1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

fulltime zorg om me genomen, maar hoe moet dat nu?

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: donderdag 17 Januari 2013 13:15
Hallo,

Ik heb vorige week noodgedwongen mijn baan opgezegd (loondienst) om fulltime voor mijn vrouw te zorgen. We hebben een kleine PGB en zullen hiervan moeten gaan leven. Maar nu sta ik voor veel vragen en wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Ik wil mijn sociale lasten maandelijks afdragen. De belastingdienst meldt mij dat een particulier dat niet kan doen. Ik moet mij melden bij SVB. Die doen mijn loonadministratie. Heb ik recht op aanvullende bijstand? Heeft het voordelen als ik mij inschrijf bij de Kamer van Koophandel?
Ik ben een leek op dit gebied. Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden? Bijvoorbeeld inkomensafhankelijke bijdragen zorgverzekeringswet? Kent iemand een administratiekantoor die helemaal thuis is hierin waar ik alles aan kan overlaten en met mij meedenkt? Liefst regio Dordrecht.
Geplaatst: donderdag 17 Januari 2013 13:30
Van de site van de SVB kunt U een modelcontract downloaden voor hulp binnen familieverband.
Bij gezinsverband is er geen sprake van sociale lasten, want er is geen arbeidsrelatie. U bent dus niet verzekerd bij ziekte en werkloosheid.

U kunt dit contract invullen en de uitbetaling via de SVB laten lopen, zodat maandelijks de loonbelasting en de zorgafhankelijke premie wordt geregeld.

Als U niet via de SVB werkt kunt U om een voorlopige aanslag 2013 bij de belastingdienst vragen. U schat Uw inkomen en vult dat in bij overige inkomsten uit arbeid.De belastingdienst int dan maandelijks bij U de belasting en de zorgafhankelijke premie.
Als U dat niet doet moet U ongeveer 40% van Uw bruto inkomen reserveren voor de belasting. U krijgt dan volgend jaar na aangifte een aanslag 2013 en meteen een voorlopige aanslag voor 2014.

Aanvullende bijstand kan voor het verschil tussen de bijstandsnorm voor volledige gezinnen en Uw inkomen. ( vergelijk de brutonormen)
Als U meer dan € 10.000.- spaargeld heeft moet U dat eerst opmaken.
Mogelijk krijgt U een poosje geen bijstand als de GSD meent dat er sprake is van verwijtbaar gedrag omdat U zelf heeft opgezegd.

Op de site van het zorgkantoor kunt U de brochure PGB in 8 stappen downloaden. Het is een heel epistel, maar dan weet U hoe het allemaal werkt.

Sterkte en succes!
Pim Geplaatst: woensdag 23 Januari 2013 20:58
Mevrouw Wehkamp,

Diep respect voor het uitgebreide antwoord dat u deze persoon gaf binnen een kwartier na het schrijven van zijn vraag. Hoewel er nog wel heel wat uitzoekwerk is voor hem, zijn er toch al enkele behoorlijke beren zichtbaar op zijn pad. Hoop voor deze heer dat hij een weg hier in vindt en niet al te veel problemen mag tegenkomen in deze moeilijke tijd.

Mocht hij dat nodig hebben, kan ik kijken of ik iemand kan aanraden in de regio om hem bij te staan. In geval van een snel vergrotende hulpvraag van een echtgenoot is er namelijk ook mogelijk ruimte voor een spoed herindicatie bij het zorgkantoor welke ruimte biedt om een plots sterk toegenomen hulpvraag in te kunnen vullen. Zeker als de situatie plotseling wijzigt naar palliatieve zorg (zorg richting levenseinde) is er vaak veel meer mogelijk.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Contactgegevens vindt u op mijn profiel.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.