Bedienen voedingspomp, toedienen medicijnen.
Auteur | Bericht |
---|---|
Diana |
Geplaatst: zaterdag 28 Juli 2012 12:44
Ik heb een intakegesprek gehad voor de verzorging van een kind met een hersenbeschadiging. Bij de lichamelijke verzorging komt, het aansluiten en bedienen van de voedingspomp, toedienen van medicijnen via de sonde slang. Bij een aanval van epilepsie toedienen van rectale medicatie. Ik ben geen gediplomeerd verzorgende maar pedagoog met wel veel verzorgende ervaring. Ik ga deze opdracht afwijzen want ik vind de verantwoordelijkheid te groot, naast dat ik mij af vraag of ik wel bevoegd ben. Ik ben ZZper, dus ik denk dat geen enkele verzekering mij dekt. Daarnaast vond ik 20 euro incl reiskosten enz voor wat er werd gevraagd ook erg weinig, maar dat terzijde. Herkenbaar dit ? Wat zouden jullie doen ? |
Nelleke |
Geplaatst: zaterdag 28 Juli 2012 13:28
Je hebt gelijk, niet doen. Je kunt al die handelingen natuurlijk aanleren, dat hebben de ouders en soms meer familieleden tenslotte ook geleerd. Maar wat moet je doen als er iets fout gaat of anders dan anders? Als het kind braakt, hoest, buiten bewustzijn raakt, noem maar op. Je bent niet opgeleid om te weten hoe te handelen bij calamiteiten. Bekwaamheid schuilt daar vooral in! Je bent niet bekwaam en daarmee niet niet bevoegd. En bij fouten val je dan wel niet onder de tuchtrechter, maar zeker wel onder het strafrecht, en dan zijn er weinig excuses te verzinnen. Goede beslissing genomen dus! |
Diana |
Geplaatst: zaterdag 28 Juli 2012 13:44
Hoi Nelleke, Dank je voor je reactie. Dat was ook mijn overweging. Ik dacht, ik ben helemaal alleen met dat kind en deze bleek tot voor twee maanden elke week minstens een grote aanval te hebben gehad, al ging het nu beter. Als ik het van te voren had geweten was ik niet eens op gesprek gegaan. Ik ben EN niet bevoegd EN niet bekwaam en ik heb als ZZper ook geen instelling achter mij staan waar ik met een arts kan overleggen en die zonodig de verantwoordelijke beslissingen neemt. Het kind verzorgen, de ADL was geen probleem voor mij geweest. Ik vraag mij af of er meer, niet" bevoegd" en "bekwame" zzpers zijn die zulke klussen aangeboden krijgen en hoe maken jullie die afwegingen ? |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk