Diagnose en seksuele behoeftes
Auteur | Bericht |
---|---|
Linda |
Geplaatst: dinsdag 12 Juni 2012 09:37
Misschien voor sommige op dit forum een schokkend onderwerp, maar wel een onderwerp van alle dag. Mensen met een diagnose lopen vaak tegen het probleem aan waar ze heen kunnen met het seksuele gevoelens. Ze hebben meestal een uitkering die het weer niet mogelijk maakt een beroep te doen via de reguliere weg. Ook in het maken van sociale contacten loopt het vaak fout waardoor een relatie er in de meeste gevallen niet inzit. Maar was er vroeger geen manier via de sociale dienst om hiervoor een vergoeding te krijgen, weet iemand of dit nog steeds zo is en waar je dan precies moet zijn? Deze vraag stel ik hier, omdat ik er nu al twee keer mee te maken heb gehad en dat ik juist blij ben dat de client deze vraagstelling bij mij neerlegd, we weten allemaal de verhalen en die kunnen vaak op deze manier voorkomen worden. Groet Linda. |
Matthijs |
Geplaatst: woensdag 13 Juni 2012 12:20
Dag Linda, Ik weet dat MEE aandacht besteed aan het onderwerp autisme en seksualiteit. Het is inderdaad een lastig onderwerp. Het verschilt ook nogal van persoon tot persoon, want er zijn ook genoeg mensen met autisme die wel gewoon een leuke relatie aangaan. Voor de mensen die dat niet lukt ken ik geen oplossing. En als professional moet je ook nog eens uiterst voorzichtig zijn om niet je vingers te branden aan dit onderwerp. Dat maakt het extra lastig. Maar misschien leuk om hier wat verhalen te zien van mensen die wel succesvol hebben gehandeld op dit vlak! Mijn enige ervaring was met een jongen die aan het begin van de puberteit duidelijk nieuwsgierig begon te worden. Dat heb ik toen bespreekbaar gemaakt en we hebben in de bibliotheek een boekje opgezocht dat hij uitgebreid heeft gelezen. Verder heeft hij mij enkele vragen kunnen stellen. Dat kon alleen door het onderwerp voor hem zo laagdrempelig mogelijk te maken, het uit de taboesfeer te halen dus. Maar ik werk alleen met jongeren. Ik kan me voorstellen dat volwassen cliënten andere problemen hebben met seksualiteit. Daar is voorlichting geen oplossing meer. Of prostitutie wel een oplossing is betwijfel ik. Naast de ethische kant van het verhaal denk ik ook dat een bezoek aan/van een prostituee vooral behoefte aan meer kweekt. Maar ik weet zo ook geen alternatief... Een relatiebureau voor mensen met autisme?? |
Pim |
Geplaatst: woensdag 13 Juni 2012 19:19
Beste Linda, Het onderwerp staat in de langdurige zorg soms al op de agenda, maar vaak laten mensen bij een instelling hun seksualiteit buiten de poort achter, zo lijkt het. Mensen die zelfstandig wonen kunnen er inderdaad ook vaak flink behoefte aan hebben maar slechts heel beperkt mogelijkheden kennen om hier goed mee om te gaan. De angst van Matthijs dat het libido verhogend werkt om professionele dienstverleners op dit vlak in te zetten word soms ook gebruikt als een prima dooddoener om er helemaal geen aandacht aan te hoeven besteden. Het is dan vooral de angst van de hulpverlener in mijn ogen. Financiële middelen kunnen uiteraard behoorlijk in de weg staan om de behoefte in te vullen. Creativiteit is dan belangrijk om toch in zekere zin tegemoet te kunnen komen aan de behoeftes. Er zijn wel degelijk organisaties welke zich uitdrukkelijk richten op het verzorgen in behoeftes van mensen met sociale, psychiatrische en/ of lichamelijke handicaps. Bij deze mensen bestaan vaak toch wel behoorlijke behoeftes op dit gebied. Dat is niet anders dan mensen die geen handicap hebben, alleen kunnen mensen met een handicap dit veel moeilijker zelf een invulling geven. Het is daarom belangrijk om als professional in dit onderwerp jezelf te verdiepen en je eigen schaamtes te confronteren. Die hebben we allemaal, vaak diep weggestopt want je bent professional en je bent zo stoer/ goed invoelend/ jouw cliënt heeft die behoeftes niet/ weet ik veel welke reden nog meer. Je zal dus vooral zelf open moeten gaan staan voor signalen van cliënten. Allemaal geven ze die af, alleen op verschillende tijden en manieren. Dan ook nog durven om dit bespreekbaar te maken (en dat kun je echt leren!) Sommige willen alleen informatie, anderen zijn zo opgeladen dat ze iedereen zouden willen aanvliegen en kunnen er geen kant mee op. En uiteraard een heel spectrum er tussenin. Belangrijk is wel dat je als professional echt zeker bent van dat je zelf helemaal klaar bent om dit bespreekbaar te maken. Want het is best confronterend en komt heel dichtbij. Maak het dan bespreekbaar. Als het jongeren zijn kan het soms verstandig zijn om de ouders er bij te betrekken, maar soms ook absoluut niet (er zijn situaties waarin er zaken zijn voorgevallen die pijnlijk zijn, dus wees bewust hiervan en sta open voor signalen in deze richting). Het is een heel precair onderwerp en daarbij dus ook erg uitdagend. Voel je er vooral niet beladen onder, er zijn voor hulpverleners gelukkig ook hulplijnen. Bespreekbaar maken helpt vaak al een hele druk van de ketel af te halen. Er zijn duizenden boekjes over dit onderwerp welke soms zeer visueel en soms meer beschrijvend zijn. Ook zijn er apps met de anatomie van het menselijk lichaam ter download voor op de mobiele telefoon. Goede informatie over seksualiteit zonder enige schroom Stichting Sense: http://www.sense.info Rutgerstichting: http://www.rutgerswpf.nl Stichting Handicap en Seksualiteit De Schildpad : http://deschildpad.nl Seksuele dienstverlening Flekszorg: http://www.flekszorg.nl Stichting SAR http://www.stichtingsar.nl Let op: de genoemde sites zijn door mij genoemd als voorbeelden. Er zijn er nog meer. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Heleen |
Geplaatst: donderdag 14 Juni 2012 14:41
Pim heeft veel informatie verstrekt en dat is prima. De vraag was echter of voor deze diensten een vergoeding mogelijk is. Volgens mij niet en dat mag zo blijven. Ongeacht of iemand gehandicapt is of niet moeten we allemaal een keuze maken waar we ons geld aan uit willen geven. Ik vind het niet goed als mijn zorgpremie of gemeenschapsgeld(een goeie in dit verband) aan sexuele diensten wordt besteed. :D |
Zorgbureau Aanbieder BV |
Geplaatst: donderdag 14 Juni 2012 17:57
Er zijn , zeer beperkte, mogelijkheden om vergoedingen te krijgen . Weet dit uit eigen ervaring van een client . Deze kreeg 1 x per maand een vergoeding voor het ontvangen van een "juffrouw van de SAR". Had hiervoor een doorverwijzing van zijn psychiater nodig en dit werd , grotendeels, door de gemeent vergoed. is dan zoiets als sex op indicatie!! |
Linda |
Geplaatst: donderdag 14 Juni 2012 22:36
Zo zo een boeiend onderwerp aangesneden dus begrijp ik ;-) Zelf ben ik gelukkig niet zo verlegen om dit onderwerp te ontwijken, daarom mijn vraag ook op het forum. En ik denk inderdaad dat het neer moet gaan komen op een indicatie via de behandelaar van de client. Misschien kan het via begeleiding groep :lol: Nee ik ga eens even de behandelaar contacten van mijn client en vragen of die indicatie afgegeven kan worden en welke stappen genomen moeten worden. Thx iedereen voor de antwoorden. Groetjes Linda ps ik laat jullie weten of het gelukt is |
Marcel |
Geplaatst: vrijdag 22 Juni 2012 13:03
Ik weet dat de gemeentes WMO of sociale dienst een vergoeding dient te verstrekken tot het inhuren van een persoon die, die diensten verleent. Het moet een goed maatschappelijk onderbouwde aanvraag zijn, door maatschappelijk werk of psychiatrisch.. Er is zelf een rechtelijke uitspraak door de Hogen Raad een uitspraak geweest, die cliënten die zelf niet instaat zijn om seksueel aan hun trekken te komen. Dat zij indien zij dit niet zelf kunnen bekostigen recht hebben op een tegemoetkoming in de kosten. Deze dient door de gemeente te worden vergoed. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk