1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

wel of niet zzp

Auteur Bericht
Diana Geplaatst: maandag 23 April 2012 10:27
Ik ben onlangs begonnen bij 2 gezinnen en een derde heeft zich al gemeld.
Nu is het zo dat bij het eerste gezin al een overeenkomst klaar lag voor freelancer,
en dan 12,50 euro bruto incluis reiskosten(18km).
Ik heb direct aangegeven dat ik geen zzper ben. Nu zal ik van de week ook bij 2de gezin de overeenkomsten moeten tekenen en bij het derde gezin op gesprek.
Wat moet ik nu doen zzper worden voor 12,50 kan toch nooit uit.
Matthijs Geplaatst: maandag 23 April 2012 14:04
Sowieso moet je als ZZP'er minstens 1225 uur per jaar maken. Dat komt neer op 25 uur per week, en als je halverwege het jaar begint moet je nog steeds 1225 uur maken in dat jaar.

Haal je dat niet, dan is je vergoeding resultaat uit overige werkzaamheden en ben je dus geen zzp'er maar resultaatgenieter.

Er zijn verder nog een aantal andere eisen aan het ondernemerschap, die je hier op de website en elders prima kan vinden.

Daarnaast is 12,50 natuurlijk een belachelijk laag tarief voor een zelfstandige kracht. Ik ken je achtergrond en opleiding niet, maar normale tarieven voor begeleiding door geschoolde zzp'ers liggen in de ordegrootte van 30-35 euro per uur. 12,50 is meer een tarief voor een bijbaantje van een student.
Gast Geplaatst: maandag 23 April 2012 14:12
Oke, dank je wel voor deze info en ik vond het ook al te laag.
W Geplaatst: dinsdag 01 Mei 2012 11:35
Een pgb houder krijgt een budget waaruit hij/zij het loon moet betalen. Een klein vastgesteld gedeelte van dit budget mag gebruikt worden voor overige kosten, administratie e.d., de rest kan de budgethouder gebruiken om loon uit te betalen. De budget houder mag dus zelf kijken hoeveel hij / zij betaalt en hoeveel uren hij/ zij met dat bedrag in kan kopen. Een pgb er moet een contract afsluiten met degene die ingehuurd wordt. De hulp moet zelf belastingaangifte doen. Huurt iemand je in als zzp'er dan heeft diegene een var verklaring nodig (belastingdienst) en onderhandel je over het uurloon. Je word alleen betaalt voor de uren die je werkt.
Is zzp'er niet van toepassing dan moet je een zorgformulier arbeidscontract invullen en gelden er andere regels. Iemand die via een arbeidscontract krijgt moet minimaal het minimum loon krijgen, vakantiegeld en vakantie uren worden uitbetaalt. Zitten vaak bij het uurloon in. (op dit moment bruto uurloon € 9,27; inclusief vakantiegeld € 10,02; inclusief vakantiegeld en vakantie uren € 10,85.) Het minium loon is erg weinig, dus meestal krijgen mensen meer, onderhandel hierover. Voor iemand met een arbeidscontract gelden ook andere afspraken voor vakantie / ziekte enz. Veel informatie hierover is te vinden op http://www.svb.nl/int/nl/ssp/salarisadministratie/salaris_reiskosten_bepalen/minimumlonen/

30-35 euro per uur is, denk ik, te veel voor een pgb'er. Iemand die een pgb heeft moet het wel kunnen betalen met het uurloon die hij/zij krijgt. Maar dat zal per gemeente verschillen hoe hoog het budget is.

Met andere woorden, als je als zzp'er word ingehuurd moet je ook bij de belastingdienst als zzp'er erkend worden zodat je een var verklaring aan kan vragen. Een copy daarvan heeft de pgb houder nodig. Volgens mij staat dit ook in het contract dat je moet invullen en ondertekenen. Dus goed lezen voordat je iets tekent.
Pim Geplaatst: dinsdag 01 Mei 2012 22:04
Beste W,

Er wordt hier gesproken over AWBZ PGB.
Daar liggen de vergoede tarieven voor begeleiding op 36 euro, voor verpleging 62, voor verzorging 54 euro per uur.

Bij de WMO PGB liggen de tarieven voor huishoudelijke hulp beduidend lager en zijn per gemeente verschillend.
Er zijn gemeenten waar een tarief is van 15 euro per uur maar ook van 23 euro en hoger voor HH1. Voor HH2 en HH3 zijn de tarieven iets hoger vanwege meer verantwoordelijkheden.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: woensdag 02 Mei 2012 12:19
Pim, dan zijn we het kennelijk eens!
W Geplaatst: donderdag 10 Mei 2012 12:46
Gaat het om andere hulp, zoals mostcare en gwehkamp aangeven, dan krijgt de pgb houder een ander budget en gelden ongetwijfeld andere bedragen.
Maar ik kan niet aan de vraagstelling opmaken dat het hier om awbz pgb gaat. En aan het profiel van Diana te zien is heeft ze het over huishoudelijk werk.
Als het inderdaad om huishoudelijke hulp gaat dan denk ik niet dat de pgb houder 30 a 35 per uur kan betalen, zoveel geld krijgt een pgb houder niet. En persoonlijk zou ik dat ook wel een erg hoog uurloon vinden voor huishoudelijk werk.

Als de pgb houder iets anders wil dan jij staat het je vrij om niet bij een pgb houder in dienst te gaan. De pgb houder heeft wel een var verklaring van je nodig als hij/zij een freelance contract wil afsluiten.

Anders hoort de pgb houder je een zorgovereenkomst arbeidscontract te laten tekenen met alle rechten en plichten die daarbij horen.
Zorg in ieder geval dat je een copy krijgt van het contract, dat is vrij gebruikelijk.

Bij huishoudelijke hulp zijn bedragen rond de 12,50 vrij gebruikelijk, dat is dus meer dan het wettelijk minimum loon. Aan de hand van het budget die de pgb houder krijgt kan hij/zij zelf bepalen hoeveel uur zorg ingekocht wordt en wat het uurloon is. Als het om een arbeidscontract gaat is de enige eis dat je het minimum loon moet betalen.
(op dit moment bruto uurloon € 9,27; inclusief vakantiegeld € 10,02; inclusief vakantiegeld en vakantie uren € 10,85.)

Persoonlijk vind ik het minimum loon te weinig dus ik zit hoger. Maar daarover kun je natuurlijk onderhandelen.

Bij een zzp'er geld er geen minimum loon, die moet dus ook zelf onderhandelen over het uurloon. Maar een pgb houder kan niet meer betalen dan hij/zij krijgt als budget.

Als je onder aan deze site onder info bij werken via pgb gaat kijken vind je ook het een en ander aan informatie.

Misschien handig om in de vraagstelling duidelijk te vermelden om welke werkzaamheden het gaat, dit om verwarring te voorkomen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.