1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

fulltime zorg om me genomen, maar hoe moet dat nu?

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: donderdag 17 Januari 2013 13:15
Hallo,

Ik heb vorige week noodgedwongen mijn baan opgezegd (loondienst) om fulltime voor mijn vrouw te zorgen. We hebben een kleine PGB en zullen hiervan moeten gaan leven. Maar nu sta ik voor veel vragen en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Ik wil mijn sociale lasten maandelijks afdragen. De belastingdienst meldt mij dat een particulier dat niet kan doen. Ik moet mij melden bij SVB. Die doen mijn loonadministratie. Heb ik recht op aanvullende bijstand? Heeft het voordelen als ik mij inschrijf bij de Kamer van Koophandel?
Ik ben een leek op dit gebied. Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden? Bijvoorbeeld inkomensafhankelijke bijdragen zorgverzekeringswet? Kent iemand een administratiekantoor die helemaal thuis is hierin waar ik alles aan kan overlaten en met mij meedenkt? Liefst regio Dordrecht.
Geplaatst: donderdag 17 Januari 2013 13:30
Van de site van de SVB kunt U een modelcontract downloaden voor hulp binnen familieverband.
Bij gezinsverband is er geen sprake van sociale lasten, want er is geen arbeidsrelatie. U bent dus niet verzekerd bij ziekte en werkloosheid.

U kunt dit contract invullen en de uitbetaling via de SVB laten lopen, zodat maandelijks de loonbelasting en de zorgafhankelijke premie wordt geregeld.

Als U niet via de SVB werkt kunt U om een voorlopige aanslag 2013 bij de belastingdienst vragen. U schat Uw inkomen en vult dat in bij overige inkomsten uit arbeid.De belastingdienst int dan maandelijks bij U de belasting en de zorgafhankelijke premie.
Als U dat niet doet moet U ongeveer 40% van Uw bruto inkomen reserveren voor de belasting. U krijgt dan volgend jaar na aangifte een aanslag 2013 en meteen een voorlopige aanslag voor 2014.