zorgen om cliënten met PGB begeleiding < 10 uur.
Auteur | Bericht |
---|---|
Star Counseling |
Geplaatst: maandag 18 Maart 2013 10:16
Ik ben zorgverlener van voornamelijk mensen met een indicatie voor begeleiding (individueel) en maak me grote zorgen. Ik werk veel met volwassenen met (ernstige) psychiatrische problematiek. Sommigen komen vanuit een opname en zijn nu zover dat ze het redden met begeleiding klasse 2, daar hebben ze keihard voor geknokt en ze zijn nu redelijk stabiel. Anderen konden door het aanvragen van een PGB een opname maar net voorkomen. Maar nu hangt die 10 uurs maatregel als een zwaard van damocles boven hun hoofd en dat alleen al zorgt voor paniek en terugval. Ik heb iedere cliënt verzocht hun verhaal te doen bij Per Saldo maar merk dat dit teveel gevraagd is vaak, paniek voert nu de overhand en daardoor is handelen erg moeilijk. Als zorgverlener kan en mag ik mijn zorgen niet neerleggen bij Per Saldo, er staat duidelijk bij de oproep op hun site dat zorgverleners hun cliënten moeten vragen om zelf hun verhaal te doen. Als zij dat niet doen is het dus niet duidelijk om hoeveel mensen dit gaat. Als ik als ZZP'er al merk dat bijna al mijn cliënten tegen dit probleem aan gaan lopen, dan moeten er nog veel meer mensen zijn die straks zonder hulp zitten? Daarom wil ik iedereen die met deze maatregel te maken krijgt van hieruit nogmaals oproepen om dit te melden bij Per Saldo, alleen op die manier kan er actie ondernomen worden. Zelf heb ik nu aan een paar cliënten voorgesteld om het formulier op de site van Per Saldo samen te gaan invullen. Misschien een tip ook voor andere zorgverleners? |
Geplaatst: maandag 18 Maart 2013 11:16
Uit de CIZ indicatiewijzer blijkt, dat er heel veel mensen een indicatie hebben met een psychiatrische grondslag. Hier krijgen de gemeentes straks heel veel problemen mee. Het grootste probleem is, dat de gemeentes dat nog niet beseffen. Die roepen, dat zelfwerkzaamheid en eigen kracht en eigen regie het parool is. Als de vraag wordt gesteld hoe het moet met de mensen, die dat niet hebben, omdat dat de kernproblematiek van hun diagnose is, blijft het stil. Dan blijkt het denken op te houden bij dementerende ouderen. Niet zozeer de 10 urennorm, maar onderschatting is het hoofdprobleem. |
|
Diana |
Geplaatst: maandag 18 Maart 2013 11:31
Ik werk in gezinnen waarbij door, o.a. autisme en of ADHD, kinderen vastlopen in hun ontwikkeling, zeer moeilijk gedrag laten zien en ouders totaal overbelast zijn. Gevaar voor mishandeling of (pedagogische) verwaarlozing dreigt door overmacht en die overbelasting. Eenmaal in de week kom ik een dagdeel in het gezin, werk met het kind en ouders aan gedragsverandering en communicatie. Door die steun zien ouders het weer zitten. Er is geen alternatief, het CIZ vind dat begeleiding groep via ZIN vaak toereikend is. Ook weer heel naief. Sommige van mijn clientjes kunnen die prikkels niet aan. Eenmaal thuis staan ouders met lege handen. Gelukkig met een goede motivatie wordt nu nog wel begeleiding individueel afgegeven. Deze kinderen hebben voor minder dan 10 uur in de week een indicatie, ze hebben ook niet zoveel nodig. Eigenlijk een vrij goedkope vorm van hulp dus. Ik houd mijn hart vast als deze gezinnen straks weer in de kou staan. |
Star Counseling |
Geplaatst: maandag 18 Maart 2013 13:06
Ik krijg zojuist weer per mail een reactie van een cliënt dat ze het formulier bij Per Saldo niet kan invullen zonder in paniek te raken. Ik vind dat Per Saldo dit moet weten. Iemand een tip voor mij hoe ik Per Saldo op de hoogte kan stellen van het feit dat er nog veel meer mensen zijn die met deze maatregel te maken krijgen, maar dat die niet in staat zijn om dit (zelf) te melden? |
Diana |
