1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB houders

Auteur Bericht
Jeanne Geplaatst: vrijdag 22 Juni 2012 21:05
mag een PGB houder zich zelf uit betalen voor zorg?
Star Counseling Geplaatst: vrijdag 22 Juni 2012 22:13
Nee. Want als de PGB houder het zelf kan had hij geen zorg nodig.
Anders ligt het als een ouder zichzelf uitbetaald vanuit het PGB van zijn kind, dan is namelijk het kind de PGB houder.
Jeanne Geplaatst: vrijdag 22 Juni 2012 22:34
dat klopt de kinderen krijgen de pgb 3 kinder moeder betaald zich zelf 1500 euro uit. kan dit
Gast Geplaatst: vrijdag 22 Juni 2012 22:39
Als moeder daarvoor de benodigde zorg aan haar kinderen geeft in plaats van dat uit te besteden aan een externe zorgverlener, ja dan kan dat. Er zijn meer ouders die dat doen en daarvoor bijv. hun baan hebben opgegeven! Het geeft namelijk voor de kinderen meer zekerheid en continuiteit en minder wisselingen in de zorg, waardoor er rust en regelmaat ontstaat en dat is soms het allerbelangrijkst!
Er 'klinkt' en beetje in jouw vragen door dat je dit afkeurt? Of vergis ik mij?
Angelique Geplaatst: donderdag 28 Juni 2012 15:36
Ook ik heb soms `moeite` met het betaling-systeem die sommige ge-machtige er op na houden. Meestal zijn dit de ouders van een hulp-behoefend kind. Waar ik moeite mee heb is dat de normale dingen ook betaald moeten worden. Gezamenlijk eten, helpen met douchen (klein kind) enz. Ik heb voorbeelden genoeg waar ik mijn vraagtekens achter zet.

Natuurlijk is het een goed recht om zich-zelf een salaris uit te betalen als men minder/niet werkt om de butget-houder te kunnen verzorgen/ondersteunen.

Wat ik echter niet begrijp is dat sommige ouders niet de nood-zakelijke hulp in huren, omdat ze anders zelf financieel in de knoop komen.

Toch een klein voorbeeldje, ik werk bij een 1-ouder-gezin, 2 kids met butget, moeder betaald zich zelf ruim, maar voor beidde kinderen is er te weinig butget om passende hulp in te huren. (!?) Deze moeder klaagt steen en been, vooral over de kinderen (10 en 13, pdd) schreeuwt en scheldt er op los (tegen de kinderen) maar is wel erg blij dat ze alles kan kopen door haar ruime inkomen.
Mijn inziens is dat als ze behoorlijke hulp in koopt voor haar kinderen, ze niet meer hoeft te klagen en schelden, en houdt ze eindelijk eens wat ruimte over in de (schoenen)kast. Het 1 heeft gevolgen voor het andere.
Aangezien ik daar ben voor het huishouden, meng ik mij bij voorkeur niet in deze zaken, maar ik maak het van dichtbij mee, en denk er het mijne over. Ik heb wel voorzichtig getracht het te sprake te brengen, maar haar spirituele adviseuse heeft al gewaarschuwd voor bemoei-zuchtige types.

Kortom, volgens mijn bescheiden mening kan er behoorlijk wat bespaard worden op het PGB als er goede richt-lijnen en controles zijn/komen.
Linda Geplaatst: vrijdag 29 Juni 2012 09:50
Zelf zie ik het ook heel vaak dat het budget op de verkeerde manier wordt uitgegeven. Gebruikelijke zorg, zoals je kind helpen met het huiswerk is normaal daar kregen mijn ouders vroeger ook niet voor betaald.

Drie jaar geleden woonde ik samen en mijn toenmalige partner heeft een dochter met PDDNOS. Er was veel problematiek waar ik niet zelf op wilde gaan begeleiden die twee zaken wilde ik scheiden.
Ik heb toen om een ophoging van het pgb gevraagd en dat is gelukt, ik was op zoek naar een begeleider van buitenaf voor haar. Echter mijn toenmalige partner had andere plannen. DIe zag het wel zitten als ik de facturen ging schrijven en er een scooter werd gekocht voor zijn dochter.
Hierin ben ik vanzelfsprekend niet meegegaan, het geeft echter wel aan hoe veel mensen over het pgb denken.

Laatst zag ik hier een advertentie over iemand die iemand zoekt voor het begeleiden van een verbouwing thuis. Het aansturen van de werklui.....nou dan vraag ik je echt waar mensen mee bezig zijn hoor.
En vind ik ook dat er een veel betere controle moet zijn, voor welke zorg er wordt geboden en door wie. Dat er goed gekeken moet worden met wat gebruikelijke zorg is en wat niet.
Geplaatst: vrijdag 29 Juni 2012 22:19
Ik ben het er helemaal mee eens dat er gecontroleerd moet worden op de pgb's met uitbetaling aan een familielid. Wij hebben zelf een autistische zoontje die het niet red op de scholen om dat ze niet weten hoe met hem om te gaan hij kan niet in een groep functioneren en krijgt te veel prikkels. Hij heeft een definitieve leerplicht ontheffing en ik geef hem al 2 schooljaren zelf thuis elke dag les, tijdens de normale uren en dit gaat helemaal super. helaas gaat het met een andere juf niet goed. Ik word voor 10u per week voor een klein bedarg uit het pgb betaald.
Ook ik denk dat er veel misbruik van wordt gemaakt. Maar hoe valt dit te controleren.
Linda Geplaatst: zaterdag 30 Juni 2012 09:50
Ik denk dat dit niet te controleren is, mensen zorgen gewoon dat er facturen of werkbriefjes zijn en huppakke het is gedekt.

Alleeen door de agenda van de zorgverlener te controleren met de facturen is het te controleren, maar ja dat is zo onwijs veel werk dat is geen doen.
Star Counseling Geplaatst: zaterdag 30 Juni 2012 13:02
Ik betaal mijzelf ook uit voor het begeleiden van mijn zoon. Daarnaast geef ik begeleiding aan andere cliënten. Ik ben daar ook voor opgeleid, heb de juiste diploma's, school mij regelmatig bij en voldoe ook aan alle eisen van de beroepsorganisaties waar ik bij aangesloten ben.
Voor mijn zoon houd ik net als voor mijn andere cliënten gewoon netjes een urenstaat bij en factureer ik ook vanuit mijn bedrijf. Ik heb al van meedere mensen te horen gekregen dat ze dit belachelijk vinden, maar ik doe mijn zoon niets tekort en doe ook niets wat niet mag. Ik hanteer hetzelfde (in verhouding tot collega's lage!) uurtarief bij mijn zoon als bij mijn andere cliënten. Mijn zoon heeft heel erg veel begeleiding nodig, kan door zijn extreme prikkelgevoeligheid bijv. niet met de taxi naar school. Ik rij 500 km per week om hem dagelijks van en naar school te brengen, help hem bij zijn persoonlijke verzorging etc. Daarnaast heb ik nog twee andere begeleiders ingehuurd voor hem en gaat hij naar de logeeropvang. Als de andere begeleiders hem opvangen/begeleiden kan ik werken, als zij er niet zijn (1 komt 3x per week, de andere 1x per 14 dagen, maar dan wel 5 uur) kan ik niet werken, zonder uitbetaling uit zijn PGB, zou mijn bedrijfje niet kunnen bestaan en zou ik dus in de bijstand belanden. (ik ben alleenstaande moeder, er is geen vader in beeld) De uren die ik mijzelf uitbetaal vanuit het PGB van mijn zoon staan werkelijk in geen verhouding tot de begeleiding en zorg die ik hem geef, ik betaal mijzelf minimaal uit om in elk geval mijn inkomstenderving (wegens niet kunnen werken, omdat ik er voor mijn zoon moet zijn) te compenseren. De rest van zijn PGB gaat naar de andere zorgverleners.
Ik ken eigenlijk persoonlijk niemand die misbruik maakt van het PGB of zichzelf exorbitant hoog uitbetaalt voor de zorg van zijn/haar eigen kind en ik ken door mijn werk toch echt heel erg veel PGB-houders/ouders van PGB-houders. Ik heb zelf het gevoel dat er een negatief beeld is ontstaan door alle nadruk die er gelegd wordt op fraude met PGB, waarbij ik dan wel even wil aantekenen dat die fraude grotendeels gepleegd wordt door louche PGB bureautjes en bijna niet door (ouders van) PGB houders! En die hardnekkige negatieve beeldvorming steekt mij enorm, omdat IK er ook op aangekeken word dat ik mijzelf voor een klein deel uit het PGB van mijn zoon uitbetaal, terwijl ik volledig te goeder trouw ben! HEt voordeel van zelf (deels) je kind begeleiden/verzorgen (en dat gaat altijd om bovengebruikelijke zorg, want met de gebruikelijke zorg is al rekening gehouden bij de indicatie en dat is er op voorhand al vanaf getrokken!!!!!) is dat je continuïteit kunt bieden die een professional niet kan bieden en dat het ook geen verstoring van je privacy oplevert of in elk geval minder. Mijn autistische zoon is gebaat bij zo min mogelijk zorgverleners in huis, nou ik kan écht niemand vinden die 7 dagen per week dagelijks hulp komt verlenen, dus als ik dat niet zou doen dan zouden we er dus zeker zo nog minstens 3 zorgeverleners bij nodig hebben, iets wat voor een kind dat ernstig prikkelgevoelig is NIET op te brengen is!
Johanna Geplaatst: zaterdag 07 Juli 2012 09:26
ik heb ruzie met een moeder gekregen, ook een alleenstaande moeder die behoorlijk wat PGB voor haar zoon kreeg met PDD-NOS, ze heeft ook een dochter waar ze geen PGB voor kreeg maar waar de hulp ook niet direct nodig voor is.
Ze weigerde mij een normaal tarief te betalen omdat ze dan niet voldoende geld zou hebben voor zichzelf en als je zag wat er allemaal in de kasten stond aan etensvoorraad waarvan meer dan de helft bedorven was.
deze vrouw is echt koopziek en heeft totaal geen overzicht in haar koopgedrag, financieën maar ook niet in haar huishouden, je kon haast nergens lopen of zitten overal lagen bergen en bergen wasgoed schoon en vies door elkaar, boeken, tijdschriften, kranten, ze kon het niet ordenen, ze wist niet wat ze moest wegdoen of niet weg moest doen etc.
Daarbij kwam ook nog dat ze hulp voor haar zoontje inkocht vanuit het PGB maar dat er vervolgens geen hulp geboden kan worden omdat ze gezellig wilde kletsen, als ik dan zei dat ik dat niet deed omdat ik voor haar zoon kwam werd ze boos.

Ik ben daar weggegaan ondanks dat hulp erg hard nodig is, meer nog voor moeder dan voor haar zoon, maar als iemand het PGB in eigen zak steekt en dan geen geld heeft voor de hulpverlening dan houdt het gewoon op.

ik heb daar ook iets over gezegd bij zowel BJZ als het zorgkantoor, maar die doen er niets aan, die blijven PGB geven ondanks dat ze weten dat het in dat gezin totaal fout loopt en er beter ZIN gegeven kan worden.

Dus hoewel ik het niet erg vind dat ouders zichzelf uitbetalen vanuit PGB vind ik dat er wel gekeken moet worden naar hoe het gaat, en als professionele hulpverlening dan klachten indient hierover omdat die ziet dat het dus helemaal fout gaat vind ik ook dat zowel BJZ als Zorgkantoor in moet grijpen en strenger moet handelen bij zo een gezin.
Geplaatst: maandag 09 Juli 2012 14:13
PGB is voor mensen en ouders, die regie kunnen en willen voeren.

In Uw voorbeeld wordt van het probleem de oplossing gemaakt.
Juist van Jeugdzorg zou je verwachten, dat zij dit toetsen. Er is namelijk sprake van Jeugdzorg als er sprake is van kindproblematiek, die samenhangt met ouderproblematiek/ouderlijk functioneren.
Jeugdzorg prevaleert vervolgens boven AWBZ zorg.

Bij de verstrekking van een PGB zou juist de regiefunctie moeten worden getoetst.
Hopelijk gebeurt dat bij de nieuwe PGB regeling wel.
M.i. behoort dit juist bij psychiatrische problematiek getoetst te worden.
Geplaatst: woensdag 18 Juli 2012 21:43
Beste Johanna Web.
Ik zit er over te denken om de voledige zorg voor onze zoon over te nemen.
Waarmoet ik allemaal rekening mee houden op financieel gebied wil mijn eigen baan opzeggen hij moet wel 7 dagen vezorgt worden hij krijg nu zorg in natura maar dat kan worden omgezet naar pgb hoe zit het met de pensioen voor mij en verzekering en wat gebeurt bv als iets zal gebeuren met mijn zoon heb je dan recht op ww en als je nu zal stoppen met werken en je krijg een salaris uit pgb bij welke instantie moet je dit melden .ik zal graag wat op weg geholpen willen worden aan informatie

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.