1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

BTW heffing

Auteur Bericht
Christa Geplaatst: maandag 07 Januari 2013 18:58
Ik werk met veel plezier als ZZP'er in de gezondheidszorg.
Er is voor mij nu echter wel een vraag gerezen.
Wie kan me meer vertellen over de nieuwe BTW regels vanaf 01-01-2013 voor de verzorgende in de gezondheids zorg.
Ik kan me niet BIG registreren als ziekenverzorgende
Ik heb nieuwe besluit gegoogled en via de belastingdienst heb ik link naar meer info gekregen.
(BLKB 2012 2027 OB)
Nu nog mijn vraag: weet iemand of je nu BTW moet heffen als je je verhuurt aan een zorginstelling. Ik word ingehuurd door bv verpleeghuis, zou ik dan BTW moeten heffen vlgs nieuwe regels?
Wie kan me meer duidelijkheid erover geven?
alvast bedankt
vr.gr van Christa
Danielle Geplaatst: dinsdag 08 Januari 2013 18:47
Beste Christa,
Volgens mij is het zo wanneer je geindiceerde zorg leverd, er geen BTW hoeft te worden geheven. Waneer je niet geindiceerde zorg leverd, zoals particuliere zorg zonder indicatie of extra ingekochte zorg bovenop de indicatie, moet er wel BTW geheven worden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt? Echt heel zeker weten doe ik het niet, aangezien die informatie niet voor het oprapen ligt. Af en toe vraag ik mij af of de belastingdienst het zelf wel weet? Misschien zijn er anderen die nog op- of aanmerkingen hebben?
Groet Danielle
Zusterz Geplaatst: woensdag 09 Januari 2013 23:30
Hoi Christa,

als je je verhuurd aan een zorginstelling of thuiszorgorganisatie (dus een awbz instelling) ben je vrijgesteld van btw. Word je daar echter bemiddeld door een bureau, dan moet je over de bemiddelingskosten 21% btw betalen. Maar rechtstreekse zorguren zijn btw vrij omdat het direct om zorg gaat.

Hoop dat het zo duidelijk is
Iris van Zusterz
Marieke Geplaatst: donderdag 10 Januari 2013 13:13
Hallo Christa,