Geplaatst: maandag 18 Maart 2013 13:09
Je kan bellen of mailen, dit vond ik op de website van per saldo: Helpdesk voor mensen met minder dan 10 uur Begeleiding per week Hulplijn voor leden en niet-leden voor •vragen en melding van problemen bij vinden van passende zorg Van maandag tot en met donderdag van 10.00 tot 17.00 uur via telefoonummer •telefoonnummer 030 7897878 •e-mailadres [email protected] Succes ! |
Gast |
Geplaatst: maandag 18 Maart 2013 13:39
Ik heb Per Saldo idd gebeld en mag nu met toestemming van de cliënt ook namens de cliënt het verhaal doen. Dus dat is een goede oplossing. |
Geplaatst: vrijdag 22 Maart 2013 00:27
Voor iedereen die het niet eens is met de 10 uurs grens en nu zelf de hulpvrager is. Om direct aan de staats secretatis duidelijk te maken wat er aan de hand is is een lang rapport niet duidelijk genoeg. Ook een lijst met meer dan 42000 namen zal het niet doen. Dat is allemaal veel te anonien. Wat veel beter zal werken is,zelf, de staatssectretaris een email sturen met je verhaal. Of, zoals ik het van plan ben, met de directe hulpvraag zoals ik die aan mijn hulpverleners stel. Mijn oproep is dan ook om allemaal persoonlijk naar VanRijn te mailen. Zijn email adres kan ik niet vinden helaas. Oh en ik mag geen email adressen vermelden hierzo. Nou ik probeer het toch: Woordvoerder van staatssecretaris Martin van Rijn: Geert Koolen (Telefoon: 070-3407888. Mobiel: 06-21160269. E-mail: [email protected]) Ik heb hem net verteld wie ik ben en wat ik met mijn pgb doe en wat er gebeurd als ik dat niet meer zou krijgen. Ik hoop dat er nog vele berichtjes naar hem volgen. |
|
Yvonne |
Geplaatst: donderdag 28 Maart 2013 13:47
Wat een supergoed idee! Dit ga ik doen. Ik werk als ambulant begeleider in de psychiatrie en zie net als iedereen hier dit beleid ook absoluut niet zitten. |
Anita |
Geplaatst: donderdag 04 April 2013 14:43
Als zelfstandig gevestigde psychologe begeleid ik al een aantal cliënten welke zijn uitbehandeld door het GGZ en nog met klachten en medicatiegebruik thuis zitten. Het is beter om deze mensen voor een paar uur per week coaching aan te beiden, zodat er een plan van aanpak gericht op persoonlijke groei en ontwikkeling van mogelijkheden/ sociale activering mogelijk is. Ook mensen die tussen wal en schip vallen zoals bijvoorbeeld ex-gedetineerden, ex-verslaafden en partners van is pgb-begeleiding voor een paar uur per week een goed alternatief. Er zit nog een gevaarlijk punt aan dit besluit van nde staatsecretaris vast en dat is dat begeleiding in uren en/of is gelijk aan dagdelen wordt afgegeven. Bijna niemand heeft een aanduiding voor meer dan 10 uren = 10 dagdelen begeleiding, dit betekent dat de sociale werkplekken etc ook in gevaar komen en dat deze mensen weer thuis kunnen komen te zitten. Bovendien leidt dit weer tot een verlies aan werkplekken en aldus een negatieve spiraal van meer bezuinigingen :roll: |
Star Counseling |
Geplaatst: donderdag 04 April 2013 15:43
@ Anita28: een sociale werkplek is niet hetzelfde als dagbesteding, dagdelen begeleiding zijn gericht op dagbesteding niet op werk, daarvoor is de sociale werkplaats en daarvoor is een WSW indicatie nodig, dat staat los van de AWBZ/begeleiding. Je hebt wel gelijk dat er mensen thuis komen te zitten, maar dat zijn dus juist de mensen die NIET kunnen werken ook niet in een sociale werkplaats en daardoor hebben ze een indicatie voor dagbesteding. |
Hulpen in jouw buurt
Kortingen
PGB veel gedoe? Snel, makkelijk en veilig online uw Pgb-administratie doen!
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk
Probeer nu gratis ePGB
Professionele facturen maken? Werk sneller en word professioneel met Factuurdesk!
Probeer 30 dagen gratis Factuurdesk