1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Mijn Vader staat onder bewind

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 26 Februari 2013 19:25
Maar hij heeft heel slecht contact met zijn bewindvoerder.
Kan er niet mee praten.
Hij is na 5 weken pas naar mijn vader gaan bellen.
Wat uit liep op ruzie.
Mijn vader is in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van de rechter.
Nu heeft de bewind voerder maar 30 euro op zijn bank laten staan voor onderhoud.
Kan dit zo maar???
Gene Geplaatst: dinsdag 26 Februari 2013 19:40
Volgens mij als uw vader niet met de bewindvoerder door 1 deur kan, dan zou hij een andere bewindsvoeder moeten kunnen krijgen... En waarom heeft uw vader een bewindsvoerder? u als dochter had dat niet kunnen doen? IS uw vader niet meer handelingsonbekwaam? ik hoop dat dit goed afloopt voor u en uw vader.. als u meer over wil vertellen, kunt u prive doen als u niet prettig vind om op de forum te doen.. succes
Pim Geplaatst: dinsdag 26 Februari 2013 21:17
Beste Wilma,

Het feit dat uw vader onder bewind staat betekent dat er aangetoond is dat uw vader helaas niet voldoende kan zorgen voor zijn eigen financiën en dat leidt tot grote problemen of risico's voor hemzelf.

Door de rechtbank is op zijn eigen verzoek of verzoek van anderen een bewindvoerder aangesteld welke zijn werk naar behoren hoort te doen, en aan begin en jaarlijks op een vastgestelde datum hierover zich moet verantwoorden voor de rechtbank middels een verslag met hoe er met het geld is omgegaan. In het begin hoort de bewindvoerder ook een verslag uit te brengen van alle bezittingen die de persoon die onder bewind staat heeft.

De bewindvoerder is volledig verantwoordelijk voor het verzorgen dat alle rekeningen, schulden en betalingen goed verlopen, en dat uw vader i zijn levensonderhoud kan voorzien.

De bewindvoerder zorgt dus voor:
Betalen van huur of hypotheek
Betalen van vaste lasten, abonnementen, belastingen en verzekeringen
Oplossen van (grote) schulden en zorgen dat er geen nieuwe ontstaan.
Verstrekken van wekelijks bedrag waarvoor uw vader eten, drinken en wat kleine andere zaken kan kopen.

Grote bedragen en/ of niet regelmatig terugkerende bedragen moeten in overleg met de bewindvoerder worden betaald. De bewindvoerder beslist of het mogelijk is om het bedrag uit te geven, en beslist hoe dit gebeurd. Het kan bijvoorbeeld zijn bij de aanschaf van een fiets dat uw vader hiervoor een offerte vraagt bij een verkoper, de bewindvoerder akkoord gaat en de verkoper betaald, waarna uw vader de fiets kan ophalen op een afgesproken tijdstip.
Een bewindvoerder kan ook kiezen voor het overschrijven van een bedrag op de rekening van uw vader waarbij hij vrijgelaten word zelf een fiets uit te zoeken en te betalen. Het gebeurd overigens erg weinig dat mensen die onder bewind staan gewoon geld krijgen om iets groots te kopen. De reden is dat ze aantoonbaar eerder niet goed zijn omgegaan met geld. Meestal word het geld dus direct aan verkopers betaald of op rekening van iemand anders gestort die meegaat om de aankoop of betaling te doen.

Maar u moet zich realiseren dat mensen die onder bewind staan moeilijk vinden om goed met geld om te gaan en dus bijna altijd geld te kort hebben. Ze maken daarom regelmatig ruzie met de persoon die moet waken over dat ze voldoende geld hebben om alles wat ze nodig hebben te betalen.

De bewindvoerder krijgt ook een kleine vergoeding voor het werk dat hij doet. Dit is voor bewindvoerders die niet zijn aangesloten bij de overkoepelende orgaan voor (grote) bewindvoerders (BPBI) ongeveer 65 euro per maand, ongeacht de hoeveelheid werk dat er gedaan moet worden, MITS het gaat om binnen redelijke grenzen normale werkzaamheden.

Als uw vader er bijvoorbeeld een ernstig potje van maakt en de bewindvoerder veelvuldig hardhandig in moet grijpen omdat uw vader toch wegen heeft gevonden om veel meer uit te geven dan hij kan uitgeven, heeft de bewindvoerder de mogelijkheid dit terug te draaien maar kost dat wel heel veel tijd en energie. Op aanvraag (bij de rechtbank) mag daarvoor meer gerekend worden, als er voldoende geld is op de rekening.

Het zal voor uw vader dus een best moeilijke situatie zijn om te accepteren omdat hij niet meer zelf mag beslissen over zijn geld, maar toestemming hiervoor moet krijgen. 30 euro per week is redelijk als weekgeld. Heel afhankelijk overigens van het inkomen en de mogelijkheden die dit biedt. Als het inkomen van uw vader laag is, dan heeft de bewindvoerder eenvoudigweg geen andere mogelijkheden. Als er grote schulden zijn die weggewerkt moeten worden, is dat ook belangrijk om te doen.

De bewindvoerder word door de rechtbank uitvoerig gecontroleerd op of deze handelt in het belang van uw vader. Dat wil niet zeggen dat een bewindvoerder altijd akkoord moet gaan met wat uw vader graag wil om geld aan uit te geven. Hij zal met het weekgeld moeten leren uitkomen. Dat kan betekenen dat er geen ruimte is voor drank of sigaretten mocht uw vader daar interesse voor hebben.

Hopelijk is het zo wat duidelijker. Het kan prima helpen om naast het verhaal van uw vader ook het verhaal van de bewindvoerder te horen en neutraal en rustig te vragen wat de financiële situatie is van uw vader aan de bewindvoerder. Misschien zijn er grote schulden of een laag inkomen. Dat verschaft u duidelijkheid of uw vader zelf goed zicht heeft op zijn situatie. Een bewindvoerder zal regelmatig ook overzichten moeten verstrekken aan uw vader zodat hij inzicht blijft houden in zijn financiële situatie.
Met vriendelijke groet,

Pim van der Most
MostCare
Geplaatst: donderdag 28 Februari 2013 14:12
"Mijn vader is in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van de rechter."

Als dat is, omdat hij het niet eens is met de OBS snap ik wel, dat de bewindvoerder zich thans weinig laat zien. Overbodig werk kan zo voorkomen worden.
Als het is, omdat hij een andere bewindvoerder wil, is deze vraag door de rechter al beoordeeld. In dat geval is het moedig van de bewindvoerder, dat hij doorgaat, ondanks dat hij de kans loopt onderuit gehaald te worden.
Voor het salaris hoeft hij het niet te doen, als ik Pim goed begrijp.
Kortom, voorshands heb ik meer begrip voor de bewindvoerder.
ZWB EigeWeg Geplaatst: vrijdag 08 Maart 2013 08:42
Een bewindvoerder kan niet eenzijdig de beslissingen nemen. De bewindvoerder moet met de client of met een betrokkenen (bijv. een mentor) overleggen. Ik doe mentorschap. Uit de ervaring weet ik een kleine groep bewindvoerders niet een juist wijze hun taken uitvoeren.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.