Verzorging en verpleging
Auteur | Bericht |
---|---|
Gast |
Geplaatst: dinsdag 18 December 2012 15:29
Hallo, Als de verzorging de verzorgingstaken doet (op bed leggen etc.) en er moet iemand apart komen voor de verpleging (15 minuten per zorgmomenten), hoe kan je dit dan met de verzorging regelen? Ik neem aan dat je niet de verzorging door kan betalen, omdat de verzorging op dat moment niet bezig is met je. In het verleden deed ik dit oplossen door de verzorging in te huren voor hh-taken die dan gedaan werden. Maar mijn wmo-budget is zo ingekrimpt dat dit niet meer gaat lukken. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Groetjes |
Gene |
Geplaatst: woensdag 19 December 2012 10:20
Goede morgen Chantal, Ik heb uw vraag gelezen en ik begrijp dus uit uw vraagstelling dat u meer behoefte hebt naar zorg voor de verpleging klopt dit? Ik begrijp dat u op dit moment een indicatie heb voor zowel verzorging en huishoudelijk hulp? Tegenwoordig is de huishoudelijkhulp via de gemeente. Als u meer tijd nodig hebt voor het verplegen, dan zou ik u adviseren om dit op te paken met de zorgkantoor. Dat u daar de vraagstelling neer legt om iets meer tijd te krijgen voor de verpleging.. mocht u nog meer willen weten of vragen mail me maar... met vriendelijke groeten, Gene care |
Gast |
Geplaatst: woensdag 19 December 2012 19:59
Beste Gene, Nee, ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd. Vroeger was: verzorging deed de zorg, verpleging kwam en dan deed de verzorging in die tussentijd hh taken en werd ook uit hh betaald (broodmaaltijd klaarmaken). Omdat de verzorging niet betaald mag worden als de verpleging bezig is. Nu is mijn hh-indicatie veranderd. Het heeft geen zin om hierin in bezwaar te gaan, omdat het gegrond is. Nu heb ik een probleem dat ik de verzorging niet kan betalen als de verpleging er is. Het gaat dus niet om een andere indicatie aanvragen, maar puur, hoe kan ik het oplossen dat als de verzorging even geen zorg hoeft te geven ivm de verpleging die bezig is, ik ze toch door kan betalen? Aangezien de hh-uren (broodmaaltijd) weg zijn. En ik wil heel graag mijn verzorgingsgroep behouden. Groetjes |
Geplaatst: donderdag 20 December 2012 11:28
"(15 minuten per zorgmomenten)," Wellicht is het een oplossing om de zorg dan ook maar zo te declareren. Dus: de PVer stopt om bijv 10.00 uur. Dan komt de verpleegster, die om 10.15 uur weer weg gaat, waarna de PVer weer begint tot einde werktijd plus 15 minuten. Zo heeft ze formeel 15 minuten onbetaald pauze. Toch snap ik het probleem niet helemaal: Er is bestedingsvrijheid, dus je mag geld voor pv besteden aan verpleging en omgekeerd. Tenzij je verpleging als ZIN afneemt en PV als PGB of omgekeerd. Een verpleegster uit PGB voor 15 minuten betalen kan niet met PGB. Je moet namelijk minimaal twee uur per oproep betalen. Behalve als het een freelancer betreft. |
|
Gast |
Geplaatst: donderdag 20 December 2012 13:10
Ja, dat is een optie. Maar is het ook juist vraag ik me af? Ik wil het wel goed doen en niet in de problemen komen. Het heeft niks met bestedingsvrijheid te maken. Het is puur dat je verzorging en verpleging niet samen tegelijkertijd mag betalen (wat logisch is, omdat er maar 1 persoon bezig is aan bed). Waarom kan je niet 15 minuten betalen? Doe ik altijd en is nooit een probleem geweest voor zorgkantoor of de zorg. Is ook geen oproep bij mij, maar vaste tijden. Groetjes |
Geplaatst: vrijdag 21 December 2012 16:04
"Waarom kan je niet 15 minuten betalen?" Zo lang er niemand klaagt is er niets aan de hand. Dat zou per 2014 kunnen veranderen als de SVB de betalingen gaat doen. Overigens ik heb nog nergens gelezen, dat er er geen twee hulpverleners tegelijkertijd aanwezig mogen zijn. Uit het oogpunt van ARBO wetgeving ( tillen) kan dat zelfs nodig zijn. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk