur indicatie per week hebben er 6 uur voor krijgen en dan is het logisch dat je niet uitkomt met je pgb en bij moet gaan betalen. |
Heleen |
Geplaatst: maandag 07 Mei 2012 18:47
Beste Johanna, als je het mij vraagt kun jij best nog wel wat advies gebruiken. Van 25 euro bruto uurloon moet je namelijk netto veel meer overhouden dan de door jou geschetste 10 euro. Om te beginnenmogen eten, drinken en entrees van de clienten niet uit het pgb uurloon betaald te worden. Dat dien je dus apart in rekening te brengen. :D |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk