1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB verpleging. Wat veranderd er voor mij

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 31 Mei 2012 21:47
hallo

ik heb een kind die diabetes type 1 heeft. Hij heeft op verschillende tijden van de dag zorg nodig. Ik als moeder neem deze zorg volledig op mij en ben hiervoor ook gestopt met werken omdat ik niet anders kon. Ik kon niemand inhuren juist omdat hij op verschillende tijden zorg nodig heeft.
Nu ontvang ik een PGB en vraag me af wat er voor mij gaat veranderen in 2013. Wordt dit helemaal stopgezet?
Hij laat niemand anders aan zijn lichaam zitten en heeft zijn diabetes ook nog niet geaccepteerd. Het is dus een moeilijke situatie.
Pim Geplaatst: zaterdag 02 Juni 2012 14:56
Beste moeder van,

Er verandert in 2013 helemaal niet veel voor u. Het is op dit moment uiterst onzeker of sowieso de termijn van overgang gehaald gaat worden van het overzetten van AWBZ PGB naar de WMO vanwege de regering die is gevallen. Algemeen word er al van uit gegaan dat er een jaar uitstel gaat komen. Dat is echter niet zeker.

Daarnaast zou u dan in uw eigen woonplaats te maken krijgen met de WMO welke voor u mogelijk ook eenzelfde PGB zal voorzien. Dat is echter nog niet te zeggen omdat lang niet alle gemeenten duidelijkheid hebben over welke varianten zij gaan kiezen.

Het is dus voorlopig in 2013 dat u gewoon uw PGB houdt. Als u in 2013 een herindicatie moet doen dan pas komt u misschien in aanmerking voor de overgang naar de WMO, mits deze dan al inderdaad actief is. Alles wijst er nu op dat dit nog niet het geval is.
In het geval dat het wel doorgaat dan kunt u in overleg met de WMO consulent er misschien voor kiezen om een budget te krijgen zoals u gewend was, maar dient u de verantwoording te doen richting de WMO in plaats van zorgkantoor voor de begeleiding.

Voor het gedeelte verzorging en verpleging gaat dit over naar de zorgverzekeraars. Het is nog niet duidelijk hoe zij dit in gaan vullen maar mijn eigen verwachting is dat ze nog even gebruik blijven maken van de zorgkantoren en zodoende krijgt u daarvan ook een budget of op een rekening van het zorgkantoor waarbij u kunt aangeven wie er moet worden uitbetaald voor hoeveel, of u krijgt het net als nu op uw eigen rekening en kan dit betalen zoals u gewend was, met verantwoording van dit deel van het budget naar uw zorgverzekeraar.

Maar het is, zoals gezegd, nog veel onduidelijk. Daarnaast zijn er door het lente akkoord (of hoe het mag heten) nog een aantal maatregelen gewijzigd waardoor de duidelijkheid nog ietsje minder groot is.

Het blijft dus nog even afwachten. Hou het nieuws in de gaten van bijvoorbeeld Per Saldo en laat u hierover informeren. De stress die het oplevert om u zich er nu al druk over te gaan maken is echt verloren moeite. Geniet dus liever van het mooie weer. Er is zeer zeker weten ruim op tijd duidelijk hoe het allemaal in elkaar gaat steken.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.