1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Kan ik een uitkering krijgen?

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 20 December 2012 12:39
Ik heb sinds mei 2012, van maandag tot en met zaterdag iedere dag een uur begeleiding gegeven aan mijn (nu) vriendin.
Nu komt hier een einde aan. We vinden dat het genoeg is geweest, aangezien ze van de doelen die opgesteld zijn, waar ze ook bij eerdere zorgverleners aan heeft proberen te werken, bijna helemaal opgelost zijn, om het zo te noemen.
Nu komt alleen het probleem, dat we nu in een huurwoning zitten. Bij beide is het niet mogelijke om naar ouders te gaan voor geld of om terug in te trekken, gewoon door de situaties van hen zelf.
Mijn vriendin heeft een WaJong uitkering, en ik dus vanaf binnenkort niets.

Ik vroeg me af of ik in aanmerking kom voor een uitkering? En zo ja welke?

Het liefst heb ik werk, maar na al flink wat uitzendbureaus te hebben bezocht nog niets gevonden. Dit door nog geen diploma's met startkwalificatie. Maar ik ga wel weer studeren komend (school)jaar.

Alvast bedankt,

Groetjes Theo
Geplaatst: vrijdag 21 December 2012 16:20
Kennelijk zitten jullie nu samen in één huurwoning.
Dat heet samenwonen, maar dat betekent ook dat de lasten en de lusten gedeeld worden. ( facts of life)
Voor de huursubsidie maakt het verschil of je wel of niet samenwoont.

Sommige opleidingen starten in januari. Je kunt dan per januari een studiebeurs krijgen als het om een dagopleiding gaat.
Bij MBO 1 en twee is dat een schenking.

Kennelijk woon je nu samen. In dat geval moet je je als werkzoekende registreren (UWV) en je bij de gemeente melden voor bijstand.
Wellicht betaalt de gemeente het verschil tussen WAJONG en Bijstandnorm voor gezinnen. Ik weet niet of de WAJONG een gezinsnorm kent, anders moeten jullie bij de WAJONG zijn.

Je hebt op meer dan 3 dagen in de week voor een klant gewerkt.
Dan is er verplicht sprake van loondienst en sociale verzekeringen. In dat geval geldt de arbeidsovereenkomst en de regels die zijn afgesproken voor beëindiging van de overeenkomst. Het kan zijn, dat er een ontslagvergunning nodig is.
Als de betaling via de SVB liep, kan zij daar terecht voor gratis advies van service centrum PGB.
Hopelijk heeft zij alles volgens de regels gedaan, anders hebben jullie nu een bron van ellende aangeboord, hetgeen jullie relatie niet ten goede komt.
Geplaatst: vrijdag 21 December 2012 17:22
Bedankt voor de hulp. We krijgen helaas geen huursubsidie aangezien we beide nog geen 23 zijn, en we dus maar tot een huurprijs excl service kosten mogen van 370 euro ongeveer. Dus dat valt helaas af.

Ik ben nu inderdaad aan het kijken of ik ergens nog kan instromen in een opleiding of kan beginnen in januari.

Ik zal eens bij de gemeente gaan informeren, ben tevens wel al ingeschreven bij uwv werkbedrijf.

De arbeidsovereenkomst hebben we via het SVB geregeld. Zij zouden dan ook de administratie doen, dus o.a. het betalen van de belasting. Dus als goed is zouden we hiermee geen problemen moeten krijgen.

Nog maal bedankt, en ik ga eens kijken bij gemeente en opleidingen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.