1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

BTW heffing door te klein PGB, wie kent dit?

Auteur Bericht
Nathalie Geplaatst: donderdag 12 Juli 2012 17:19
Dag,

Voor mensen met PGB heb ik natuurlijk een vrijstelling van BTW. Dat wil ook zeggen dat hulp zonder Pgb belast wordt.

Maar, ik heb een cliënt die waarschijnlijk minder uur pgb ontvangt dan dat zij hulpen heeft rondlopen.
Ik weet dat huishoudelijke zorg zonder Pgb op 6% btw zit, begeleiding zelfs 19%. Nu wil ik graag weten of dit voor mij gevolgen heeft. Zij zal haar facturen moeten overleggen wanneer het zorgkantoor daarom vraagt, zodat men kan zien waaraan zij haar pgb besteedt.

Mocht het pgb kleiner zijn dan het totale aantal uren dat zij mensen heeft werken, krijgen de freelancers hier dan bericht van? Heeft dit nadelige gevolgen voor mij? Geeft het zorgkantoor dit door aan de belastingdienst?

Ik geef haar meestal 1 uur huishoudelijk per week en 3 uur begeleiding. Hoe kan een zorgkantoor bepalen welke freelancer dan de btw moet afdragen? Wat doen jullie als een cliënt zegt: "ach, als ik niet genoeg pgb krijg, betaal ik het wel uit mijn eigen zak" .

groeten, Nathalie van Nijnatten,

Bureau Nathalie Kop van Noord-Holland
Geplaatst: donderdag 12 Juli 2012 20:23
Dat van die BTW snap ik niet. Voor zover ik weet is zorg vrijgesteld van BTW. Ik heb het nog even nagezocht, en kan ook niets anders vinden dan dat:

"AWBZ-zorgdiensten en huishoudelijke verzorging, zoals bedoeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), zijn vrijgesteld van btw.

Koopt de klant meer zorg bij u in dan toegewezen? Dan is ook die zorg vrijgesteld, als die van dezelfde soort is en u die zorg verstrekt binnen de periode waarvoor de zorg is toegewezen."
Bron: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/gezondheidszorg/vrijstelling_voor_zorg_huishoudelijke_hulp_en_kraamzorg

Dus volgens mij heb je met BTW sowieso niets te maken in dit geval. En verder op je vraag: nee, het zorgkantoor brengt de zorgverleners niet op de hoogte. Verantwoording vindt achteraf plaats, dus het zorgkantoor is zélf niet eens op de hoogte van het overschreiden van het budget. En zolang de zorg betaald wordt, lijkt mij ook niet dat de budgethouder de zorgverlener inzicht hoeft te geven in hoe hoog het PGB is en of hij de geleverde zorg - al dan niet ten dele - uit eigen zak betaalt.
Nathalie Geplaatst: vrijdag 13 Juli 2012 07:54
Bedankt voor je snelle reactie, hier kan ik wat mee. Ik heb de link bekeken, zorg die groter is dan de indicatie is alsnog vrijgesteld. Nu heb ik alleen te maken met BTW wanneer de zorgvrager geen pgb heeft.

groeten, Nathalie
Geplaatst: vrijdag 13 Juli 2012 15:17
"binnen de periode waarvoor de zorg is toegewezen."

Dit kun je ook lezen als dat het indicatiebesluit doorslaggevend is.
Voor het indicatiebesluit is het niet relevant of het om ZIN of PGB gaat.
Mariella Geplaatst: dinsdag 24 Juli 2012 13:19
Beste Nathalie,

zelf heb ik met jouw vraag nog niet te maken gehad.
Maar het is mogelijk dat ik hier binnen korte tijd tegenaan ga lopen.

Wel vroeg ik me af hoe het zit met het volgende wat jij schrijft ´Ik weet dat huishoudelijke zorg zonder Pgb op 6% btw zit, begeleiding zelfs 19%.´
Hier weet ik zelf niets van. Voor alles wat buiten het PGB valt reken ik altijd 19 % BTW. Kun je mij uitleggen hoe dit zit?
Alvast bedankt!

Groetjes Mariëlla
Uitblinkers Geplaatst: vrijdag 27 Juli 2012 09:58
Volgens mij is de zorg die je levert sowieso vrijgesteld van BTW. Of het u uit pgb wordt betaald of niet. Het gaat er nietom wie betaalt; het gaat er om welke dienst je levert. Noodzakelijke diensten (zoals bijv 'voedsel' ) is bijv 6 %; dit geldt bijv voor restaurants of voedingsmiddelen in de winkels.
Als je zorg levert, lever je zorg. Dat is vrijgesteld van BTW. Ongeacht wie de rekening betaalt. Begleeiding is zorg. Coaching valt bijv daar niet onder; daarmoet wel weer BTW over betaald worden. Óók als het vergoed wordt door de zorgverzekeraar (coaching van pgb nmag sowieso niet).
Je kunt hierover ook bellen met debelastingdienst of de KvK.
Adriaan Geplaatst: donderdag 02 Augustus 2012 13:21
Alleen zorg die is geindiceerd is volgens mij vrijgesteld van BTW-heffing. Particuliere zorg is dus wel belast.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.