Beperking van de bezuiniging op het PGB
Auteur | Bericht |
---|---|
Matthijs |
Geplaatst: donderdag 26 April 2012 23:51
De bezuiniging op het PGB is met 150 miljoen euro verminderd in het nieuwe akkoord dat vandaag gesloten is door de gelegenheidscoalitie van VVD-CDA-CU-D66-GrL. Verder is de invoering van begeleiding in de WMO per 1 januari 2013 vrijwel zeker van de baan. Dat klinkt als goed nieuws! Wat gaan de gevolgen van deze besluiten in de praktijk zijn? Ik ben heel benieuwd! |
Johanna |
Geplaatst: vrijdag 27 April 2012 07:26
betekend dit ook dat het pgb blijft hoe het nu is bij bureau jeugdzorg de aanvraag doen en bij het zorgkantoor de verantwoording doen of moet je toch nog bij de gemeente de aanvraag gaan doen? dat de bezuiniging van de baan is vind ik heel goed, want er zouden zoveel mensen benadeeld worden, terwijl het in landen als duitsland en belgie juist een geweldig systeem is en veel minder ophef geeft als hier in nederland. |
Geplaatst: vrijdag 27 April 2012 12:31
De bezuiniging op de zorg is verdubbeld in vergelijking met het gesneuvelde Catshuisacoord. Ik zou dus maar niet te vroeg juichen. |
|
Cholly |
Geplaatst: vrijdag 27 April 2012 13:51
De stijgende kosten van AWBZ zorg zijn niet het gevolg van de stijgende PGB uitgaven , maar van de toenemende vraag naar AWBZ zorg. De logische en gegarandeerd effectieve maatregel is dan ook het beperken van de aanspraak op AWBZ-zorg door strengere indicatiestelling! |
Pim |
Geplaatst: maandag 30 April 2012 16:56
Het gevolg van deze maatregelen is dat de overgang van AWBZ naar WMO van begeleiding zoals het er nu naar uitziet uitgesteld gaat worden, maar afstel is het niet (hoewel het volgende kabinet kan kiezen dat wel te doen). Het blijven dus onzekere tijden. Wel triest vind ik dat de cultuursector zijn btw verhoging teruggedraaid ziet, maar de cultuur instellingen daardoor niet hun prijzen verlagen. Dat laat zien dat het echt niet nodig was al die ophef en dat het vooral krokodillentranen waren die gehuild werden. Ik hoop van harte dat er de komende verkiezingen echt duidelijke keuzes gemaakt worden door de Nederlandse bevolking, waarmee vlot een regering gemaakt kan worden en snel aan de slag gegaan kan worden. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: dinsdag 01 Mei 2012 13:59
Gezien het Kunduzaccoord blijft er niet zoveel te kiezen over, daar nu ook de PVDA zich aan de 3% norm lijkt te conformeren. |
|
Matthijs |
Geplaatst: zaterdag 05 Mei 2012 00:47
Dat bezuinigen nodig is snap ik heel goed. 3% tekort op de begroting is 3% teveel wat mij betreft, maar in crisistijd moet je toch wat dus dan vind ik wat interen op de reserves best gerechtvaardigd. Een max van 3% lijkt mij ook reëel. Maar wat ik niet reëel vind is dat de meest kwetsbare groep van de samenleving nu totaal niet meer weet waar ze aan toe is. Bezuinigen op de zorg? Ja, leuk, maar hoe en op welke vlakken? Vaag. Transitie van de begeleiding naar de WMO? Over een dik halfjaar al? Een jaartje later? Helemaal niet? Niemand weet het. Het was al zo vaag, nu is het helemaal een volkomen raadsel wat de toekomst gaat brengen. Als ik mij als zelfstandig zorgverlener al afvraag of ik de vacatures in de krant al moet gaan lezen, hoe is dat dan voor de zorgbehoevenden? Wie garandeert hen dat er over een jaar nog zorg voor hen is? En wie voert die zorg dan uit en hoe? Teveel onduidelijkheid dus. De halve zorgsector hangt een beetje in het luchtledige met de begeleiding voorop. Ik blijf gewoon mijn werk doen, ik wil niets liever dan mijn cliënten de continuïteit en berekenbaarheid bieden waar ik persoonlijk voor sta. Maar ik zal niet verbaasd zijn als het moment er komt dat mijn schoorsteen daarvoor niet meer wil roken en dan moet ik toch echt iets anders. Ik hoop van harte dat er voor die tijd niet meer duidelijkheid komt. |
Monique |
Geplaatst: donderdag 24 Mei 2012 12:30
Sinds enkele weken zijn er PGB Ambassadeurs. Dit zijn enthousiaste mensen die ervaring en affiniteit hebben met een PGB. Deze mensen hebben gereageerd op een oproep van Per Saldo en worden ook begeleid door Per Saldo. Het is de bedoeling dat de PGB Ambassadeurs in gesprek gaan met de gemeenten om te vragen hoe het gesteld is met hun voortgang van de begeleiding vanuit de AWBZ naar de WMO. Sommige gemeenten kunnen dit heel erg goed zelf. Sommige gemeenten willen niet en/of zijn er erg huiverig voor. Het kan zijn dat een PGB Ambassadeur bijv een netwerk maakt met andere budgethouders en zo de gemeente duidelijk maakt dat het belangrijk is dat mensen die zorg nodig hebben de regie zelf in handen moeten kunnen houden. Op de website van Per Saldo kun je binnenkort meer informatie vinden over de Ambassadeurs. En waar ze te vinden zijn voor jou gemeente. Zolang er nog niets officieel vast staat, kunnen wij als budgethouders misschien nog invloed hebben op de uitvoering. Lang leven het PGB! |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk