1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

BTW heffing

Auteur Bericht
Christa Geplaatst: maandag 07 Januari 2013 18:58
Ik werk met veel plezier als ZZP'er in de gezondheidszorg.
Er is voor mij nu echter wel een vraag gerezen.
Wie kan me meer vertellen over de nieuwe BTW regels vanaf 01-01-2013 voor de verzorgende in de gezondheids zorg.
Ik kan me niet BIG registreren als ziekenverzorgende
Ik heb nieuwe besluit gegoogled en via de belastingdienst heb ik link naar meer info gekregen.
(BLKB 2012 2027 OB)
Nu nog mijn vraag: weet iemand of je nu BTW moet heffen als je je verhuurt aan een zorginstelling. Ik word ingehuurd door bv verpleeghuis, zou ik dan BTW moeten heffen vlgs nieuwe regels?
Wie kan me meer duidelijkheid erover geven?
alvast bedankt
vr.gr van Christa
Danielle Geplaatst: dinsdag 08 Januari 2013 18:47
Beste Christa,
Volgens mij is het zo wanneer je geindiceerde zorg leverd, er geen BTW hoeft te worden geheven. Waneer je niet geindiceerde zorg leverd, zoals particuliere zorg zonder indicatie of extra ingekochte zorg bovenop de indicatie, moet er wel BTW geheven worden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt? Echt heel zeker weten doe ik het niet, aangezien die informatie niet voor het oprapen ligt. Af en toe vraag ik mij af of de belastingdienst het zelf wel weet? Misschien zijn er anderen die nog op- of aanmerkingen hebben?
Groet Danielle
Zusterz Geplaatst: woensdag 09 Januari 2013 23:30
Hoi Christa,

als je je verhuurd aan een zorginstelling of thuiszorgorganisatie (dus een awbz instelling) ben je vrijgesteld van btw. Word je daar echter bemiddeld door een bureau, dan moet je over de bemiddelingskosten 21% btw betalen. Maar rechtstreekse zorguren zijn btw vrij omdat het direct om zorg gaat.

Hoop dat het zo duidelijk is
Iris van Zusterz
Marieke Geplaatst: donderdag 10 Januari 2013 13:13
Hallo Christa,

Toen ik begon als zzp'er in de gezondheidzorg ben ik met mensen van de belastingdienst om tafel gaan zitten. Zorg is van btw vrijgesteld. Heb daarover ook een brief van de belastingdienst ontvangen dat mijn bedrijf is vrijgesteld van btw. Maar zoals mijn voorganger al beschrijft, als je wordt ingezet via een bemiddelingsbureau ben je aan hen wel btw verschuldigd, dat staat op je factuur die je aan hun moet betalen.

Groeten Marieke
Christa Geplaatst: donderdag 10 Januari 2013 17:46
Bedankt voor jullie antwoorden, ik denk dan dat ik inderdaad geen BTW hoef te heffen, voor de zekerheid ga ik nog even informeren bij de zorginstelling waar ik voor werk, zodat ik niet achteraf voor verrassingen kom te staan.
nogmaal dank voor de reacties
Hans Geplaatst: donderdag 10 Januari 2013 23:20
Vele vragen zullen nog volgen omtrent de BTW heffing.

Inmiddels heb ik contact gehad met de belastingdienst. Voor niet geïndiceerde zorg moet altijd btw worden geheven.

Als je een overeenkomst hebt met een zorginstelling, ben je m.i.v. 1 januari 2013 ook btw-plichtig. Je wordt namelijk ingehuurd door de zorginstelling en hebt geen directe overeenkomst met de zorgvragers aldaar, ook al zijn zij geïndiceerd.

Let ook op rechtszaken die in november 2012 de revue gepasseerd zijn en de rechter de belastingdienst in het gelijk heeft gesteld, helaaaaaaass.

In ieder geval heb ik mijn facturen aangepast op btw-heffing en ik raad jullie aan dit ook te doen. Naheffingen met boete kunnen oplopen tot € 4700,00 per factuur!

Beter nieuws heb ik niet. We moeten afwachten wat dit allemaal voor gevolgen heeft.

Hans
Nelleke Geplaatst: vrijdag 11 Januari 2013 11:00
Kijk ook eens op deze website voor meer informatie... En anders gewoon de belastingtelefoon bellen, je wilt geen naheffing riskeren!

http://btwplus.nl/vrijstellingen-2/vrijstelling-medische-diensten/btw-vrijstelling-zorg-2013-wijzigingen/

Als verzorgende heb je wel degelijk een BIG-geregeld beroep, al heb je geen inschrijving in het register. Als Vigger val je onder de artikel 34-beroepen binnnen de BIG-wet.
Hans Geplaatst: zondag 13 Januari 2013 13:32
Als aanvulling op mijn vorige reactie nu een samenvatting van een stukje uit de laatste publicatie van de Staatscourant.

Citaat:

Het Besluit Zorgaanspraken AWBZ is sinds 1 januari 2013 gewijzigd. De gevolgen hiervan voor de btw-vrijstelling, zijn nog niet verwerkt. Tot nader order is echter goedgekeurd dat dezelfde vrijstellingen gelden, die ook van kracht waren voor 1 januari 2013. Levert u bijvoorbeeld een zorgdienst die voor 1 januari 2013 was vrijgesteld? Dan is deze dienst na 1 januari 2013 vrijgesteld.

Einde citaat.

Dus tot er een definitief besluit is genomen, gelden de oude regels.
Annelies Geplaatst: maandag 04 Februari 2013 12:57
Het is mogelijk om aan de Belastingdienst een individuele beschikking aan te vragen, of men nog vrijgesteld is, vanaf 1 januari 2013, voor de BTW, voor de specifieke werkzaamheden, die men verricht.
Dat heb ik inmiddels ook gedaan en heb een positieve beschikking ontvangen.
De kanttekeningen, die erbij stonden zijn :
Deze beschikking is individueel getoetst en is niet overdraagbaar aan anderen . Deze beschikking is geldig totdat inzichten of wetgeving wijzigen.

met vriendelijke groet, Annelies Blekman
Thuisverpleegkundige te Nieuwegein
Annelies Geplaatst: woensdag 13 Februari 2013 08:37
Gisteren zag ik een nieuw bericht op de belasting site.

Zie : http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/gezondheidszorg/verzorging_en_verpleging_in_instellingen/

Hierin geeft de belastingdienst aan dat zzp'ers die in zorginstellingen werken vanaf 1 januari BTW zouden moeten berekenen.

Heel opmerkelijk, omdat het tegen de BTW-wetgeving in lijkt te gaan.

Een verpleegkundige biedt namelijk verpleegkundige diensten aan. Het moet niet uitmaken of dit direct aan een cliënt is of aan een cliënt die in een zorginstelling verblijft. De dienst blijft hetzelfde, volgens mij, een in principe vrijgestelde dienst.

Haar werkzaamheden/ diensten betreffen niet het ter beschikking stellen van (werk)uren, zoals een detacheringsbureau en uitzendbureau dat doet.

Volgens mij zou dit opnieuw moeten worden bekeken door het kabinet.
Ook vanwege de reden dat er in de nabije toekomst een tekort wordt verwacht aan verpleegkundigen.

m.v.g., Annelies Blekman
Thuisverpleegkundige te Nieuwegein
Geplaatst: woensdag 13 Februari 2013 15:13
Ten tijde van het KUNDUZ accoord vroeg ik mij al af waar ze zoveel geld vandaan dachten te halen. Dat kon nooit klein bier zijn.
Geplaatst: donderdag 14 Februari 2013 11:28
P.S.:

"Let op!

Het Besluit Zorgaanspraken AWBZ is sinds 1 januari 2013 gewijzigd. De gevolgen hiervan voor de btw-vrijstelling, zijn nog niet verwerkt. Tot nader order is echter goedgekeurd dat dezelfde vrijstellingen gelden, die ook van kracht waren vóór 1 januari 2013. Levert u bijvoorbeeld een zorgdienst die vóór 1 januari was vrijgesteld? Dan is deze dienst ná 1 januari 2013 ook vrijgesteld"

Er is dus nog weinig veranderd, maar er gaat wel wat veranderen.

Als je doorklikt van de site van de belastingdienst naar de link sociaal culturele instellingen, dan blijkt via die kant nog aardig wat AWBZ zorg te zijn vrijgesteld.
Voorshands lijkt het heel belangrijk, dat er sprake is van een AWBZ/Wmo-indicatie.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.