hoe kan ik ondernemers worden
Auteur | Bericht |
---|---|
Riad |
Geplaatst: donderdag 17 Januari 2013 00:16
ik doe nu met mijn moeder en mijn zus als zorgverlener .ze hebben veel uren van pgb gekregen.hoe kan ik als ondernemer werken bij hun. kan ik een bedrijf openen als zorgverlner |
Marieke |
Geplaatst: donderdag 17 Januari 2013 12:28
Hallo vragensteller, Natuurlijk kun jij ondernemer worden. Daarvoor moet je echter wel aan een aantal dingen voldoen. Je dient je in te schrijven bij de kamer van koophandel als eigen bedrijf. Meestal is dat een eenmanszaak. Je moet dus zorgen voor een goede naam voor jezelf. Bij de kamer van koophandel zullen ze ook vragen of je een website voor jezelf hebt, is overigens geen verplichting hoor. Voor de belastingdienst ben je een zzp'er op het moment dat je aan een aantal eisen voldoet. Je hebt drie of meer verschillende clienten per jaar, je werkt minimaal 1225 uur per jaar ( dit mag je opsplitsen in drie componenten, daadwerkelijk gewerkte uren, reisuren en administratieuren) en je moet bevoegd en bekwaam zijn. Wil je behalve voor je moeder en zus ook nog voor anderen gaan werken dan heb je tevens een VAR verklaring nodig van de belastingdienst. Die kun je aanvragen via hun website. Meestal wordt er gevraagd om een VAR verklaring "winst uit onderneming". Dus die moet je dan aanvragen, daarvoor moet je een vragenlijst in vullen op de site van de belastingdienst. Je dienst een boekhouding bij te houden zodat je aan het einde van elk kalenderjaar je aangifte kunt doen, hier zal de belastingdienst je ook naar vragen op het moment dat je ingeschreven staan, zij bellen je dan op of er nog vragen zijn en of alles duidelijk is en je alles goed geregeld hebt. Ik hoop dat ik op deze manier een aantal van je vragen heb kunnen beantwoorden. Groeten Marieke {deleted by moderator: verwijzing naar een website is i.v.m. privacy niet toegestaan. Verwijs naar je advertentie voor het opnemen van contact} |
Geplaatst: donderdag 17 Januari 2013 12:57
Hoi, Volgens mij snap ik het antwoord niet dat gegeven is. Ik zit namelijk met dezelfde vraag. Vraagsteller zorg voor moeder. 1 client per jaar dus. Dat wil dan toch zeggen dat je je niet bij de KvK mag inschrijven? En de belanstingdienst zie je ook niet als ondernemer. Dus volgens mij id het niet mogelijk je als ondernemer in te laten schrijven........ toch? |
|
Marieke |
Geplaatst: donderdag 17 Januari 2013 12:59
Je laten inschrijven bij de kamer van koophandel mag altijd. Alleen de belastingdienst stelt eisen. Ik begreep dat ze nu voor haar moeder en haar zus zorgt, dus zijn al 2 hulpvragers. Als zij daarnaast een derde persoon kan vinden waar ze ook kan werken, als is het maar 1 dag per jaar, dan heeft ze al drie clienten. Groeten Marieke |
Geplaatst: donderdag 17 Januari 2013 13:06
In dit geval is het aan te raden geen ondernemer te worden maar te werken als freelancer. De eisen hiervoor zijn veel minder streng en de administratie eenvoudiger. Je loopt hierdoor wel wat aftrekposten mis maar dit weegt ruimschoots op tegen alles wat bij het ondernemerschap komt kijken. |
|
Geplaatst: donderdag 17 Januari 2013 14:45
Er wordt hierboven beweerd dat de eisen voor een freelancer minder hoog zijn. Hoe moet ik dat zien? Hoeven zij bv. geen VARverklaring te hebben? Ik heb nl. een zorgverlener die als freelancer (contract van SVB) bij mij werkt ( heeft zeker meer dan 3 clienten op jaarbasis) is ook ingeschreven bij de kamer van koophandel , maar toen ik bij het afronden van de administratie erachter kwam dat de VAR-verklaring over 2012 ontbrak, bleek ze niet te weten dat ze die elk jaar opnieuw aan moet vragen. Volgens mij, dan tenminste. Volgens mij wordt je als freelancer wel degelijk aangemerkt als ondernemer. |
|
Gast |
Geplaatst: donderdag 17 Januari 2013 14:59
Beste is altijd even zelf nalezen op site Belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/verklaring_arbeidsrelatie/ http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/brochures_en_publicaties/bijverdiensten_of_inkomsten_als_freelancer_alfahulp_artiest_of_beroepssporter_2012 http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/personeel/personeel_in_uw_onderneming/u_neemt_iemand_niet_meteen_in_dienst/u_schakelt_freelancers_in Ik hoop dat dit meer duidelijkheid verschaft. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk