hoe kom ik aan clienten met een pgb
Auteur | Bericht |
---|---|
Geplaatst: woensdag 13 Februari 2013 15:45
Misschien een rare vraag omdat jullie ook mijn concurrenten zijn :) maar ik ben onlangs voor mezelf begonnen als eenmanszaak. Ik ben niet gediplomeerd want ik heb de opleiding tot verpleegkundige niet afgemaakt maar heb wel ervaring met persoonlijke verzorging en verpleging. Ik richt mij onder meer op ouderen met een pgb. Nu is mijn vraag: hoe kom ik aan clienten.. Ik ga bij welzijninstellingen langs, heb mijn flyer in de bus gedaan en sta op de nationale hulpgids. Collegae zeggen: als je maar inmaal in het circuit zit, dan begint het te lopen. Maar ja, hoe kom ik in het circuit? Anderen zeggen dat de markt verzadigd is maar ik geloof dat er altijd behoefte is aan persoonlijke, flexibele zorg. Kortom: hebben jullie nog tips? Bij voorbaat dank! Groet, Marion |
|
Pim |
Geplaatst: woensdag 13 Februari 2013 20:57
Beste Marion, Welkom in de mooie wereld van het helpen en verzorgen van mensen in de privé sfeer. Een hele mooie manier van werken, waar je veel voldoening uit kunt halen maar welke de laatste tijd nogal onder druk staat. Om aan werk te komen werken veel mensen met een verzorgende of verpleegkundige opleiding via bemiddelingsbureaus. Het helpt daarbij niet bepaald dat je minimale werkervaring hebt en geen diploma. Veel bemiddelingsbureaus werken met gediplomeerde professionals. Het alsnog behalen van het diploma is derhalve wel aan te raden. Het is ook mogelijk om via veel netwerken, contacten leggen en mensen persoonlijk leren kennen (folder bezorgen en daarna nabellen is belangrijk. De folder is slechts een mogelijke ingang, jouw presentatie en overtuigingskracht moeten de potentiële opdrachtgevers over de streep trekken.) Duidelijk weten welke doelgroep je voorkeur heeft, welke doelgroep absoluut niet je voorkeur geniet en waar je sterk in bent. Het aanleren van presentatietechnieken, onderhandelingsvaardigheden en kennis van je eigen kracht en zwakte strekt tot de aanbeveling. Je bent als ondernemer namelijk naast werknemer ook werkgever, secretaresse, klantmanager, schoonmaakster, koffiejuffrouw, accountant, onderhandelaarster, marketingvrouw en visitekaartje van je eigen bedrijf. Het is veelzijdig, soms best ingewikkeld maar wel heel leuk. Vooral het begin is heel lastig om een aantal cliënten binnen te halen. Je zal er minimaal 5 nodig hebben en bij voorkeur ruim 10. Maar het uitgeven van nieuwe budgetten gebeurd nu zeer beperkt en de concurrentie voor bestaande PGB houders is daarmee fors. Je zal al je charmes in de strijd moeten gooien, moeten zorgen voor een professionele presentatie (website, visitekaartjes, goede vindbaarheid via zoekmachines (ja, dat gaat veel verder dan het hebben van een website) en dan zoveel mogelijk mensen vertellen over het fantastische werk dat jij doet, de mooie manier van werken die jij hebt en de geweldige inbreng die jij hebt als professional in het leven van mensen die zorg nodig hebben. En het helpt als je niet kieskeurig bent en voorbereid om ook mensen die grote zorgvragen hebben goed te kunnen helpen. Collega ondernemers in je netwerk hebben is daarbij onontbeerlijk. De harde realiteit is overigens dat 50% van de ondernemers binnen 2 jaar stopt, na 5 jaar is slechts 30% nog over. Een boek die mij verder heeft geholpen: Calimeromarketing (versie 2 is meer up to date, versie 1 is ook erg leuk) van Karin Romme. Verder zou ik vooral Linkedin (netwerksite) gebruiken om een duidelijk profiel te maken (je bent daarbij een professional, niet een gezellige