1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

terug van klass3 naar klasse 2

Auteur Bericht
Dani Geplaatst: donderdag 01 November 2012 14:55
Kan dit zomaar? Mijn cliente heeft vanaf 2005 een indicatie klasse 3 op grond van psychische stoornis.
Nu hebben we uitbreiding van de uren aangevraagd omdat mw. achteruit gaat. Ze is 84 jaar en lijdt onder ernstige PTSS klachten.
Het CIZ heeft besloten de klasse 3 terug te draaien. Want behandeling is voorliggend. Als mw. meer behandeling had gehad dan zou ze minder begeleiding nodig hebben.
Dit terwijl mw behandeling heeft gehad en binnekort start met een EMDR, op advies van haar huisarts.
Volgens het CIZ is er te weinig medische informatie verstrekt bij de aanvraag, en nu wordt de aanvraag bekeken en benaderd als een nieuwe aanvraag, waarbij dus behandeling voorliggend is en klasse 2 de maximum indicatie is.
Sindsdien is mw totaal van streek, het is een grote trigger op gevoelens van alle dingen die zij in haar leven heeft meegemaakt.
We hebben een bezwaarschrift ingediend waarin we vragen om handhaving van klasse 3.
De les:
Geef zoveel mogelijk informatie van de klachten en reden als je een hernieuwde aanvraag doet. Huisbezoeken zijn er niet meer, waarin je je aanvraag kan toelichten. deze zijn wegbezuinigd.
Is er iets of iemand wat hierbij kan helpen, advies geven. Is er een lidmaatschap wat ondersteuning kan bieden bij dergelijke zaken? Zowel mijn cliente, als mij, raakt dit. Ook omdat dit mijn basisinkomsten zijn. Kan dit zomaar, PGB terugdraaien, daar komt het op neer. Mijn cliente had een indicatie voor klasse 3 tot 2015.
Pim Geplaatst: zaterdag 03 November 2012 16:59
Geachte mevrouw Van Oosterhout, beste Dani,

Het indicatieorgaan kan inderdaad een eerdere beslissing terugdraaien welke dan ook echt niet meer geldig is.
Bezwaar maken en juridische hulp kan mevrouw zeker krijgen als ze is aangesloten bij de belangenvereniging voor mensen met een PGB Per Saldo.
U kunt het beste zich tot hun wenden om dit goed uit te laten zoeken.

Het is niet zo dat als u denkt dat er meer uren nodig zijn dat dit ook daadwerkelijk gebeurd. Vanwege strengere eisen is er sowieso vaak beperktere mogelijkheden om uitbreiding aan te vragen, en moet dit inderdaad zeer goed onderbouwd worden.

Zover mijn informatie strekt zijn huisbezoeken van indicatiestellers vanaf 2011 wederom ingevoerd, maar voornamelijk op initiatief en beoordeling van de indicatiesteller en veelal steekproefsgewijs.

Als u van dit inkomen afhankelijk bent is het noodzakelijk goed te kijken of u niet aanvullend bij andere hulpvragers aan de slag kunt daar u duidelijk bemerkt dat de risico's best groot zijn van het hebben van slechts een klant.
U bent, als u in loondienst bent bij deze klant, automatisch werkzaam via de zogeheten Regeling Dienstverlening aan Huis en daarmee heeft u een aantal aanvullende voorwaarden, rechten en plichten. Doorbetaling bij minder uren is echter geen vaststaand recht in deze.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
Dani Geplaatst: donderdag 08 November 2012 12:37
Beste mensen, inmiddels is het zo dat- na uitgebreide medische navraag, en het inzetten van een behandeling- het bezwaarschrift is gehonoreerd. Klasse 3 blijft voorlopig gehandhaaft. Zo kan het lonen om te blijven vertrouwen en je in te zetten.Niet elk besluit is passend in een situatie.
Dani Geplaatst: donderdag 08 November 2012 12:40
Beste Pim.
Dank je wel voor deze informatie. Het is inmiddels opgelost.En Ik heb ondertussen nog 'n opdrachtgever. De risico's zijn inderdaad groot, zeker ook als ZZP-er met weinig opdrachtgevers. Met vriendelijke groet, Dani

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.