Kan je in 2013 nog zelf persoonlijke verzorging inkopen?
Auteur | Bericht |
---|---|
Cora |
Geplaatst: vrijdag 22 Februari 2013 10:45
Ik wil graag dienstverlening aan huis verrichten. Ik ben al werkzaam als persoonlijk verzorgster en begeleidster van een meervoudig gehandicapte jongen met een ZZP. Maar kan ik ook PV en IB blijven geven aan personen, die geen ZZP hebben of moeten zij eerst naar een thuiszorgbureau in de regio? En wanneer de begeleiding naar de WMO gaat, kunnen mensen dan nog daarvoor bij de gemeente een PGB aanvragen, zodat ze mij toch in kunnen huren? Dit stuk is voor mij nog niet duidelijk of is daar nog geen duidelijkheid over? BVD |
Pim |
Geplaatst: vrijdag 22 Februari 2013 16:21
Beste Cora, Omdat je een combinatie van vragen stelt ga ik proberen ze stuk voor stuk te beantwoorden :?: Maar kan ik ook PV en IB blijven geven aan personen, die geen ZZP hebben of moeten zij eerst naar een thuiszorgbureau in de regio? :!: Een ZZP is in dit geval een Zorg Zwaarte Pakket. Mensen die een ZZP of een indicatie in klassen hebben kunnen beide wanneer ze een PGB hebben bij u zorg afnemen. Het maakt niet uit welke indicatie ze hebben. Ze krijgen een geldbedrag op hun rekening overgemaakt waar ze u van kunnen betalen. Als u zorgt dat de urenstaten goed zijn ingevuld, kunnen de zorgvragers deze controleren en doorsturen naar de Sociale VerzekeringsBank welke dan het geld overmaken inclusief aftrek sociale lasten als u daar voor kiest. Let wel dat voor mensen in loondienst bij particulieren andere regels gelden, kijk hiervoor via zoekmachines bij Regeling Dienstverlening aan Huis. Bent u van plan als ondernemer te gaan werken dan dient u facturen te sturen, welke dan gecontroleerd worden en het totaalbedrag overgemaakt dient te worden. Uiteraard mogen ze ook meer zorg inkopen en dit uit eigen middelen bekostigen. Dat staat hen vrij. Hierover hoeven ze geen verantwoording af te leggen bij het zorgkantoor. Voor ondernemers geld bovendien dat ze zijn vrijgesteld van het heffen van BTW wanneer ze direct zorg verlenen aan een cliënt met een indicatie voor zorg vanuit WMO of AWBZ. U dient dit te kunnen aantonen middels een indicatiestelling. Let wel dat dit uitdrukkelijk wringt met uw beroepsgeheim. Als u werkt bij een instelling of ziekenhuis moet u wel 21% BTW betalen over de uren die u werkt. :?: En wanneer de begeleiding naar de WMO gaat, kunnen mensen dan nog daarvoor bij de gemeente een PGB aanvragen, zodat ze mij toch in kunnen huren? :!: De gemeente heeft heel veel beleidsvrijheid om te zorgen dat de zorg zo goed mogelijk zal worden vorm gegeven. Het kan dus zijn dat de gemeente waar u nu woont kiest voor het geven van de mogelijkheid van zorg in natura en PGB. Maar het kan ook zijn dat de grote gemeente 10 kilometer verderop er voor kiest om hun moverende redenen alleen ZiN te verstrekken. De Vereniging Nederlandse Gemeenten raad gemeenten wel aan om PGB ook te verstrekken, vanwege veel meer maatwerk mogelijkheden. Ook het rijk raad dit aan. De gemeenten hebben nog steeds de ruimte om zelf te kiezen om alle ondernemers en instellingen te contracteren en zodanig geen PGB te verstrekken. Dat kan. Er staat nog heel veel niet over vast vanwege dat de transitie nog niet is voltooid. Pas in 2015 gaat begeleiding over. Maar in 2014 stopt begeleiding groep welke gefinancierd word vanuit de AWBZ (nog steeds geen duidelijkheid over het tussenjaar). Omdat er vanuit principe scheiding zorg en wonen grote stappen worden ondernomen de komende jaren om mensen uit instellingen te gaan laten vertrekken (gedwongen) en in een woonhuis te plaatsen, zijn er heel veel mogelijkheden voor mensen met de juiste papieren om goede zorg te kunnen leveren en veel nieuwe klanten te verwelkomen. De mensen met een kleine zorgvraag zullen als eerste moeten vertrekken. Dat zijn mensen met indicaties klasse 1 en 2 of ZZP klasse 1 en 2. Hogere klassen en ZZP's volgen later ook (tot en met 4). Er zijn dus volop mogelijkheden in het vooruitzicht. Maar ook heel veel onduidelijkheid nu. Hou vooral de zorgnieuwssites goed in de gaten (zorgvisie, skipr, handicap nieuws enz.) :?: Dit stuk is voor mij nog niet duidelijk of is daar nog geen duidelijkheid over? BVD :!: Ik hoop dat er nu meer duidelijkheid over is bij u. Met vriendelijke groet, Pim van der Most MostCare |
Cora |
Geplaatst: maandag 25 Februari 2013 18:47
Heel erg bedankt voor de reactie en uitgebreide uitleg. |
Geplaatst: vrijdag 01 Maart 2013 14:28
Begeleiding in functies en klassen gaan pas in 2015 vanuit de AWBZ naar de gemeenten. Tot die tijd heeft men met het zorgkantoor tre maken en is pgb zeker nog geen probleem. Al flink wat gemeenten hebben gemeld daarna de pgb ook te willen behouden. Vrgr, WAM van Loenen. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk