1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Waarom zo weinig deelname aanbesteding ZIN

Auteur Bericht
Francis Geplaatst: dinsdag 12 Februari 2013 17:16
Ik vraag me af waarom er zo weinig ZZP-ers mee doen aan de aanbesteding. In de regio Twente hadden zich 9 mensen gemeld die vanaf 01-01-2013 de Zorg in Natura mogen bieden. Er is een tweede ronde geweest en daar hebben zich slechts drie mensen gemeld. Deze laatste drie mensen mogen vanaf 01-03-2013 meedraaien. Ik praat nu alleen over de Regio Twente. Waarom is er toch zo weinig deelname? Wat houd jullie tegen? Er is een flinke pot geld beschikbaar voor de ZZP-ers die wij met ons 12 nooit op gaan krijgen en waardoor de Pilot een verkeerde uitslag gaat krijgen. Iedere ZZP-er vanaf niveau 3 kon zich aanmelden. Het gaat hier om Verzorging en Verpleging. Wat houd jullie tegen???
Star Counseling Geplaatst: dinsdag 12 Februari 2013 20:27
Het probleem is dat je als je uitsluitend begeleiding biedt niet mee mag en kan doen! Juist de groep cliënten die alleen een indicatie hebben voor begeleiding gaan DIT JAAR!! al in de problemen komen vanwege die 10-uren eis. Ik heb maar één cliënt die (volgens de gehanteerde rekenmethode) meer dan 10 uur begeleiding per week heeft. 3 van mijn cliënten hebben een indicatie van minder dat 10 uur die halverwege dit jaar ophoudt en een herindicatie aanvragen heeft geen zin, want daarmee kunnen ze nergens terecht, binnen ZIN is er bijna niets en PGB krijgen ze niet meer. De rest van mijn cliënten heeft minder dan 10 uur begeleiding, maar een indicatie die nog wat langer doorloopt, voor hen speelt het dit jaar nog niet.
Voor mij als uitsluitend begeleiding biedende zorgverlener is het dus werkelijk onbegrijpelijk dat juist de begeleiding uitgesloten wordt door de zorgkantoren, terwijl daar een grote groep mensen dit jaar al mee in de problemen gaat komen. PV en VP kun je nog gewoon tot zeker 2015 zowel in ZIN als in PGB krijgen. De reden waarom dit zo geregeld is door de zorgkantoren ontgaat mij dus volkomen! Als het wél mogelijk was geweest om als ZZP'er begeleiding in ZIN te geven had ik me direct aangemeld!
Pim Geplaatst: dinsdag 12 Februari 2013 21:25
Beste Francis,

Ik verbaas me er ook over. Weet niet waarom.
Gister was ik bij mijn gemeente op een avond voor ZZP-ers. De KvK had becijferd dat er 2200 kleine zelfstandigen waren waar een persoon werkzaam was. Van de 4600 inschrijvingen van bedrijven (waar ook holdings, lege BV's en dergelijke in staan), op een inwoneraantal van net iets minder dan 33.000 mensen. De ondernemersverenigingen die ook aanwezig waren schrokken dat ze de ZZP-ers volledig over het hoofd hadden gezien en het de grootste hoeveelheid blijkt te zijn. Volgens de KvK mensen die het woord hadden is 70 tot 75% van de ondernemers alleen werkzaam in zijn bedrijf, zonder personeel.

Er waren er 60 gisteravond (maandag 11-2), en ze vonden dat veel.
Volgens cijfers die ik eerder heb ingezien is in mijn dorp de zorg bijna het hoogst vertegenwoordigt in aantal ondernemingen met maar liefst 21% van het totaal aanbod. Er was naast mij slechts 1 andere ondernemer uit de zorg.

Het onderwerp was bepaald niet onbelangrijk (wat kan de gemeente doen om de ondernemer te ondersteunen), de gemeente had alle middelen die voorhanden waren ingezet.
Dus ik heb geen enkel idee hoe het komt dat zorgondernemers zo murw geslagen, in zichzelf gekeerd of inactief zijn.

Ik vind het uitermate jammer dat ondanks die giga inspanning die zoveel mensen hebben geleverd om dit mogelijk te maken het resultaat zo slecht word omarmd. Er zijn mensen die hier vele maanden tussen de 10 en 30 uur per week aan hebben gespendeerd om deze proef mogelijk te maken.

Ik hoop van uit diepst van mijn hart dat jullie alles op alles zullen zetten de proef toch te laten slagen. Het zorglandschap kan het goed gebruiken.

Overigens heb ik het sterke vermoeden dat de zorg ondernemerschap zeer mist. Volgens een onderzoek dat ik laatst las zouden er maar liefst 40.000 ondernemers bij moeten om een goede balans te krijgen tussen professionals in loondienst en ondernemers in de zorg.

De markt is er echter bepaald niet naar. Het zijn tropenjaren voor begeleiders in de zorg, ietsje makkelijker voor verzorgenden en verpleegkundigen. Met dat in het achterhoofd word er in de provincie Utrecht een samenwerkingsverband opgezet met kleine ondernemers, en wil ik ook kijken iets in de regio Groene hart op te kunnen zetten. En de gemeente waar ik woon vroeg uitdrukkelijk of we als ondernemers ons meer konden profileren bij hun, want ze weten gewoonweg niet dat we bestaan.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Gene Geplaatst: donderdag 14 Februari 2013 12:32
Ik denk, te veel onnodige regels en dure investering en verplichtingen kan de oorzaak zijn.! Ook denk ik dat er een beperkt aantal inschrijvingen ook kan zijn en de uiteindelijke beslissing komt uit de zorgkantoor! En dat houdt mij nu tegen! Ik wacht eerst af dat alle schoonheidsfouten uit zijn gehaald en dan neld ik me wel..het is anders in de praktijk dan voorgesteld..
Corry Geplaatst: donderdag 14 Februari 2013 14:57
Ik moet eerlijk toegeven dat ik een paar keer op het punt gestaan heb om met de aanmelding te stoppen. Er gaat heel veel tijd in zitten. Te vaak heb ik geprobeerd antwoorden te krijgen op mijn vragen die dan niet konden worden beantwoord. Veel onduidelijkheden.
Ook kwam ik er pas later achter dat ik als kinderverpleegkundige geen verpleegkundige zorg ga verlenen aan kinderen maar alleen volwassenen.
Maar juist omdat ik er al zo veel tijd in had gestopt wilde ik er niet mee stoppen. Je bent hierdoor toch ook weer bezig met een stukje kwaliteit zichtbaar te maken.
Nu eindelijk de bevestiging binnen.
Maar ik ben er nog niet.
Voorlichtingsdag (200km. van mijn woonadres), Dinz scholing en nog de contractering zien rond te krijgen.
Alles bij elkaar erg veel terwijl je eigenlijk als verpleegkundige vooral goede zorg wilt bieden en wilt werken aan je scholing hiervoor.
Maar de leuke kant aan dit alles vind ik, is dat het mij wel weer duidelijk maakt dat ik echt een ZZP-er ben.
Nelleke Geplaatst: donderdag 14 Februari 2013 20:52
Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar hoe geweldig ik het ook vind om ZIN te kunnen leveren, in de praktijk kan ik me niet aanmelden omdat ik mijn huidige klantenkring niet op kan zeggen en ik te weinig uren overhoud om ZIN te verlenen. Bovendien heb ik nu een stabiel inkomen, daar moet ik mijn gezin van onderhouden. Hoe zeker is het dat ik dat straks ook heb? Terwijl er wel investeringen gevraagd worden.

Hoe doen jullie dat straks? Ik neem aan dat iedereen nu toch ook werk heeft? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen!
Pim Geplaatst: vrijdag 15 Februari 2013 13:36
Beste Nelleke,

Volgens mij was het geen belemmering om zelf klanten te hebben en hoefde je echt niets op te zeggen hiervoor.
Je krijgt bij deze proef alleen de mogelijkheid om mensen naast betaling via PGB ook Zorg in Natura te kunnen laten kiezen.

Je zal nog steeds zelf aan de slag moeten om zorgvragers te vinden, hoewel het zorgkantoor ook kan doorverwijzen.

Volgens mij is het daarbij ook toegestaan om mensen in te huren die onder jou verantwoordelijkheid het werk doen mocht je zelf daartoe niet in de gelegenheid zijn.
Jammer dat je niet hebt besloten mee te doen. Ik vermoed dat als je dit soort vragen had gesteld dat de duidelijkheid er snel had kunnen komen.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Francis Geplaatst: vrijdag 15 Februari 2013 16:49
Ik heb PGB opdrachten die ik ook gewoon blijf houden. Nu ik heb aanbesteed hebben mijn huidige PGB clienten de keus om of hun PGB te blijven behouden of de indicatie om te zetten naar de ZIN. Inmiddels heb ik mijn eerste nieuwe opdracht binnen gehaald via de ZIN. Je moet hier zelf actief naar opzoek. In de regio Twente hebben we de koppen bij elkaar gestoken zodat we een vervangingsplan hebben en elkaar kunnen waarnemen bij ziekte en of vakanties. We doen gezamelijke aquasitie.
De voornaamste reden dat ik mee heb gedaan is dat ik zelfstandige ben en ook wil blijven. er is veel te doen omtrent de PGB. Mocht deze worden afgeschaft, dan kunnen mijn huidige clienten gebruik blijven maken van mijn zorg. Ook als je een opdracht hebt waar een financieel probleem zich voordoet en men in de schulden raakt, dan wordt het PGB gestopt. Toch heeft die zorgvrager zorg nodig. Dit is nu bij mij gewaarborgt. Het geeft mij en mijn klanten erg veel rust.
Wat het investeren betreft...Ja je hebt kosten maar je bent het meeste tijd kwijt om alles uit te zoeken. Dit komt omdat er te weinig ZZP-ers zijn die aan de Pilot mee doen dus zul je alleen hulp kunnen verwachten van je collega's die hebben aanbesteed. Ik ben blij met de gemaakte keuze en ik adviseer iedere zelfstandige die ook echt zelfstandig wil zijn en niet alleen via buro's aan het werk te gaan, om zich te verdiepen naar de mogelijkheden. Je bent niets verplicht. Je mag beiden geven en je hoeft niet aan een bepaald aantal uren te voldoen. Je bent en blijft ondernemer en verantwoordelijk voor je eigen bedrijf :wink:

Vraag gerust....we zijn er om elkaar te helpen. Wij zijn vele malen goedkoper dan een organsatie en wij bieden zorg die aan de behoeften van de zorgvrager voldoet. Wanneer er zo weinig deelname is dan dreigd de Pilot te mislukken en zal de zorgvrager uiteindelijk zich weer moeten schikken aan de regels van een instelling. Dat is toch iets wat we niet willen?
Sarina Geplaatst: vrijdag 15 Februari 2013 19:22
Francis,
Ik sluit mij bij jouw aan.
Ik ben gecontracteerd in Den Haag en Rijswijk.Het was/is inderdaad veel werk.Maar het is het waard.Je wordt er wijzer van hoe alles in zijn werk gaat hier in ons zorglandje + je komt in contact met andere zzp-ers die je anders nooit had leren kennen.
Belangrijkste punt vind ik ook je staat niet stil.Je blijft ondernemen .
Je weet nooit wat ze gaan doen in de toekomst met de Pgb.
Dat zzp-ers niet mee willen doen kan ik begrijpen.Ik hoor vnl als reden de administratieve rompslomp en de onzekerheid van inkomen.Naast de pilot heb ik ook mijn eigen klanten behouden :)
Annet Geplaatst: zondag 17 Februari 2013 15:12
Ha ondernemende zorgers!
ik ben net gestart en doe mee aan de Pilot, als je het doet moet je het goed doen he:)
ik zoek nog ondernemende collega's in regio Noord Holland Noord.
Je kunt alles zelf maar samen sta je sterker, ook voor in de toekomst.
Er komen w.s. nog meer momenten dit jaar om in te stappen in de Pilot dus twijfelaars kom op! De minister wil graag dat het een succes wordt en dat kunnen wij er samen van maken
Hartelijke groet,
Annet
Corry Geplaatst: vrijdag 22 Februari 2013 12:07
Tot nu toe heb ik nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vraag of ik ook kinderverpleegkundige zorg mag gaan verlenen.
Toch weet ik dat er veel kinderen met een AWBZ indicatie zijn en ZIN zorg hebben.
Daarnaast moet ik collega's hebben die mij kunnen vervangen, maar er zijn volgens mij nog geen kinderverpleegkundigen die aan deze pilot meedoen.
Als er wel iemand is die kinder zorg verleend in de regio Haaglanden en een samenwerking willen aangaan dan hoor ik dit graag.
Voor 2014 is het nu in ieder geval al bekend dat de pilot dan weer doorgaat.
Dus nieuwe kansen!!
Francis Geplaatst: vrijdag 22 Februari 2013 13:44
@Corry.

Wanneer je hebt aanbesteed moet je zelf op zoek naar opdrachten. Het is niet zo dat je ze krijgt toegewezen door de zorgverzekeraar. Je zal een goede PR moeten voeren bij de betrokken organisaties, artsen enz waar je eventuele opdrachten uit voort kunnen komen. Wanneer je als enige alleen kinderverpleegkunde bied, dan heb je geen vervangingsplan en zal je geen ZIN mogen bieden. Het is één van de eisen die de zorgverzekeraar stelt. Op zoek gaan naar ZZP-ers met de zelfde doelgroep zou een oplossing kunnen bieden. Misschien moet je je doelgroep breder trekken waardoor je wel een vervangingsplan kunt maken bij ziekte en vakantie.
Mijnie Geplaatst: vrijdag 01 Maart 2013 20:56
Als er ook een aanbesteding zou zijn voor mensen die alleen begeleiding bieder,, zouden er zeker weten wel meer aanmeldingen zijn.
Frustratie als je in die hoek zit, overal wordt het weggehaald, 2015 dat moet het jaar worden, transitie in de jeugdzorg en overheveling naar de WMO.. eerst zien.

Voordeel je wordt heel creatief, en gaat dus allerlei samenwerkingsverbanden aan.

Wat mij opvalt is de lage tarieven die mensen willen uitgeven aan bv verpleging en ook begeleiding. sommige tussen de 10 en 15 euro per uur. Dit verdient, met alle respect, een interieurverzorger zonder opleiding...

Succes iedereen

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.