1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Bezwaar bij Jeugdzorg

Auteur Bericht
Linda Geplaatst: woensdag 18 April 2012 19:03
In oktober2011 moest er een herindicatie aangevraagd bij Jeugdzorg worden voor twee van mijn clienten.

Ze zakten zo enorm terug in pgb dat we bezwaar hebben ingediend, want de kinderen hebben veel begeleiding nodig en zijn teruggevallen naar van klasse 3 naar Klasse 1. In huis loopt het ondertussen volledig spaak.

Vorige week hebben de ouders voor de commissie moeten verschijnen en zijn er enorm veel vragen gesteld, over een maand is er ongeveer een uitspraak.

Nu is mijn vraag, wie heeft er ervaring met een bezwaar bij Jeugdzorg en wordt alles met terugwerkende kracht rechtgezet, dus vanaf het moment dat de klasse 1 werd toegekend.
Geplaatst: donderdag 19 April 2012 11:33
Zelfs als ouders gelijk krijgen, is 2011 verloren.
Het boekjaar is afgesloten, dus dat budget kan niet meer besteed worden.
L.C. Geplaatst: donderdag 19 April 2012 12:51
Beste Linda 275,

Gezondheidszorg is een doolhof. Jouw vraag kan je beter bij de juristenloket neerleggen. Er zijn vele mogelijkheden. Uiteindelijk is de uitspraak van de rechter van kracht. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee zaken die lijnrecht tegen over elkaar staan. Vaak dien je wel over een dosis doorzettingsvermogen te beschikken om een zaak naar voldoening af te kunnen ronden.
Veel succes, hoop dat jullie eruit zullen komen. De kinderen hoeven tenslotte niet de dupe te worden van al deze bureaucratie.
Geplaatst: donderdag 19 April 2012 13:28
Voor zover ik weet kan de commisie een advies geven maar is BJZ niet verplicht dat advies ook op te volgen.
Maar als je van het gunstigste uitgaat dan zou dus indien clienten gelijk krijgen en BJZ het advies opvolgt, de boel per 1 januari j.l terug gedraaid kunnen worden.
Op papier staat dan dat het per afgegeven indicatiedatum is (dus okt. 2011) , maar zoals al werd opgemerkt is het boekjaar 2011 afgesloten dus word dat deel (naar mijn beste weten) niet meer uitgekeerd.
Gast Geplaatst: donderdag 19 April 2012 13:32
Ook een optie zou zijn om naar je huisarts te gaan en zorg in natura te regelen.
Indien de huisarts de situatie zo ziet als u, kan hij met spoed (dus wél binnen 24 uur) regelen dat er hulp is via een zorg-in-natura instantie.
Een andere optie is het ziekenhuis dit te laten regelen (dus in het ziekenhuis al aangeven dat er hulp noodzakelijk is en waarom)

Gezien de datum van het bericht hoop ik van harte dat het gelukt is iets te regelen.

Overigens vind ik het vreemd te lezen dat er vakantiedagen opgenomen moeten worden. Zorgverlof is ook mogelijk..
J. Geplaatst: donderdag 26 April 2012 15:36
Ik ben zo'n ouder die al jaren lang is aan het procederen tegen de indicatiestellingen van BJZ. Met terugwerkende kracht heeft BJZ na uitspraak van de kinderrechter (bestuursrechtelijke beroepsprocedure) een iets meer passende indicatie afgegeven. Alleen ging deze indicatie over 2009, 2010, 2011. Omdat (zoals andere forumlezers al hebben geschreven) het boekjaar al is afgesloten zou er geen reden tot uitbetaling meer zijn. Toch, het zorgkantoor zegt (via een bezwaarprocedure tegen de toekenningsbeschikking) dat men over kan gaan tot uitbetaling, van een al afgesloten zorgjaar, als middels arbeids- /zorgcontracten en betalingsbewijzen (uitgebreide verantwoording) kan aangetoond worden dat er zorg is verleend. Dat is dus een optie! Zeker de moeite waard om te bespreken met het zorgkantoor.
Ook de rechtbank te 's Hertogenbosch heeft dat onlangs uitgesproken (beroep tegen indicatiestelling behandeld door meervoudige kamer).
Maar dan blijf je bij de vraag of je als ouder zulke grote bedragen voor kunt schieten. Het gaat bij ons bijvoorbeeld om tienduizenden euro's.
Bovendien wonen wij in een rechtstaat waarbij de overheid de primaire zorg heeft voor zijn burgers. Een risico van niet tijdig de juiste indicatie krijgen (en vervolgens wel in je gelijk staan middels bezwaar en of beroepsprocedure) mag mijns inziens door BJZ niet afgewenteld worden op de burger.
Ik overweeg dan ook om in hoger beroep te gaan en een vorm van 'schadevergoeding' te vragen. Nu nog uitzoeken hoe en of dit juridisch mogelijk is.
Ik wens deze ouders in ieder geval heel veel succes!!!!!
Linda Geplaatst: donderdag 26 April 2012 23:11
Het was volgens de ouders een zeer positief gesprek, er werd veel begrip getoond voor de situatie.
En zelf heb ik er ook wel een postitief gevoel over, maar het blijft afwachten.

Het budget ging van 10 duizend ineens naar 1600 euro, nou dat was wel een zeer grote stap terug inderdaad met alle gevolgen van dien ondertussen.
Omdat dit nu al vier maande duurt is alles wat je had opgebouwd weer terug bij af en dat is toch wel erg treurig.

We gaan het afwachten allemaal, nog een week of twee dan is het bekend en ik zal ook zeker laten weten wat de uitslag is geworden.

We zullen zien of alles met terugwerkende kracht wordt toegekend, ik ben van mening dat ze het van jeugdzorg gewoon proberen, omdat veel mensen toch niet in bezwaar durven te gaan.

Groetjes Linda
J. Geplaatst: vrijdag 27 April 2012 09:24
Beste Linda,

Ik wens jullie heel veel succes en verneem graag wat BJZ uiteindelijk heeft besloten.
Want je hebt gelijk. Het lijkt erop de BJZ er vanuit gaat dat weinig ouders in bezwaar en beroep gaan. En daar zit de winst, zeker met alle bezuinigingen. Neveneffect is wel, wat jij ook schrijft, dat vorderingen in ontwikkeling meteen teniet gedaan worden wanneer de ingezette zorg niet duurzaam gecontinueerd kan worden en dus kan beklijven en geïntegreerd worden in alle aspecten van het dagelijks leven.
Linda Geplaatst: maandag 28 Mei 2012 22:10
Nou de beslissing is gevallen hoor. Allebei de kinderen hebben er klasse 1 in groep bij gekregen HIEP HOI

Verder moet er een rugzakje aangevraagd worden op de school voor mijn ene client dat naar het gymnasium gaat (geen cluster onderwijs dus) en andere client moet een NMT cursus gaan volgen waar een wachttijd voor is van vier maanden en moeder die al overspannen is kan het kind dan daar nog eens heen gaan brengen.

Krijg je wel een rugzak als je op het gymnasium zit? nou we zien het wel....we gaan het allemaal aanvragen en dan komen we vanzelf weer bij Jeugdzorg terecht en gaan we verder in discussie. Want dit zet weinig zoden aan de dijk, gezien de situatie in het gezin.

Dus wordt vervolgd

Groetjes Linda

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.