Privacy over de zorgkosten
Auteur | Bericht |
---|---|
Marcel |
Geplaatst: donderdag 25 Oktober 2012 15:16
Als budget houder merk ik dat er steeds meer instanties inzicht mogen hebben in het bankgegevens van de besteding Budget houder. Het ergste is dat ze erg nog juridische recht op hebben op totalen inzicht van drie maanden mogen ze totalen bankafschriften inzien. Meestal moeten deze gegevens verstrekt worden als je kwijtschelding aanvraagt. Het is verbazen dat deze actie door de betreffende instantie meer aan administratieve kosten kost. Dan dit feitelijk zou moeten opbrengen. Doordat instanties alles bewaren voor een x aantal jaren, bestaat heel gemakkelijk de mogelijkheid deze gegeven ook voor diverse onderzoeken te gebruiken, zonder dat de gegevens verstrekker hiervan op de hoogte is. Ik als autist en erg wantrouwend grote broer waak over ons. Terwijl iedereen wel na kan tellen dat je geen fraude via de bank pleegt maar dit met de sok of onder het matras. Terwijl er instanties zijn die de administratie controleert zoals het zorg kantoor en CAK, tevens zijn deze gegevens nog een gekoppeld aan de belastingdienst. Maar als je een kwijtschelding aanvraagt wordt er tot 3 maanden inzichten gevraagd in de bankgegevens van de PGB. Ik ben tegen fraude, maar ook tegen dat iemand zie welke zorg ik inkoop en waarvoor. Voor mij voelt dit een schending inbreuk op de privacy terwijl ook nog deze onderzoeken meer aan administratieve kosten kost dan in werkelijkheid zouden moeten opleveren. Ik weet dat er veel mensen zijn die zeggen er word zoveel gefraudeerd dat is minder bij mensen met een uitkering dan bij mensen die belasting betalen frauderen meer, maar daar is iets minder onderzoek. Laten we wel zijn mensen hebben in de huidige financieel omstandigheden het erg moeilijk als uitkeringstrekker te frauderen omdat de computers al grootgedeelte met elkaar gekoppeld zijn. En frauderen is iets dat alleen via kasbetalingen mogelijk is. De volgende stap kan zijn dat men gaat vertellen waar je wel en geen geld aan uit mag geven. Wat de huidige PGB fraudeurs betreft, lopen die op dit moment met bosjes tegen de lamp, velen bureau's worden benaderd om te helpen. Hoor ik uit mijn omgeving. Je wordt altijd een keer gecontroleerd. Dus als je met de centen fraude pleeg is het een kwestie van tijd dat je tegen de lamp aanloopt. Ik plaats dit stukje om eens van jullie vernemen wat jullie privacy vinden. En laten we het zo stellen even omdraaien u moet bij de belastingdienst van drie maanden uw bankafschriften inleveren. Wat kan met dat soort gegevens gedaan worden het koop beleid en bestedingspatroon van iedereen in kaart worden gebracht. Wat met de huidige computer techniek al mogelijk is. Ik vind dit dezelfde kant opgaan als je verdacht word van een misdrijf. Waarom verstrekken veel budgethouders deze gegevens klakkeloos aan de instanties. Waarom verkwisten de instanties door al deze onderzoeken zoveel geld in het algemeen kost een onderzoek meer dan ze als kwijtschelding bedrag moeten uitkeren. Terwijl alle gemeentes computers gekoppeld zijn aan belasting kantoor waar alle banksaldo gegeven en uitgeven betreft PGB zijn hierop in te zien. Waarom moet iemand die op het minimum zit meer gegevens laten zien. Terwijl een belasting betaler heel gemakkelijk dingen kan verzwijgen. Denk hier maar eens even over na, stelt u zelf de vraag wil ik dat allemaal. Is het wel menswaardig of vind u het een schending op de privacy. Of ben u de gene die u gegevens met veel plezier prijs geeft? Hoewel PGB gelden geoormerkt zijn |
Geplaatst: maandag 29 Oktober 2012 13:23
"Maar als je een kwijtschelding aanvraagt wordt er tot 3 maanden inzichten gevraagd in de bankgegevens van de PGB." Volgens mij heeft dit niets te maken met kwijtschelding. Niet besteed PGB is een schuld aan het zorgkantoor, dus voor vermogen staat de PGB teller altijd op 0. Alleen het forfait zouden ze standaard als "vermogen/ inkomen" kunnen aanmerken. Als je daar puf in hebt, zou je dat kunnen weigeren en vervolgens bezwaar kunnen maken tegen een weigering op die grond. |
|
W |
Geplaatst: zaterdag 15 December 2012 17:21
Een pgb is voor een budgethouder geen inkomen en telt dus niet mee bij het vaststellen of u in aanmerking komt voor de kwijtschelding van de belastingen. Bij het aanvragen van de kwijtschelding van belasting wil men inzage in de bankgegevens. Als u namelijk teveel op de bank heeft staan of teveel inkomen heeft wordt de kwijtschelding afgewezen. Daarom vraagt men ook om afschriften van een paar maanden, zodat u niet gauw uw geld even van de bank haalt. Een pgb telt niet mee als inkomen en tellen ze dus niet mee in de beoordeling of u in aanmerking komt voor kwijtschelding. Maar ze moeten wel zien dat een bepaald bedrag dat op uw bankrekening gestort wordt een pgb is. Dan kunnen ze er rekening mee houden dat ze dat niet mee tellen als inkomsten. Dus inkomsten niet afplakken. Uw uitgaven gaan ze niets aan, die kunt u afplakken. Alles wat u koopt met uw pinpas, uw abonnementen en hoe u uw pgb geld besteed kunt u afplakken. Zo kunt u uw privacy houden over uw uitgaven die anderen niets aangaat. Op de bankrekeningen moeten ze dus wel kunnen zien wat uw inkomsten zijn en wat het totaalbedrag op de bankrekening is. Ze hoeven dus niet te weten waar u uw pgb aan besteed, ze moeten wel weten dat er een pgb bedrag gestort is. Waarschijnlijk moet u wel opgeven hoeveel u betaalt aan huur, zorgkosten etc. Dat kunt u dus niet afplakken. U heeft deze vraag al eerder gesteld op het forum. Als het voor u nog steeds onduidelijk is bel dan even naar de afdeling die de kwijtschelding regelt. Die kan ongetwijfeld bevestigen dat ze alleen willen zien waar het geld vandaan komt, maar dat ze niet hoeven te weten waar u uw pgb aan besteed. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk