pgb erbij en dan geen ww?
Auteur | Bericht |
---|---|
Judie |
Geplaatst: woensdag 03 Oktober 2012 15:48
Hoi, Ik werk via opting in 1 dag in de week bij een pgb gezin, daarnaast heb ik bij een werkgever een 0-urencontract als invalkracht. Nu is me gevraagd om nog ergens via pgb te gaan werken, maar ik weet nu niet wat verschil is tussen werken via opting in of londienst. Ik ontvang in eerste gezin loon volgens awbz norm. Heb ik nu als ik via pgb werk recht op ww uitkering indien opdracht zou stoppen? Ik weet dat ik bij werkgever met 0-urencontract ww krijg over de uren die ik afgelopen periode (35 jaar) dat ik daar gewerkt heb. J.H. |
Pim |
Geplaatst: woensdag 03 Oktober 2012 17:53
Geachte mevrouw Hermens, Beste Judie, Het opting in systeem is bedoeld om mensen die in loondienst werken bij particulieren eenvoudig de sociale lasten te laten betalen. De werkgever zorgt hier dan voor middels de Sociale Verzekerings Bank welke dit netjes uitvoert. U werkt echter als u minder dan 4 dagen per week (maximaal 8 uur per dag) bij dezelfde persoon werkt via de zogeheten Regeling Dienstverlening aan Huis. Deze regeling maakt het eenvoudig voor particulieren om onder andere voor zorg mensen in dienst te nemen. Er zijn echter wel speciale voorwaarden aan verbonden. Zoek deze regeling op, lees de voorwaarden en informatie hierover goed door. U zult er onder andere in lezen dat u NIET verzekerd bent voor de WW noch arbeidsongeschiktheid. Dit zult u zelf moeten regelen als u dat wilt en kan u bijvoorbeeld doen via de UWV (let zeer goed op de voorwaarden!). U kunt alleen voor de eerste zes weken dat u ziek bent eisen dat u doorbetaald word en voor de uren die u op vakantie gaat als uw uurloon is afgesproken zonder vakantiegeld en dagen. Anders is dit reeds verrekend. Overigens zijn de 'normen van de AWBZ' zoals u deze noemt helemaal niet bedoeld als richtlijn voor loon. Het zijn normbedragen voor waarmee zorg kan worden ingekocht. Uurloon is doorgaans fors lager vanwege dat er nauwelijks risico's voor de werknemer aan zitten. Uw opdrachtgever zal zichzelf fors in de vingers snijden als deze dit hoge uurloon vergoed. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Judie |
Geplaatst: woensdag 03 Oktober 2012 20:13
Met dank voor reactie. Ik dacht al dat het zo zat. . |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk