1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Als ZZP-er ZIN verlenen via bemiddelingsbureau?

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 13 Mei 2012 12:09
Omdat er zoveel tegenstrijdige informatie over te vinden is maar even de vraag hier.
Ik lees op verschillende websites dat we als ZZP-er geen ZIN mogen verlenen.
Nu bieden de bemiddelingsbureaus waar ik ingeschreven sta me dit wel aan. Dus diensten bij de reguliere thuiszorg en instellingen. Mijn vraag is of dit dus wel mag. Of ik niet in de problemen kom als ik dit werk ervaar?
Matthijs Geplaatst: zondag 13 Mei 2012 22:02
Je mag als onderaannemer diensten verlenen namens een WTZi-toegelaten zorginstelling. Dus je kan dergelijke diensten inderdaad wettelijk gezien afnemen. Of het verstandig is weet ik niet, daar heb ik geen verstand van.
Annelies Geplaatst: woensdag 16 Mei 2012 08:40
Beste Claudia,

Zo ver ik weet mag dat niet, indien het werk ( AWBZ-zorg in natura ) wordt bemiddeld ( door een bemiddelingsbureau ).

Zoals ik het lees uit het artikel "Inzet zzp'ers in de AWBZ-thuiszorg", is dat niet toegestaan. ( brengt het financiële risico's mee voor de zzp'er, die een VAR-WUO afgeeft aan het bemiddelingsbureau ).
Het artikel is overigens moeilijk leesbaar vanwege de ambtelijke taal.

Zie : http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/ondernemer_worden/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/verklaring_arbeidsrelatie/inzet_zzp_ers_in_de_awbz_thuiszorg

Maar zoals MWolthers ook aan geeft : zodra het bemiddelingsbureau zich omvormt toch een echte officieel erkende thuiszorgorganisatie , dan mag je wel weer als onderaannemer hiervoor werken.

m.v.g., Annelies Blekman
Thuisverpleegkundige te NIeuwegein
Gene Geplaatst: donderdag 17 Mei 2012 15:04
Het werken via bemiddelingsbureaus voor awbz geïndiceerde zorg mag!
Alleen punt bij is dat je niet echt daadwerkelijk je volledige landelijke uurloon
Kan ontvangen, omdat de bemiddelingsbureau contracten en prijsafspraken maak met het zorgkantoor! Zolang het bureau een awbz indicatie heeft mag je als
Zzp er werken. Belastingtechnisch mag het ook, voldoe je ook aan de eis wat er gesteld word namelijk verschillende opdrachtgevers! De klant die je verzorgd, zij is is jou opdrachtgever( werkgever) niet de bemiddelingsbureau!!!!!!
En in het verleden zijn er rechtszaken geweest waaruit bleek, dat deze constructie mag!! Er komt een wetswijziging voor, nu de opmars echt groot is geworden, Zzp ers in de zorg. Vanaf dit jaar is er een pilot waar Zzp ers zelf rechtstreeks zorg leveren via zorgkantoor! Eind zomer komt er een oordeel over , volgend jaar is de kans heel erg groot dat Zzp ers rechtstreeks met zorgkantoor afspraken maakt. In de toekomst zullen de Bemiddelingsbureaus ook verdwijnen!!!!
Geplaatst: donderdag 17 Mei 2012 17:59
Bedankt voor jullie reacties.
Zoals ik jullie reacties lees mag een bemiddelingsbureau mensen alleen bemiddelen bij het leveren van Zorg in Natura als het bureau een awbz indicatie heeft.
De meeste bemiddelingsbureaus hebben dit niet volgens mij.
Wel iets om op te letten dus.

De belastingdienst vind deze constructie eigenlijk niet goed maar er zijn rechtzaken gewonnen waardoor het toch is toegestaan.

Heb ik het zo goed samengevat?
Annelies Geplaatst: zaterdag 19 Mei 2012 13:20
Beste Claudia,

Volgens mij mag een bemiddelingsbureau niet bemiddelen voor werk in een andere thuiszorginstelling, die AWBZ-zorg in natura mag leveren.
Indien een zzp'er aan dat bemiddelingsbureau dan een VAR-WUO afgeeft, loopt hij of zij een financieel risico op naheffingen van de belastingdienst.

De rechtszaken, die zijn behandeld, zijn volgens mij, o.a. door een thuiszorginstelling gestart, die zelf een officiële toelating heeft voor AWBZ-zorg in natura. Deze organisatie ( Privazorg ) heeft , voor zover ik weet, geen zorgverleners in dienst, maar levert ( goede ) thuiszorg, via zzp'ers in de zorg.
Dit mocht wel volgens de rechter. Dit betreft geen bemiddeling.
Na deze rechtszaken heeft de belastingdienst een rectificatie op zijn website gezet. Zie link hierboven.

Maar ik begrijp dat de meningen hierover uit een lopen, misschien goed om jezelf hierin nog eens te verdiepen.

m.v.g., Annelies Blekman
Thuisverpleegkundige te Nieuwegein
Pim Geplaatst: zaterdag 19 Mei 2012 22:29
Beste Claudia,

Het is ook voor een bemiddelingsbureau onmogelijk om contracteerruimte te verkrijgen bij een zorgkantoor. De eisen zijn dermate ingewikkeld en toegespitst op het leveren van continuïteit, het zelf leveren van de zorg en kwaliteit dat het niet mogelijk is dat als bemiddelaar aan te bieden.
Privazorg is wat dat betreft een andere constructie.

Het is bij het aannemen van werk als onder aannemer erg belangrijk zeer goed te letten op het structureel bijna allergisch vermijden van alle woorden die ook maar enigszins wijzen op loondienst. Ook is het erg belangrijk naast deze constructie voldoende andere klanten te hebben. De belastinginspecteur kan dit namelijk vrij eenvoudig als loondienst zien als u slechts een onderaannemerschap heeft. Aan te raden is maximaal 50% van uw totaal omzet te behalen uit onderaannemerschap bij 1 partij. Meer is risicovol wat betreft de belastingdienst en eventuele boetes en navorderingen.

Ook is het belangrijk om zelf te factureren naar de organisatie. Zij declareren door naar het zorgkantoor. Uitbesteden van facturatie maakt uw verhaal in deze alleen maar veel ingewikkelder uit te leggen.

Ook verdacht op zijn dat u geen protocollen van de instelling verplicht bent om op te volgen. Dan is het namelijk een gezagsverhouding en daarmee leunt het erg dicht aan tegen loondienst. U kunt wel werkafspraken maken.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: zondag 20 Mei 2012 15:47
Wat is het toch een ingewikkeld wereldje.
Aan de ene kant wil ik voorzichtig zijn want er zijn risico's en waarschuwingen om via een bemiddelingsbureau bij AWBZ patiënten te werken, aan de andere kant zijn er heel veel bemiddelingsbureaus (en dan dus ook zzp-ers) die wel op deze manier werken.
En al de bureaus geven aan alles wat ze doen toegestaan is.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.