1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

freelance of 3 dagen regeling ?

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 29 Augustus 2012 17:08
ik kom er zelf nog niet uit wat het beste is,als freelance of via de 3 dag regeling.
bij de 3 dag regeling zag ik ergens staan dat ik dan letterlijk moet doen wat zorgvrager zegt.als freelance behoud je die vrijheid.nou klinkt het waarschijnlijk strenger dan in praktijk is,of juist niet? want ik ben gewent eigenlijk altijd rekening te houden met de zorgvrager.heeft iemand tip of ervaring wat nou het beste zou zijn voor mij als ervaren verzorgende in zorginstelling die wat wil "snuffelen" naast die baan bij pgb zorgvrager zorg te bieden?
Geplaatst: donderdag 30 Augustus 2012 10:59
"bij de 3 dag regeling zag ik ergens staan dat ik dan letterlijk moet doen wat zorgvrager zegt.als freelance behoud je die vrijheid"

De werkzaamheden bestaan uit die werkzaamheden, die je met de opdrachtgever afspreekt. In die zin is er geen verschil.
Bij de drie dagen regeling is de opdrachtgever ook werkgever en is daarmee verantwoordelijk voor de arbeidsomstandigheden volgens de ARBO wetten en dus verantwoordelijk voor het veilig kunnen uitvoeren van de werkzaamheden.
Tegenover het recht op goede werkomstandigheden staat de plicht om opdrachten uit te voeren binnen het afgesproken contract.

Bijv. werk je als freelancer dan ben je er zelf verantwoordelijk voor, dat iemand goed wordt getild, bij werknemerschap is de werkgever verplicht te zorgen, dat dit kan.
In het eerste geval kan het goed zijn, dat je zelf een tillift moet meenemen en/of dat je je er zelf van overtuigt, dat je met de aanwezige spullen aan het werk kunt.
Zo niet dan is de schade voor jou. Als werknemer is de schade voor de werkgever.
Het maakt voor je uurtarief dus uit wat je zelf moet meenemen.

Dit is juridisch gezien dus een groot verschil.
In de praktijk kan er alleen goede zorg bestaan als de verstandhouding tussen opdrachtgever en nemer goed is.
Als dit niet het geval is: Stoppen, want dan wordt niemand blij.

Als opdrachtnemer is het dan ook belangrijk om je vooraf af te vragen of de opdrachtgever/werkgever wel in staat is regie te voeren. Zo niet dan kun je er beter helemaal niet aan beginnen.
Dit klemt des te meer, daar bij veel AWBZ-indicaties het problemen hebben met het voeren van regie een kernprobleem is.
Bij PGB wordt de opdrachtgever voorondersteld zelf de regie te voeren, ook over de werknemer.
Natasha Geplaatst: zondag 09 September 2012 13:21
Ik heb nog twee belangrijke aanvullingen op het verhaal van gwegkamp. Bij de 3 dagenregeling krijg je 6 weken loon doorbetaald bij ziekte, als freelancer niet. Daarnaast moet je als freelancer een VAR-verklaring hebben. Dat is een verklaring die je opvraagt bij de belastingdienst, hij kost niets. Echter, hierin moet je verklaren dat het waarschijnlijk is dat je in een kalenderjaar minimaal 3 opdrachtgevers hebt. Bij de drie-dagenregeling gaat dit niet op, dat kun je prima doen als je slechts één of twee mensen verzorgt/verpleegt/begeleidt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.