1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Hoe nou doorberekenen bij een afmelding (ZZP-er)?

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: dinsdag 20 November 2012 11:45
Hallo,
Ik ben sinds enkele maanden begonnen als ZZP-er ( eerst een paar jaar onder de 3 dagen regeling gewerkt).
Nu heb ik enkele gezinnen voor gemiddeld 8 tot 15 uur per week.
Ik ben nu aan het nadenken over het indekken van onvoorziene omstandigheden.
Bijvoorbeeld het, op korte termijn, afzeggen van werkdagen van 7 uur en dit dan bv gedurende 2 weken.
Dat zou inhouden dat ik enkele honderden euro's bruto mis in de maand.
Hoe denken jullie hierover, of hebben jullie dit ingedekt???

Ik denk aan de volgende mogelijkheden:
- vaste afspraak over betaling per maand. Lager dan het werkelijk te maken aantal uren maar voldoende om mijn eigen onkosten te kunnen betalen ( uren worden dan op een later tijdstip ingehaald door bv eens extra te werken zonder factuur)
- keuze bij budgethouder om bij onverwachte ( tot 72uur ) afmelding wel 70% van het afgesproken loon te betalen.
- Of bovengenoemde vervalt maar het uurloon wordt een paar euro per uur omhoog gezet omdat ik dit dan apart kan houden en bij uitval kan gebruiken om mijn inkomen aan te vullen ( dit is nodig omdat ik geen duizenden euro's per maand verdien, en dit ook niet wil omdat ik vind dat de betaling relevant moet zijn aan werkzaamheden en opleiding) :D

Ik zou graag jullie tips, ervaringen en oplossingen horen!
Alvast bdankt!

Groet,
Maaike
Moments-of-care, a moment for you!
Begeleiding en ondersteuning regio Zuid-Holland/Noord-brabant/Zeeland
Geplaatst: dinsdag 20 November 2012 13:37
Dit kan allemaal. Het is een markt van vraag en aanbod.
Hoe meer inkomenszekerheid je wilt, des te lager het uurloon.
Kijk een naar de standaardcontracten van de SVB.
Voordeel is, dat opdrachtgever bij de keuze van de in het contract genoemde mogelijkheden niet de kans loopt, dat het zorgkantoor de verantwoording afkeurt.
Door afwijkende voorwaarden op te nemen loopt de opdrachtgever die kans wel.

Overigens liggen al je tarieven meer dan 50% boven het bruto uurloon vls de vegelijkbare CAO's. Daarmee heb je m.i. deze zaken al in je tarieven verdisconteerd.

Voor opdrachtgevers is het juist aantrekkelijk en overzichtelijk om een freelancer in te huren, omdat alleen voor daadwerkelijk afgenomen uren betaald hoeft te worden.
Als je de voordelen van freelancer zijn en een vast contract wilt combineren vervalt dit voordeel en word je simpelweg te duur.
Gast Geplaatst: dinsdag 20 November 2012 13:41
Bedankt voor de reactie.
Mijn uurloon ligt vrij laag in vergelijking met andere zorgkantoren.
Dat dit hoger is dan een CAO lijkt me logisch, ik draai voor kosten mbt verzekeringen, vakantie, ziekte e.d. op en moet dit dus doorberekenen.
Geplaatst: dinsdag 20 November 2012 13:52
"Mijn uurloon ligt vrij laag in vergelijking met andere zorgkantoren"
Je bedoelt waarschijnlijk bemiddelingsbureaus.

Als zij de hulpverleners in loondienst nemen dragen zij de werkgeversrisico's, hetgeen een hoger tarief rechtvaardigt.
Een aantal zijn in feite bemiddelingsbureaus, die hun werkgeversrisico op de vermeende werknemers afwentelen.
Zij zijn te duur en in mijn ogen niet bona fide.
Gast Geplaatst: dinsdag 20 November 2012 14:04
Ik bedoel wat ik zeg.
Het maakt niet uit verder. Ik heb er wat aan om te kijken naar de overeenkomsten en verder voel ik me niet geroepen om mezelf te verdedigen qua tarieven e.d. .

Ik vraag me wel af wat je bonafide bedoelt? Mensen die teveel vragen zonder diploma's of mensen die maar wat zeggen en niet weten hoe het nou werkelijk zit met het menselijk brein en de ontwikkeling? Dan ben ik het helemaal met je eens.

Jammer trouwens dat ik niet kan zien wie mij van deze adviezen voorziet. Transparantie is een kernwaarde om betrouwbaar over te komen lijkt mij ?! :)
Pim Geplaatst: dinsdag 20 November 2012 14:11
Beste Maaike,

Fijn dat je wakker bent geworden.
De voorstellen die je noemt zijn allen niet des ondernemers.
Een ondernemer krijgt betaald voor geleverd werk. Niet voor werk wat hij heeft afgesproken te gaan doen.

Dat het uurtarief (uurloon is echt uit de boze, je bent niet in loondienst!) te laag is om het als een volwaardig inkomstenbron te zien is daarom iets om goed bij stil te staan.

Voor begeleiding is een uurtarief van 35 euro per uur een best heel scherp tarief. Er zijn heel wat ondernemers die rond de 50 euro zitten.
Een van de redenen is dat je de klappen moet opvangen als er geen werk is, door ziekte, ongeval of andere oorzaak.

Voor de continuïteit van de inkomsten dien je te zorgen voor voldoende spreiding. 5 klanten is dan echt wel minimaal. Je merkt dus dat je veel risico loopt en zult daar rekening mee moeten houden. Een ongevallenverzekering, broodfonds, apart potje met zeker 6 maanden inkomsten zijn allemaal middelen om de klappen op te kunnen vangen.

Maar een ondernemer heeft meer kosten. Het (fors) hogere tarief van een ondernemer is geen luxe. Dat je blijkbaar jezelf ernstig tekort hebt gedaan in het verleden is iets wat je zal moeten gaan rechtbreien.
Verhoog je tarief in ieder geval per het nieuwe jaar. Ga in gesprek met je klanten dat je eigenlijk te laag zit met het tarief. Veel klanten, zeker omdat je ze goed kent, zullen bereid zijn je tegemoet te komen.

Maar je zult ook zakelijker moeten worden. Meer klanten erbij moeten gaan vinden en zodanig de risico's verminderen.

Niet de klanten opschepen met jouw ondernemersrisico, maar zelf in gaan dekken door voldoende klantenbasis te verkrijgen. Dus niet door laten betalen bij ziekte of afmeldingen (dat is het risico van ondernemen) maar wel zorgen voor 4 of 5 nieuwe klanten. Dat zal dus waarschijnlijk gevonden moeten worden door nieuwe markten aan te boren. Nieuwe diensten te gaan aanbieden anders was je niet tegen dit probleem aangelopen, uitgaande van het feit dat je al langer op zoek bent naar nieuwe klanten.

Daarover zal je duidelijkheid moeten verkrijgen. Het is aan jou om hier een weg in te vinden.

Overigens zou ik je van harte aanbevelen duidelijkheid te scheppen in je profiel en diensten die je echt zijdelings doet niet te noemen. Het is nu best verwarrend. Werk ook aan je vaardigheden wat betreft presentatie want daar valt als ik zo rondkijk op de door jou aangeboden informatie nog heel wat te winnen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Gast Geplaatst: dinsdag 20 November 2012 16:21
Beste Pim,
Bedankt voor het duidelijke en uitgebreidde advies.
Ik blijf van mening dat er een groot verschil zit tussen een ZZP-er en bv een student die dit als bijbaan doet ( dat heb ik tot 2 maanden geleden gedaan, ik vind het belachelijk dat je als ongediplomeerde en/of student bedragen van rond de 40 a 50 euro vraagt, het blijft veelal MBO werk).

Ik ben dus sinds kort zelfstandige. Vandaar dat ik nu pas echt nadenk over deze zaken. Hiervoor was het alleen maar bijverdienen en dat is belastingtechnisch zo voordelig dat ik tevreden was met hetgene wat ik ontving.

Ik heb gelukkig over klandizie niet te klagen, blijkbaar doe ik mijn werk goed en dit levert goede reclame op :)

Dank voor je advies over mijn te uitgebreidde informatie verstrekking. Ik als ADHD-er heb hier veel moeite mee ( informatiescheiding en hoofd/bijzaken zijn mijn zwakke punt m.b.t. de stoornis).
Ik zal hier nog eens goed naar kijken.

Ik blijf van mening dat PGB veel beter zou werken wanneer er duidelijkere richtlijnen en toch enkele eisen worden gesteld.
Nu hoor ik zeer regelmatig over budgethouders die een jaar of 2 a 3 hun geld bij iemand hebben ingeleverd met zeer geringe resultaten. In sommige gevallen is de problematiek of hulpvraag alleen maar groter geworden omdat hier mensen aan het begeleiden zijn geweest die totaal niet wisten waar ze mee bezig waren ( en helaas is dit geen op zich zelfstaand iets, ik heb het al 4 keer gehoord de afgelopen maanden :? )

maar goed ik blijf positief denken en ga ervanuit dat PGB een perfect middel is voor mensen en dat er een tijd komt dat ook de overheid en sociaal werkers inzien dat er een schifting moet plaatsvinden.

Vriendelijke groet,
Maaike

ps. Tips zijn altijd welkom!
Pim Geplaatst: dinsdag 20 November 2012 22:32
Beste Maaike,

Die richtlijnen zijn er al. Er is een keurmerk zelfstandig ondernemend zorgverlener welke door Kiwa Prismant word gecontroleerd.
Voor de proef in 2013 voor verpleging en verzorging door kleine ondernemers welke geleverd middels Zorg in Natura is dit keurmerk al een vereiste, naast een stevig aantal andere eisen.

Dat mensen zich laten gebruiken door hulpverleners en hun budget inleveren is echt aan henzelf te verwijten. Ze hadden goed moeten nadenken voordat ze een PGB aanvroegen of ze de verantwoordelijkheid wel aankonden.

Blijkbaar is het antwoord in eerste instantie nee geweest, want anders hadden ze dit niet uit handen gegeven. Er word nu al scherper op toegezien en nieuwe PGB houders krijgen betere voorlichting over wat de mogelijkheden zijn en wat de consequenties zijn. Hoewel het nu bijna niet meer mogelijk is om een PGB nieuw aan te vragen, maar dat terzijde.

Positief om te horen dat het u voor de wind gaat wat betreft klanten vinden. Blijf vooral goede kwaliteit zorg leveren en kijk ook eens of het niet verstandig is een elektronisch cliënten dossier aan te leggen, een aanrader daarin is MeXtra van het bedrijf Symax. Heel eenvoudig, zeer betaalbaar, zeer veilig en erg uitgebreid. Ja, pareltjes als deze vind je niet eenvoudig.

Ook is aan te raden u aan te sluiten bij organisaties als de Branche Vereniging Kleinschalige Zorg en ZZP - Nederland voor de broodnodige netwerk mogelijkheden alsmede bijvoorbeeld u te abonneren op nieuwsbrieven van Zorgvisie en Handicap Nationaal voor goede input zorg breed over wat er speelt.

Mocht je behoefte hebben om meer diepte informatie of gewoon eens een keer lekker te kletsen, ik woon niet zo heel ver weg, neem gerust eens contact op, maken we een afspraak.

Unicum, dit is mijn 1000e reactie op dit forum ;)
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: woensdag 21 November 2012 13:08
Bedankt Pim; op naar de 2000!

"Ik vraag me wel af wat je bonafide bedoelt?"

Ik denk aan thuiszorgbureaus, die zich voordoen als thuiszorgbureau, maar in feite alleen bemiddelen, daar zij zelf geen personeel in dienst hebben, geen werkgeversverantwoordelijkheid dragen en aan dit zelfde personeel een te lage uurvergoeding betalen. Hun marge, waarvoor zij alleen bemiddelen, wordt zo veel hoger dan de maximaal €500.- per jaar, die een budgerhouder voor bemiddeling vergoed krijgt.
Nationale Hulpgids team Geplaatst: woensdag 21 November 2012 14:57
Pim, 1000 berichten ongelofelijk! Heel erg bedankt voor je inzet op ons forum en website in het algemeen. We waarderen het enorm dat je je kennis wilt delen met alle anderen.

Namens ons allemaal bedankt!

Tom
Nationale Hulpgids Team

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.