1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Overstappen van ZIN naar PGB

Auteur Bericht
L.C. Geplaatst: zondag 27 Mei 2012 12:53
Beste mensen,

Wie kan mij wegwijs maken op het volgende gebied. Is het nog mogelijk over te stappen van ZIN naar PGB. Zo ja waar kan ik de aanvraagformulier vinden?
Geplaatst: zondag 27 Mei 2012 21:31
Dat kan alleen als U een zorgzwaartepakket heeft.
In dat geval moet U contact opnemen met het zorgkantoor.
Als U een CIZ indicatie heeft in klassen, zult U de besluitvorming over de herinvoering van het PGB moeten afwachten als gevolg van het lenteakkoord.
Geplaatst: zaterdag 14 Juli 2012 14:49
Ik ga ook overstappen van zin naar PGB. Mijn dochter van 18 heeft een zorgzwaarte pakket VG 4.

Kan iemand mij vertellen wat voor informatie ik nog meer dien te verstrekken aan het zorgkantoor nadat ik de aanvraag van de omzetting heb gedaan?

Ik heb ook bewind aangevraagd. Hoe lang duurt het voordat de beslissing komt? Ik wacht namelijk al 2 maanden op antwoord. Ik heb wel een bevestiging gehad dat mijn aanvraag in behandeling is.

Ook heb ik mijn werk opgezegd om fulltime voor mijn dochter te zorgen. Kan ik als bewindvoerder van mijn dochter dan ook loon uit de pgb ontvangen?

Kan iemand die hetzelfde heeft gedaan mij informeren? Bij voorbaat dank.
Geplaatst: maandag 16 Juli 2012 14:44
"Kan iemand mij vertellen wat voor informatie ik nog meer dien te verstrekken aan het zorgkantoor nadat ik de aanvraag van de omzetting heb gedaan?"
U dient een aparte bankrekening te openen op naam van Uw dochter, waarop het PGB gestort moet worden. Vanaf die rekening doet U de betalingen, ook aan Uzelf.
Verder raad ik U aan de brochure PGB in 8 stappen goed te bestuderen.
Als de OBS rond is, moet U dat ook aan het zorgkantoor en evt. de SVB melden.

"Ik heb ook bewind aangevraagd. Hoe lang duurt het voordat de beslissing komt? Ik wacht namelijk al 2 maanden op antwoord. Ik heb wel een bevestiging gehad dat mijn aanvraag in behandeling is."
Ik raad U aan de griffie van de kantonrechter te bellen en te vragen hoe het met uw aanvraag staat. Overweeg ook het mentorschap aan te vragen.

Ook heb ik mijn werk opgezegd om fulltime voor mijn dochter te zorgen. Kan ik als bewindvoerder van mijn dochter dan ook loon uit de pgb ontvangen?
Ja dat kan.
U neemt evenwel een groot risico door (al) Uw werk op te zeggen. PGB uitbetalen aan "mantelzorgers" is omstreden. Het zou zo maar wegens bezuinigingen kunnen worden geschrapt.
Als ouder heeft U dan geen enkel recht op WW of ziekengeld.
Geplaatst: dinsdag 17 Juli 2012 15:14
Dank u voor uw antwoord.

U stelt dat ik kan overwegen om het mentorschap aan te vragen. Kunt u dit toelichten? Is alleen bewindvoerder zijn niet voldoende?
Ik heb trouwens met het kantongerecht gebeld en men kon mij niet zeggen wanneer het rond is pffff.

Ik besef inderdaad dat het een risico is, dat van mijn werk, maar ik ben van plan om weer part time te gaan werken in de toekomst. Het eerste jaar zorg ik wel fulltime voor mijn dochter.

Ik zal de 8 stappen doornemen. Hartelijk dank
Geplaatst: dinsdag 17 Juli 2012 16:54
"Is alleen bewindvoerder zijn niet voldoende? "

Dat hangt af van de verstandelijke capaciteiten van Uw dochter.
Als mentor gaat U ook over de persoon van Uw dochter. Bij een OBS alleen over het geld.
In de praktijk worden ouders wel als mentor bejegend.
Bij een aanvraag OBS kan de rechter een aanvraag mentorschap tegelijk meenemen.

Voor info kunt U bij de site: www.mentorschap.nl te rade gaan.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.