buur waar mensen tegenaan willen praten. Mensen moeten echt zien waar jij als professional meerwaarde biedt die die 35 - 40 euro per uur rechtvaardigt die veel zorgprofessionals vragen (en neem maar van mij aan, dat zijn hele schappelijke tarieven)) en veel groepen te bezoeken in jouw interesse gebieden, je kennis te delen en zo bekendheid te verwerven. Eventueel kun je ook andere social media gebruiken om meer netwerk en bekendheid te verwerven. Bezoek ook open coffee ochtenden in je omgeving of netwerkgelegenheden. Hoewel je lang niet altijd collega zorgondernemers tegenkomt, kennen de meeste mensen wel via via via via mensen die zorg nodig hebben. En omdat je nooit weet wanneer je de jackpot treft, is het interessante gesprekspartner zijn voor mensen die je ontmoet zeker aan te raden. Want als je voor hun interessant bent, zijn ze veel meer geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt. Let wel: Eerste indruk is niet meer over te doen. Ik zou je daarnaast ook aanraden goed op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes uit zorgland door middel van gratis nieuwsbrieven van bijvoorbeeld Zorgvisie, Skipr en Handicap Nieuws. Veel succes. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Geplaatst: donderdag 14 Februari 2013 13:47
Beste Pim, Dank voor jouw reactie! Je hebt gelijk dat het een betere uitgangspositie is om een diploma in de zorg op zak te hebben maar ik was eerlijk gezegd nogal teleurgesteld in de tijd en aandacht die ik in het ziekenhuis aan de patiënten 'mocht' besteden. Terwijl het wezenlijke contact met de zorgvrager voor mij de reden was om van communicatieadviseur te switchen naar het beroep van zorgaanbieder. Ik kan zeker wat met de adviezen die je geeft. Je moet er inderdaad uitspringen en je meerwaarde kunnen aantonen ten opzichte van andere zorgaanbieders. Daar ga ik de komende tijd zeker mijn best voor doen! O.a. door aan te sluiten bij de relevante netwerken. Ieder begin is moeilijk in een nieuw werkveld maar ik geef zeker niet op:). Hartelijke groet, Marion |
|
Alda |
Geplaatst: donderdag 21 Februari 2013 14:45
Beste Marion, Graag zou ik van je horen waar je woont. {deleted by moderator: Het plaatsen van advertenties is niet toegestaan. Voor zorgvraag of zorgaanbod kun je een profiel invullen } A. D. Beilen |
Geplaatst: donderdag 21 Februari 2013 19:38
Beste mevrouw Dost, Ik woon in Amsterdam dus dat wordt lastig. Hartelijke groet, Marion |
|
Cor |
Geplaatst: donderdag 18 Juli 2013 20:36
@ Marion, Je hebt al een compleet advies gekregen, daar sluit ik me mij aan(Pim). Ook ik als wél gediplomeerde heb al veel geleerd van een paar berichtjes van Pim te lezen. Maar ik reageer eigenlijk op je statement dat je niet zo veel tijd mocht besteden aan het bed. Ik heb een soortgelijke ervaring. HBO in 5 jaar i.p.v. 4 maar wel 2 opleidingen gedaan, maar....datgene waar ik eigenlijk voor naar school ging om dat te leren, dat heb ik slechts 6 weken in 5 jaar gekregen. Mjin advies is dus: Gewoon lekker naar school gaan, braaf hun dansje doen en daarna, eenmaal in het werk leer je pas wat je eigenlijk wilde leren. Net als autorijden dus. Want een school is tegenwoordig een financiële instelling waar lesgeld doorgesluisd wordt. Goochelen met geld om te kunnen blijven bestaan in dezelfde vorm. Als je denkt dat het een plek is waar je iets geleerd wordt, dan is dat een achterhaalde gedachte. En...met een diploma verdien je soms wel 3x meer in vergelijking tot je huidige situatie. De inzet loont dus wel! Vr.gr. Cor |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk